پردازنده AZ1 Neural Edge آمازون با همکاری مدیاتک معرفی شد

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
AZ1 Neural Edge تراشه‌ی جدید آمازون است که با همکاری مدیاتک ساخته شده و به دستیار صوتی الکسا کمک می‌کند سریع‌تر به سؤالات کاربر پاسخ دهد.
تبلیغات

چند روز پیش، آمازون رویداد مهمی با محوریت سخت‌افزار برگزار کرد که یکی از اتفاق‌های مهم آن، رونمایی پهپاد خانگی جدید Ring بود. آمازون در بخشی دیگر از این مراسم، پردازنده‌ جدیدی با عنوان Amazon AZ1 Neural Edge معرفی کرد. AZ1 Neural Edge ماژولی سیلیکونی است که قصد دارد توانایی الکسا برای پاسخ به پرسش‌های کاربران و انجام دستورها صوتی را بهبود بخشد. آمازون ادعا می‌کند الکسا به‌لطف AZ1 Neural Edge می‌تواند هر سؤال را چندصد میلی‌ثانیه سریع‌تر از قبل جواب دهد.

آمازون می‌گوید برای تولید AZ1 Neural Edge با مدیاتک همکاری کرده است و این پردازنده باعث می‌شود دستگاه‌ها بدون نیاز به فضای ابری، فرایند تشخیص گفتار را با شبکه‌ی عصبی انجام دهند. از پردازنده‌ی آمازون در مدل جدید اسپیکر هوشمند Echo به‌همراه Echo Dot و Echo Dot Kids Edition و نمایشگر هوشمند Echo Show 10 استفاده می‌شود. آمازون می‌گوید تنها Echo و Echo Show 10 از حافظه‌ی موردنیاز برای تشخیص گفتار به‌صورت محلی و بدون نیاز به فضای ابری بهره می‌برند.

آمازون اعلام کرد پردازنده‌ی AZ1 در آینده وارد محصولات بیشتری از خانواده‌ی Echo خواهد شد. محصولات صوتی آمازون که اکنون در بازار موجود و از پردازنده‌ی AZ1 بی‌بهره هستند، به‌صورت پیش‌فرض فایل صوتی و تمامی تعاملات صوتی کاربر را مستقیما به فضای ابری ارسال می‌کنند تا در آنجا پردازش شوند. همین موضوع باعث می‌شد پاسخی که الکسا به سؤال کاربر می‌دهد، اندکی تأخیر داشته باشد. Echo و Echo Show 10 به‌لطف داشتن پیش‌نیازهای سخت‌افزاری لازم، می‌توانند فایل‌های صوتی را بدون نیاز به فضای ابری و به‌شکل محلی پردازش کنند. همین موضوع باعث می‌شود مدت‌زمان لازم برای پاسخ به کاربر در دو دستگاه یادشده محدود باشد. باوجوداین، فرایند مشاهده‌ی تاریخچه‌ی صدا در اپلیکیشن الکسا تغییر نمی‌کند.

آمازون می‌گوید قابلیت یادشده ابتدا در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌زبان انگلیسی دردسترس قرار می‌گیرد و با گذشت زمان، پشتیبانی از زبان‌های بیشتر اضافه خواهد شد. مهندسان آمازون برای تقویت AZ1 Neural Edge بهبودهای محسوسی روی این تراشه اعمال کرده‌اند. گفته می‌شود AZ1 Neural Edge می‌تواند دوبرابر قدرت پردازشی بیشتری از نسل قبل ارائه دهد و ۲۰ درصد انرژی و ۸۵ درصد حافظه‌ی کمتری مصرف کند.

همکاری تجاری بین آمازون و مدیاتک تا حدی ما را یاد همکاری بین مایکروسافت و کوالکام برای تولید تراشه‌ی SQ1 می‌اندازد که در سرفیس پرو ایکس به‌کار رفته است؛ زیرا در هر دو مورد، شرکتی بزرگ و نامدار با شرکتی تراشه‌ساز برای تولید پردازنده‌ای منحصربه‌فرد همکاری کردند. در عمل، تراشه‌ی AZ1 آمازون همچون Neural Core گوگل است که درون گوشی پیکسل ۴ گنجانده شده بود. تراشه‌ی مستقل Neural Core ضمن بهبود کیفیت نهایی تصاویر، باعث می‌شد گوشی پیکسل ۴ حرف‌زدن کاربر به زبان انگلیسی را بفهمد و به‌حدی پیشرفته بود که به پیکسل ۴ کمک می‌کرد بدون اتصال به اینترنت، فایل‌های صوتی ضبط‌شده را با دقت فراوانی به‌صورت آنی به‌ حالت متنی دربیاورد. 

آمازون دقیقا نگفته است امکان استفاده از دستگاه‌های جدید خانواده‌ی Echo مجهز به تراشه‌ی AZ1 Neural Edge به‌صورت آفلاین وجود دارد یا خیر. در‌هر‌صورت، ازآنجاکه فرایند پردازش به‌صورت محلی انجام می‌شود، احتمال می‌دهیم تجربه‌ی کاربری ارائه‌شده اندکی بهتر باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات