این خنک‌کننده ۷۳۰۰ دلاری CPU متشکل از توپ‌های فلزی کوچک است

دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
فردی ناشناس فروش خنک‌کننده‌ی CPU را آغاز کرده است که طراحی عجیب‌و‌غریبی دارد. این محصول از پایه‌ای خاص به‌همراه چهار دودکش متشکل‌ از توپ‌های فلزی ساخته شده است.
تبلیغات

اگر به خنک‌کننده‌‌های بدون فن پردازنده‌ی مرکزی (CPU) علاقه‌مند هستید، قطعا عاشق محصول جدیدی خواهید شد که به‌تازگی رسانه‌ی FanlessTech موفق شده آن را کشف کند. فروشنده‌ای در وب‌سایت Etsy نوعی خنک‌کننده‌ی پسیو پردازنده‌ی مرکزی را برای فروش قرار داده که قیمت بسیار گرانی دارد (از ۱،۸۰۰ تا ۷،۳۰۰ دلار). البته سخت است بتوانیم نتیجه‌گیری کنیم که با محصولی واقعی طرف باشیم؛ زیرا احتمال دارد این خنک‌کننده‌ فعلا طرح اولیه باشد.

خنک‌کننده‌ی یادشده نام دقیق و جالبی ندارد و فروشنده برای توصیف آن از عبارت «هیت‌سینک ابررایانه‌ی بدون فن سرور ورک‌استیشن ارگانیک» استفاده کرده است. همچنین، او به‌منظور بازاریابی آن از برخی کلیدواژه‌های عمومی استفاده می‌کند.

براساس اطلاعات درج‌شده در بخش توضیحات محصول، پایه‌ی هیت‌سینک با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شده است. فروشنده به خریدار امکان می‌دهد به انتخاب خود از بین چهار ماده‌ی اولیه‌ی ارائه‌شده، یکی را به‌عنوان پایه‌ی هیت‌سینک انتخاب کند. مدل‌های فولادی و آلومینیومی و برنزی به‌ترتیب ۱،۸۲۸٫۴۲ و ۲،۴۳۷٫۹۱ و ۵،۴۸۵٫۳۰ دلار قیمت دارند. گران‌قیمت‌ترین مدل پایه‌ای از جنس مس دارد و قیمتش ۷،۳۱۳٫۷۳ دلار است.

مدل مسی خنک کننده پسیو CPU توپ فلزی

درادامه، محصول کمی عجیب‌تر می‌شود. پایه‌ی محصول به چهار توده‌ی دودکش‌شکل متصل شده است که خودشان متشکل ‌از تعداد بسیار زیادی توپ فلزی با ابعاد متفاوت هستند. فروشنده ادعا می‌کند این سبک طراحی باعث شده درنهایت سیستم خنک‌کننده‌ی یادشده نسبت سطح به حجم بسیار زیادی داشته باشد. زیاد‌بودن نسبت سطح به حجم باعث می‌شود گرمای ناشی از فعالیت پردازنده در زمان سریع‌تری جذب و پراکنده شود.

به‌نظر می‌رسد این محصول لوله‌ی گرمایی ندارد و این موضوع سؤالی در ذهن ما ایجاد می‌کند: گرمای ناشی از فعالیت پردازنده چگونه به توپ‌ها منتقل می‌شود؟ همچنین، دقیقا نمی‌دانیم که عبارت «ارگانیک» در عنوان انتخابی فروشنده برای محصول چه معنایی دارد. سؤال مهم‌تر این است که خنک‌کننده‌ی مذکور چگونه به سوکت پردازنده‌ی مرکزی در مادربرد متصل و محکم می‌شود؟ فروشنده دقیقا اشاره نمی‌کند که محصولش از کدام سوکت‌ها پشتیبانی می‌کند. در بخش توضیحات، به پلتفرم اینتل و پردازنده‌های مرکزی تا حداکثر Core i7 اشاره می‌شود.

نمای بالا خنک کننده پسیو CPU توپ فلزی

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، خنک‌کننده‌ای که از آن سخن گفتیم، نمونه‌ی اولیه است و به‌ مرحله‌ی نهایی نرسیده؛ با‌این‌حال، اکنون برای سفارش دردسترس قرار دارد. زمان تقریبی تولید محصول بین ۱۰ تا ۱۲ هفته از زمان ثبت سفارش اعلام شده است. فروشنده‌ی محصول در استرالیا زندگی می‌کند؛ بنابراین اگر به تهیه‌ی آن علاقه‌مند هستید، باید هزینه‌های حمل‌و‌نقل را هم در نظر بگیرید و خودتان را برای پرداخت حدودا ۵۰ دلار اضافی آماده کنید.

شاید بزرگ‌ترین سؤال درباره‌ی محصول ذکرشده این باشد: با محصولی واقعی و کامل طرف هستیم یا نه؟ شکی نداریم که پرداخت ۷،۳۱۳ دلار پول برای فهمیدن جواب این سؤال به‌هیچ‌وجه کاری منطقی نیست. تصاویری که منتشر شده‌اند، همگی رندرشده هستند و محصول را در دنیای واقعی نشان نمی‌دهند. محصولی که از آن حرف زدیم، ممکن است آیتمی برای کلاه‌برداری باشد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات