AMD با مدیاتک برای تولید تراشه وای فای 6 و مودم 5G همکاری می‌کند

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
رسانه‌ای معتبر در گزارشی اختصاصی نوشت AMD و مدیاتک قرارداد تجاری امضا کرده‌اند تا با یکدیگر روی تراشه‌های ای‌سیک وای‌فای ۶ و سپس مودم‌های 5G کار کنند.
تبلیغات

دیجی‌تایمز روز گذشته در گزارشی اختصاصی نوشت که AMD در پی همکاری نزدیک با مدیاتک است. منابع دیجی‌تایمز به این رسانه گفتند دو شرکت موردبحث قصد دارند با همکاری یکدیگر، روی تراشه‌های اِی‌سیک وای‌فای ۶ (ASIC مخفف Application-Specific Integrated Circuit به‌معنی مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) کار کنند و درنهایت سراغ مودم‌های 5G بروند. در پی انتشار گزارش دیجی‌تایمز، رسانه‌ها سراغ مدیاتک رفتند تا جزئیات ماجرا را جویا شوند. بااین‌حا،ل مدیاتک ترجیح داد چیزی در این رابطه اعلام نکند. مدیاتک به‌طور کلی عادت ندارد اطلاعاتی درباره‌ی مشتریان یا پروژه‌هایش دردسترس رسانه‌ها قرار دهد.

اگر اطلاعاتی که دیجی‌تایمز به‌دست آورده درست باشد، همکاری بین AMD و مدیاتک با توسعه‌ی جدی تراشه‌های ای‌سیک وای‌فای ۶ آغاز خواهد شد. دیجی‌تایمز در گزارش خود به این موضوع اشاره نمی‌کند که پروژه‌ی مشترک AMD و مدیاتک شامل کارت‌های بی‌سیم هم می‌شود یا خیر. AMD برخلاف اینتل هیچ‌گونه راهکار اختصاصی در زمینه‌ی تراشه‌های بی‌سیم ندارد، به‌‌همین دلیل است که مادربردها و لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های ساخته‌شده توسط AMD مجهز به راهکار بی‌سیم متعلق‌به شرکتی متفرقه (ترد پارتی) هستند که از بین این شرکت‌ها می‌توانیم به اینتل و ریل‌تک (Realtek) و ریوت نتورکس (Rivet Networks) که مدتی پیش به تصاحب اینتل درآمد، اشاره کنیم. 

به‌نظر می‌رسد همکاری تجاری AMD با مدیاتک قرار نیست کوتاه‌مدت باشد و پس از ساخت تراشه‌های ای‌سیک وای‌فای ۶ به‌اتمام برسد. همان‌طور که اشاره کردیم، منابع دیجی‌تایمز اعتقاد دارند دو شرکت موردبحث فعال در حوزه‌ی تولید تراشه درنهایت روی مودم‌های مجهز به نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G) کار خواهند کرد.

خبر انعقاد قرارداد بین AMD و مدیاتک شاید در نگاه اول برای بسیاری از کاربران تعجب‌برانگیز و دور از ذهن باشد، اما چندان ما را متعجب نمی‌کند. ماه گذشته‌ی میلادی، اینتل قرارداد جدیدی با مدیاتک امضا کرد تا فناوری 5G را به دستگاه‌هایی که مجهز به تراشه‌های اینتل هستند بیاورد. نخستین لپ‌تاپ‌های معمولی و سازمانی مجهز به استاندارد 5G که حاصل همکاری مشترک اینتل و مدیاتک با شرکت‌های دیگر هستند برای عرضه در اوایل سال آینده‌ی میلادی برنامه‌ریزی شده‌اند. از آن‌جایی که AMD را می‌شناسیم، مطمئن هستیم که این شرکت دوست ندارد از قافله عقب بماند. 

منابع دیجی‌تایمز به‌طور دقیق نگفته‌اند که تولید تراشه‌های ای‌سیک وای‌فای ۶ AMD و مدیاتک در چه تاریخی به‌مرحله‌ی عملیاتی می‌رسد. بااین‌حال، متعجب نشوید اگر لپ ‌تاپ بعدی مجهز به تراشه‌ی رایزن که معرفی می‌شود دارای تراشه‌ی وای‌فای ۶ یا 5G تولیدشده توسط دو شرکت موردبحث باشد. اولین دستگاه‌‌های 5G مبتنی‌بر تراشه‌های اینتل سال ۲۰۲۱ از راه می‌رسند و انتظار داریم AMD نیز در همان حول و حوش اولین محصولات 5G را عرضه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات