پردازنده ‌های لپ‌تاپ AMD Renoir به هشت لاین PCIe 3.0 محدود می‌شوند

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعات جدیدی از دیاگرام بلوکی پردازنده‌های AMD رنویر در دسته‌ی لپ‌تاپ منتشر شد که نشان می‌دهد دسترسی خطوط PCIe 3.0 آن‌ها محدود به هشت خط می‌شود.
تبلیغات

اطلاعات جدیدی از دیاگرام بلوکی پلتفرم همراه پردازنده‌های AMD Renoir فاش شد که جزئیاتی از توانایی و ظرفیت‌های این دسته از پردازنده را نشان می‌دهد. منبع اطلاعاتی، Igor's Lab، از منابع معتبر افشاسازی اطلاعات پردازنده محسوب می‌شود و می‌توان تصویر منتشرشده توسط آن را با تقریبی قابل‌قبول، پذیرفت. دیاگرام بلوکی نشان می‌دهد که AMD Renoir SoC در پلتفرم همراه، پردازنده‌های گرافیکی مستقل را به هشت لاین PCIe 3.0 محدود می‌کند. درنتیجه پردازنده‌های گرافیکی حرفه‌ای (از RTX 2060 Super به بالا) احتمالا با مشکلات محدودیت پهنای باند روبه‌رو می‌شوند.

محدودیت خط PCIe 3.0 در پردازنده‌های رنویر در دسته‌ی دسکتاپ مبتنی بر AM4 دیده نمی‌شود. دلیل اصلی محدودیت در آن است که احتمالا نسخه‌ی پلتفرم همراه پردازنده‌های رنویر، نسخه‌ای محدودشده خواهد بود که برای افزایش بازدهی مصرف انرژی، برخی از توانایی‌های آن محدود می‌شود. نسخه‌های AM4 قابلیت بهره‌برداری از ۱۶ لاین PCIe 3.0 را دارند، اما همان‌طور که گفته شد، نسخه‌های همراه (یا همان مخصوص لپ‌تاپ) تنها امکان بهره‌برداری از هشت لاین را فراهم می‌‌کنند. چنین پهنای باندی برای پردازنده‌های گرافیکی تا RTX 2060 Super کافی خواهد بود. شاید همین محدودیت باعث شده تا تمامی لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های رنویر، حداکثر از این پردازنده‌ی گرافیکی بهره ببرند.

محدودیت پردازنده‌های رنویر بیش از همه به سود اینتل و پردازنده‌های تایگرلیک است

محدودیتی که در پردازنده‌های لپ‌تاپ Renoir می‌بینیم، احتمالا شرایط رقابت را خصوصا در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای بازی، به سود اینتل تغییر خواهد داد. پردازنده‌های اینتل تایگر لیک نه‌تنها از ۱۶ خط برای پرازنده‌های گرافیکی مسنقل پشتیبانی می‌کنند، بلکه احتمالا قابلیت‌های جدیدی را هم تحت استاندارد PCIe 4.0 به کاربر ارائه خواهند کرد. محدودیت و عدم توانایی پشتیبانی پردازنده‌های AMD از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند مانند RTX 2070 باعث می‌شود تا اینتل باز هم موقعیت خود را به‌عنوان فرمان‌روای بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ حفظ کند و برای به چالش کشیدن فرمان‌روایی، چاره‌ای به جز انتظار برای پردازنده‌های بعدی تیم قرمز نخواهیم داشت.

دیاگرام بلوکی AMD Renoir

در بلوک دیاگرامی جدید از پردازنده‌های رنویر، پشتیبانی از GDDR6 هم دیده می‌شود. خوشبختانه پشتیبانی از حافظه در لاین‌های اختصاصی انجام می‌شود، درنتیجه استفاد از یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی NVME SSD، دسترسی پردازنده‌ی گرافیکی به لاین‌ها را محدودتر نمی‌کند. از قابلیت‌های دیگر موجود در دیاگرام بلوکی می‌توان به پشتیبانی از USB 3.2 gen2 اشاره کرد. همچنین پشتیبانی از کنترلرهای دو کاناله‌ی DRAM هم در دیاگرام دیده می‌شود.

اطلاعات منتشرشده این احتمال را تقویت می‌کنند که پلتفرم رنویر AMD مخصوص بازار میان‌رده توسعه یافته است. پلتفرم جدید، در مسیر همان برنامه‌ها و اهداف همیشگی تیم قرمز قرار دارد که تلاش می‌کند تا هزینه‌ها را برای گیمرهای میان‌رده کاهش دهد. درنتیجه اگر کاربری هستید که حداکثر پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا GeForce 2060 Super برای شما کافی به‌نظر می‌رسد، پردازنده‌های رنویر انتخاب مناسبی خواهند بود. درمقابل اگر تصمیم به استفاده از پردازنده‌‌های گرافیکی قدرتمندتر دارید، باید پردازنده‌های اینتل تایگر لیک را در نظر داشته باشید.

عرضه‌ی اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های Renoir، اینتل را وارد یک نبرد قیمتی جدید می‌کند. تیم آبی در نبرد جدید یا باید قیمت محصولات خود را کاهش دهد یا بخش قابل‌توجهی از بازار میان‌رده و بدنه را به AMD واگذار کند، چون قطعا محصولات مبتنی بر AMD قیمت پایین‌تری خواهند داشت. پردازنده‌های AMD همچنین از روش تولید هفت نانومتری TSMC بهره می‌برند و در برخی رقابت‌ها اینتل را شکست می‌دهند. البته برخی کارشناسان، عملکرد آن‌ها را با پردازنده‌های ۱۰ نانومتری تایگر لیک اینتل برابر می‌دانند.

اینتل در پردازنده‌های تایگر لیک، پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه را هم با فرمت DG1 و معماری Xe ارائه می‌کند که توان پردازشی TFLOP بالاتر از یک کنسول پلی‌استیشن ۴ را به‌همراه دارد. AMD هم در پردازش گرافیکی یکپارچه آمار خوبی از خود نشان می‌دهد. درنهایت، نیمه‌ی دوم ۲۰۲۰ با عرضه‌ی پردازنده‌های جدید تیم قرمز و آبی، بسیار داغ‌تر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات