اینتل تراشه هورس ریج را برای سیستم‌‌های رایانش کوانتومی رونمایی کرد

یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
اینتل در توسعه‌ی تراشه‌های رایانش کوانتومی عملکردی جدی دارد و از جدیدترین تراشه‌ی خود در این حوزه به‌نام هورس ریج رونمایی کرد.
تبلیغات

اینتل از تراشه‌ی جدید کرایوژنیک (بسیار سرد) خود رونمایی کرد. واحد تحقیق و توسعه‌ی غول دنیای پردازنده، اینتل لبز، تراشه‌ی کنترلی جدید را به‌نام Horse Ridge معرفی کرد که سرعت توسعه‌ی سیستم‌های رایانش کوانتومی کامل را افزایش می‌دهد. اینتل ادعا می‌کند که تراشه‌ی جدید، امکان ساخت کامپیوترهای کوانتومی تجرای را ممکن می‌کند.

تراشه‌ی کنترلی هورس ریج امکان کنترل بیت‌های کوانتومی (کیوبیت) متعدد را به‌صورت هم‌زمان دارد. این توانایی یکی از پیش‌نیازهای الزامی برای ساختن سیستم‌های رایانش کوانتومی تجاری در ابعاد بزرگ است. غول دنیای پردازنده انواع سیستم‌‌های تولید کیوبیت را آزمایش کرد و اعتقاد دارد که چالش‌های اصلی در تولید سیستم‌های رایانش کوانتومی در ابعاد تجاری، در اینترکانکت‌ها و قطعات الکترونیکی کنترلی وجود دارند.

کامپیوترهای کوانتومی نمونه‌ی اولیه که در دنیای امروز وجود دارند، برای ارتباط سیستم‌ کوانتومی در داخل یخچال کرایوژنیک با دستگاه‌های پردازشی امروزی، از ابزارهای الکترونیک مرسوم استفاده می‌کنند. دستگاه‌های پردازشی مذکور، تنها برای کنترل کارایی کیوبیت‌ها استفاده می‌شوند. از آنجایی که هر کیوبیت به‌صورت مجزا کنترل می‌شود، محدودیت‌های کابل‌کشی و اتصال، توانایی مقیاس‌دهی به سیستم‌های پردازش کوانتومی را محدود می‌کند. به‌همین دلیل نمی‌توان به مقیاس صدها یا هزارها کیوبیت رسید که کارایی قابل‌قبول را در کامپیوتر کوانتومی ایجاد می‌کنند.

اینتل هورس ریج / Intel Horse Ridge

تراشه‌ی SoC موسوم به هورس ریج از دستورالعمل‌هایی مشابه عملیات پایه‌ی کیوبیتی پشیبانی می‌کند و از تکنیک‌های پردازش سیگنال پیچیده برای ترجمه‌ی دستورالعمل‌ها به پالس‌های مایکروویو بهره می‌برد که وضعیت کیوبیت‌ها را تغییر می‌دهند. درنتیجه یک تراشه‌ی کوچک می‌تواند طراحی کامپیوترهای کوانتومی را ساده‌سازی کند.

تراشه‌ی هورس ریج اینتل به‌صورت مشترک با شرکت QuTech توسعه یافته است. شرکت مذکور با مشارکت TU Delt و TNO (سازمان تحقیقات علوم کاربردی هلند) تأسیس شد. تراشه‌ی مذکور با استفاده از فرایند ۲۲ نانومتری FinFET ساخته می‌شود که از سال ۲۰۱۲ توسعه یافت. همان‌طور که گفته شد، تراشه‌ی هورس ریج می‌تواند در دماهای کرایوژنیک فعالیت کند که در بازه‌ی حدودی چهار درجه‌ی کلوین تعریف می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات