تراشه میان‌رده 5G مدیاتک با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید می‌شود

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک روی تراشه‌ی میان‌رده‌ی جدیدی با پشتیبانی از فناوری 5G و لیتوگرافی ۷ نانومتری کار می‌کند و به‌زودی آن را معرفی خواهد کرد.
تبلیغات

تاکنون رسانه‌های مختلفی به‌دفعات مدعی شده‌اند که مدیاتک روی تراشه‌‌ای با پشتیبانی از فناوری 5G کار می‌کند. بااین‌حال به‌تازگی جزئیات بیشتری در این‌ زمینه منتشر شده‌ که نشان می‌دهد، این شرکت در حال ساخت بیش از یک تراشه است.

مدیاتک تاکنون نام رسمی نخستین پردازنده‌ی مجهز به فناوری 5G خودش را که احتمال می‌دهیم به‌زودی در برخی از گوشی‌‌های هوشمند حضور پیدا کند، اعلام نکرده است. می‌دانیم که پردازنده‌ی موردبحث قرار است از مودم 5G مجتمع هلیو M70 بهره بگیرد. افزون بر این موارد به‌دلیل انتشار برخی اخبار، می‌دانیم که تراشه‌ی جدید مدیاتک به هسته‌های پردازشی Cortex-A77 آرم مجهز خواهد شد و از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G77 بهره خواهد گرفت.

به‌تازگی اطلاعات مربوط به سیستم-روی-چیپ 5G دیگری که ظاهرا مدیاتک روی آن کار می‌کند، در فضای وب فاش شده است. تراشه‌ی 5G موردبحث ظاهرا در مقایسه با تراشه‌ی اولیه‌ی مدیاتک، قدرت پردازشی کمتری دارد و البته قیمتش نیز ارزان‌تر است؛ موضوعی که می‌تواند به ساخت تراشه‌‌ی میان‌رده‌ی جدیدی از سوی مدیاتک با پشتیبانی از فناوری 5G برای گوشی‌های میان‌رده اشاره کند.

5g

جزئیات جدید منتسب به مودم 5G میان‌رده‌ی مدیاتک از سوی حساب کاربری Digital Chat Station منتشر شده‌ است؛ این حساب کاربری پیش‌تر سابقه‌ی افشای اطلاعات دیگری را نیز دارد. Digital Chat Station چند روز پیش به‌ نقل از منابعی مؤثق مدعی شده بود، ردمی روی گوشی جدیدی کار می‌کند که قصد دارد در آن از پردازنده‌ی 5G مدیاتک بهره بگیرد. این حساب کاربری به‌تازگی در شبکه‌ی اجتماعی ویبو مدعی شده است که مدیاتک روی پردازنده‌ی 5G دیگری کار می‌کند که از همان مودم هلیو M70 بهره خواهد گرفت، اما از هسته‌های پردازشی Cortex-A76 استفاده خواهد کرد که در مقایسه با هسته‌های Cortex-A77 قدرت کمتری دارند.

حساب کاربری Digital Chat Station در ویبو نوشته است:

فراموش نکنید که مدیاتک افزون بر تراشه‌ی اولیه، روی تراشه‌ی 5G پایین‌رده‌تری کار می‌کند که قرار است از همان مودم هلیو M70 در کنار لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره بگیرد و از حالت دوگانه‌ی SA/NSA نیز پشتیبانی کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که مدیاتک می‌خواهد در سیستم-روی-چیپ موردبحث از هسته‌های پردازشی Cortex-A76 استفاده کند. این تراشه احتمالا در دستگاه‌هایی که تقریبا ۲ هزار یوآن قیمت دارند، استفاده خواهد شد.

همان‌طور که در پست جدید Digital Chat Station در ویبو می‌بینید، او گفته است پردازنده‌ی جدید مدیاتک از لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده کرده و به‌طور کامل از شبکه‌های SA و NSA پشتیبانی می‌کند. تراشه‌ی موردبحث مدیاتک قرار است در گوشی‌هایی که تقریبا ۲٬۰۰۰ یوآن (معادل حدودا ۲۸۴ دلار آمریکا) قیمت‌گذاری شده‌اند، مورداستفاده قرار گیرد. گوشی هوشمندی که زیر ۳۰۰ دلار قیمت داشته باشد و از فناوری 5G پشتیبانی کند، قطعا توجهات زیادی را در بازار به‌خود جلب خواهد کرد و پتانسیل بالایی برای فروش خوب خواهد داشت.

مدیاتک

از آن‌جایی که تراشه‌ی دوم مدیاتک از همان مودم هلیو M70 تراشه‌ی بالارده استفاده می‌کند، گوشی‌های مجهز به آن سرعت دانلود مشابهی با گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی بالارده‌ی مدیاتک خواهند داشت. شرکت‌های گوشی‌ساز، 5G را برگ برنده‌ی خود به‌شمار می‌آورند و بسیاری از آن‌ها قصد دارند در سال آینده‌ی میلادی این فناوری را به محصولات میان‌رده هم بیاورند.

در حال حاضر مشخص نشده است که مدیاتک قصد دارد در چه تاریخی از پردازنده‌ی جدیدش پرده‌برداری کند؛ در ضمن نمی‌دانیم که چه شرکت‌هایی قصد استفاده از تراشه‌ی جدید مدیاتک را دارند. احتمال می‌دهیم که جزئیات بیشتر در این رابطه به‌زودی منتشر شوند.

دیدگاه شما کاربران زومیت دراین‌زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات