میت 40 هواوی احتمالا به تراشه ۵ نانومتری کرین 1000 مجهز خواهد شد

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
شایعه‌های اخیر از احتمال تولید تراشه کرین ۱۰۰۰ با لیتوگرافی ۵ نانومتری و استفاده از آن در پرچمداران خانواده‌ی هواوی میت ۴۰ خبر می‌دهند.
تبلیغات

هواوی روز ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۵ شهریور ۱۳۹۸) جدیدترین عضو تراشه‌های خانواده‌ی Kirin را با نام کرین ۹۹۰ رونمایی کرد؛ این تراشه‌ی جدید که با لیتوگرافی ۷ نانومتری و فناوری FinFET Plus EUV طراحی شده است، قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد و از یک مودم 5G یکپارچه بهره می‌گیرد.

در ضمن کرین ۹۹۰ از معماری اختصاصی موسوم به داوینچی برای واحد پردازش مبتنی بر شبکه‌ی عصبی (NPU) بهره‌مند است تا عملکرد آن در زمینه‌ی هوش مصنوعی (AI) بسیار عالی باشد. هواوی در هر دو مدل 4G و 5G گوشی‌های پرچم‌دار خانواده‌ی میت ۳۰ از تراشه‌ی کرین ۹۹۰ به‌عنوان قلب تپنده‌ی این دستگاه‌ها استفاده کرده است.

درحالی که زمان زیادی از معرفی کرین ۹۹۰ نمی‌گذرد، شایعات مربوط به نسل بعدی این تراشه با نام احتمالی کرین ۱۰۰۰ (Kirin 1000) از همین حالا آغاز شد‌ه‌اند. اخیرا رسانه‌ای به نقل از چند منبع مؤثق مدعی شده‌ که هواوی هم‌اکنون تولید آزمایشی تراشه‌ی کرین ۱۰۰۰ را با بهره‌گیری از لیتوگرافی ۵ نانومتری آغاز کرده است. در ضمن همین منابع می‌گویند که چینی‌ها قصد دارند به‌صورت رسمی در نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی از سیستم-روی-چیپ کرین ۱۰۰۰ پرده‌برداری کنند.

میت ۳۰ هواوی / huawei mate 30

تراشه‌ی کرین ۹۹۰ از معماری پردازنده‌ی مبتنی بر A76 استفاده می‌کند، این درحالی است که انتظار داریم کرین ۱۰۰۰ به معماری پردازنده‌ی مبتنی بر A77 مجهز باشد. البته این موضوع تنها یک حدس و گمان مطرح‌شده از سوی منابع موردبحث بوده و تاکنون هیچ‌گونه جزئیات رسمی در این رابطه منتشر نشده‌ است. افزون بر موارد یادشده، پیش‌بینی می‌کنیم کرین ۱۰۰۰ در کنار بهره‌مندی از قدرت پردازشی بسیار بیشتر، مصرف باتری کمتری نسبت به نسل فعلی داشته باشد.

با نگاهی به رویکرد هواوی برای معرفی تراشه‌های خانواده‌ی کرین طی چند سال اخیر، پیش‌بینی می‌کنیم که گوشی‌های خانواده‌ی میت ۴۰ (Huawei Mate 40) نخستین محصولاتی باشند که به تراشه‌ی کرین ۱۰۰۰ مجهز می‌شوند. البته در این زمینه نمی‌توانیم با اطمینان خاطر صحبت کنیم؛‌ زیرا هواوی هنوز یک سال دیگر برای فکر کردن روی استراتژ‌ی‌های خود در پیش دارد.

از آنجایی که زمان زیادی از معرفی رسمی کرین ۹۹۰ نمی‌گذرد، هواوی قصد دارد از این تراشه‌ی قدرتمند در نسل بعدی گوشی‌های پرچمدارش نیز استفاده کند تا زمان معرفی کرین ۱۰۰۰ در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ فرا رسد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی هواوی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های هواوی و برند آنر در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات