پردازنده‌ی 3900 9 Ryzen شرکت AMD در فهرست بایواستار دیده شد

یک‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که عرضه‌ی برخی از تراشه‌های AMD به‌تعویق افتاده، اطلاعات جدیدی از پردازنده‌ی رایزن 9 3900 فاش شده است.
تبلیغات

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد AMD قصد دارد با معرفی پردازنده‌ی جدیدی با نام رایزن 9 3900، خانواده‌ی تراشه‌های نسل سوم از سری رایزن 3000 را گسترش دهد؛ خانواده‌ای که در دنیای گیمینگ محبوبیت یافته‌اند. آخرین مورد آن مربوط به شرکت بایواستار (Biostar) است که با به‌روز‌رسانیِ فهرست پشتیبانی خود، پردازنده‌ی یادشده را به‌همراه نسخه‌ی پرو آن را در این فهرست گنجانده‌ است.

هنگامی که فهرست مذکور در فضای مجازی مدنظر رسانه‌ها قرار گرفت، بیواستار آن‌ها را حذف کرد. با‌این‌حال، پیش از حذف کامل تصاویر، وب‌سایت TomsHardware توانسته از فهرست عکس تهیه کند.

RYZEN 3900

فرض بر این است که هر دو تراشه همانند پردازنده‌ی رایزن 3900X، از ۱۲ هسته‌ی پردازشی با ۲۴ رشته برخوردار و یکی از بهترین پردازنده‌ها در حوزه‌ی گیمینگ است؛ اما در همین حال، توان طراحی حرارتی (TDP) کمتری از این دو محصول در این فهرست ارائه شده است. بایواستار مدل‌های جدید را با توان طراحی حرارتی ۶۵ وات فهرست کرده‌ که پایین‌تر از مدل‌های دارای پسوند X با توان طراحی حرارتی ۱۰۵ وات قرار می‌گیرد.

در فهرست بایواستار، سرعت کلاکِ پایه در هر دو این پردازنده‌ها ۳.۱ گیگاهرتز و درواقع، ۷۰۰ مگاهرتز پایین‌تر از تراشه‌ی 3900X است. در تصاویر منتشرشده، هیچ اطلاعاتی از فرکانس بوستِ تراشه‌ها درج نشده‌ است. با‌این‌حال، کلاک بوست پردازنده‌ی 3900X درحدود ۴.۶ گیگاهرتز است.

اگر اطلاعات فاش‌شده درباره‌ی تراشه‌ی رایزن 9 3900 صحت داشته باشد، حداکثر فرکانس پردازشی در تراشه‌‌ی یادشده نیز به‌احتمال فراوان زیاد خواهد بود؛ اما پایین‌بودن توان طراحی حرارتی در این پردازنده، به‌معنیِ پایداری کمتر در بار کاری سنگین هنگام فعالیت در سرعت کلاک بوست است.

نام پردازنده

بیشترین تعداد هسته‌ها و رشته‌ها

بیشترین توان طراحی حرارتی TDP

تعداد مسیر PCIe 4.00 در پردازنده 

فرکانس پایه

فرکانس بوست

حافظه‌ی کش L2

حافظه‌ی کش L3

زمان عرضه

قیمت

Ryzen 9 3900

۱۲/۲۴

۶۵ وات

۱۶+۴+۴

۳.۱ گیگاهرتز

۴.۲(؟) گیگاهرتز

۶ مگابایت

۶۴ مگابایت

نامعلوم

(؟)

Ryzen 9 3900X

۱۲/۲۴

۱۰۵ وات

۱۶+۴+۴

۳.۸ گیگاهرتز

۴.۶ گیگاهرتز

۶ مگابایت

۶۴ مگابایت

ژولای 2019

۴۹۹ دلار

Ryzen 9 3950X

۱۶/۳۲

۱۰۵ وات

۱۶+۴+۴

۳.۵ گیگاهرتز

۴.۷ گیگاهرتز

۸ مگابایت

۶۴ مگابایت

نوامبر 2019

۷۴۹ دلار

اضافه‌شدن این تراشه‌ها، به‌ویژه مدل 3900 معمولی، به خانواده‌ی نسل سوم از پردازنده‌های رایزن، بسیار جالب خواهد بود. شایان‌ ذکر است مدل پرو به‌دلیل ویژگی‌های امنیتی و سازمانی، کمتر برای گیمینگ و مصارف شخصی استفاده خواهد شد. در بخش پردازنده‌های دارای توان طراحی حرارتی ۶۵ واتی، پردازنده‌ی رایزن 3900 در رقابت با Core i9-9900 اینتل خواهد بود که با هشت هسته‌ی پردازشی و ۱۶ رشته، ۴۴۰ دلار قیمت دارد.

اگرچه قیمت رسمی پردازنده‌ی 3900X برابر با ۴۴۰ دلار است، رده‌ی قیمتی این تراشه در‌حال‌حاضر به‌‌دلیل مشکلات موجود در عرضه‌ی تراشه‌های نسل سوم رایزن، ازجمله خود این پردازنده، تحت‌الشعاع قرار گرفته است. اگر تراشه‌ی 3900 واقعا وجود داشته باشد و AMD آن را عرضه کند، قیمتش در رده‌ی قیمتی پردازنده‌ی Core i9-9900 اینتل خواهد بود و با تراشه‌ی رایزن 7 3800X خود AMD رقابت خواهد کرد.

ryzen

ازآنجاکه اخبار منتشرشده رسمی نیستند، هیچ اطلاعاتی از زمان عرضه‌ی پردازنده‌ی یادشده منتشر نشده است. با‌این‌حال، AMD اخیرا اعلام کرده است پردازنده‌های رایزن 3950X و ترد‌ریپر را از نوامبر روانه‌ی بازار خواهد کر؛. بنابراین، امکان دارد عرضه‌ی پردازنده‌ی رایزن 9 3900 نیز از همان موقع آغاز شود. اگر این پردازنده از رویه‌ی جاری تراشه‌های AMD تبعیت کند، احتمالا در مقایسه با دیگر تراشه‌های این سری، بهترین گزینه برای اورکلاک خواهد بود.

در‌حال‌حاضر، فرکانس پایه در پردازنده‌ی 3900X بسیار نزدیک به فرکانس بوست است. در همین حال، تراشه‌ی 3900 به‌دلیل کاهش در توان طراحی حرارتی، احتمالا در سرعت کلاک پایین‌تری کار می‌کند. از‌میان‌برداشتن محدودیت‌های توان طراحی حرارتی برای اهداف اورکلاک با هزینه‌ای ارزان‌تر، کارکردی مشابه با پردازنده‌ی 3900X برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات