AMD پردازنده‌های Zen 3 و RDNA 2 را در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌کند

جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
براساس آخرین به‌روزرسانی نقشه‌ی راه AMD، این شرکت در حال کار روی معماری Zen 3 و RDNA 2 برای عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر آن در سال میلادی ۲۰۲۰ است .
تبلیغات

نقشه‌ی راه به‌روز رسانی شده‌ی AMD حاکی از آن است که این شرکت در حال آماده‌سازی معماری‌های جدید پردازنده مرکزی Zen 3 و گرافیکی RDNA 2 خود برای عرضه در ۲۰۲۰ است. معماری پردازنده‌ی Zen 3 و RDNA 2 هردو مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری ارتقایافته‌ی (7nm+) این شرکت بوده که حاصل روش ساخت سیلیکون EUV شرکت تایوانی TSMCبه سفارش AMD است. طبق ادعای AMD این روش موجب افزایشی ۲۰ درصدی در تراکم ترانزیستورها شده و منجر به افزایش سرعت کلاک می‌شود. همچنین اسلایدهای برنامه پیش‌برد فناوری AMD به این موضوع اشاره می‌کنند که برخلاف عرضه هم‌زمان Zen 2 و RDNA، عرضه Zen 3 و RDNA 2 ممکن است هم‌زمان نباشد.

AMD roadmap

اسلاید مربوط به معماری پردازنده مرکزی اذعان می‌دارد که فاز طراحی Zen 3 کامل شده و تیم طراحی، توسعه‌ی معماری Zen 4 را در دستور کار خود دارد. این بدین معنا است که هم‌اکنون AMD درحال توسعه محصولات دارای Zen 3 است. از طرف دیگر RDNA 2 هنوز در مرحله طراحی است. محور افقی هردو اسلاید نشانگر سال عرضه‌ی مورد انتظار است.

با توجه به این اسلایدها انتظار می‌رود که عرضه‌ی Zen 3 پیش از RDNA2 محقق شود. Zen 3 اولین پاسخ AMD به Comet Lake-S یا Ice Lake-S اینتل در صورت عرضه پیش از کامپیوتکس ۲۰۲۰ است. AMD با RDNA 2 در حال توسعه‌ی تراشه‌ی گرافیکی Navi 12 است تا با کارت گرافیک‌های مبتنی بر تراشه TU104 انویدیا رقابت کند. به‌زودی اعضای جدیدی شامل یک تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای (Ryzen 9 3950X) و نیز نسل سوم تراشه‌های رایزن تردریپر، به سبد محصولات خانواده‌ی Zen 2 افزوده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات