پردازنده A12X Bionic اپل معرفی شد؛ لیتوگرافی ۷ نانومتری و بهره‌مندی از ۱۰ میلیارد ترانزیستور

سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
A12X جدیدترین پردازنده‌ی اپل است که ضمن بهره‌گیری از GPU قدرتمند، در زمینه‌ی عملکرد چند هسته‌ای، با بهبودی ۹۰ درصدی نسبت به قبل رو‌به‌رو شده است.
تبلیغات

تنها چند هفته از معرفی پردازنده‌ی A12 Bionic اپل می‌گذرد و این شرکت دقایقی پیش در جریان برگزاری رویداد آبان‌ماه خود در نیویورک، از نسل جدید این پردازنده با توان بیشتر رونمایی کرد؛ A12X تراشه‌ی جدید کوپرتینویی‌ها است که قلب تپنده‌ی آیپد پرو ۲۰۱۸ به‌شمار می‌آید.

تراشه‌ی ای ۱۲ ایکس اپل با لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته شده است اما از لحاظ فیزیکی، اندازه‌ای بزرگ‌تر از A12 دارد. این تراشه‌ی جدید دارای ۱۰ میلیارد ترانزیستور است و از GPU جدیدی با ۷ هسته بهره می‌گیرد. گفتنی است که این تراشه از نوع هشت هسته‌ای (چهار هسته‌ی مبتنی بر عملکرد و چهار هسته‌ی بهره‌وری) است و عملکرد تک هسته‌ای آن نسبت به تراشه‌ی قرارداده‌شده در آیپد پرو ۲۰۱۷، به‌میزان ۳۵ درصد سریع‌تر شده است.

علاوه‌ بر این‌ها، اپل مدعی است که عملکرد چند هسته‌ای تراشه‌ی A12X نسبت به نسل قبل، تا ۹۰ درصد بهبود پیدا کرده و این تراشه می‌تواند وظایف مختلف را، به‌سادگی انجام دهد؛ به‌علاوه، پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در آن به‌میزان دو برابر سریع‌تر از قبل است. در کنار موارد یادشده، این تراشه می‌تواند از سقف ۱ ترابایت حافظه‌ی داخلی پشتیبانی کند.

تمامی این موارد باعث می‌شوند تا پردازنده‌ی A12X Bionic بتواند در هر ثانیه، ۵ تریلیون عملیات انجام دهد؛ این تراشه همچنین عمر باتری یک روزه را به‌ارمغان می‌آورد.

اپل مدعی شده است که تراشه‌ی جدید آیپد پرو ۲۰۱۸ می‌تواند از لحاظ گرافیکی، عملکردی در حد و اندازه‌ی کنسول‌ بازی ایکس‌باکس وان اس را در اندازه‌ای کوچک‌تر ارائه دهد. این شرکت همچنین می‌گوید که عملکرد A12X به‌میزان ۹۲ درصد سریع‌تر از تمامی پی‌سی‌های قابل‌حمل بازار است.

پردازنده‌ی A12X همچون A12 به موتور عصبی هشت هسته‌ای اپل تجهیز شده است؛ موتوری که به‌صورت ویژه برای پردازش تسک‌های مربوط به یادگیری ماشین به‌صورت آنی (نظیر تشخیص چهره) طراحی شده و قدرت بسیار بالایی دارد.

Neural Engine به‌کار رفته در A12X اپل در حقیقت یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای است که نسبت به موتور به‌کار رفته در A11 (دو هسته‌ای) پیشرفت چشمگیری به‌خود دیده و می‌تواند در هر ثانیه، ۵ تریلیون عملیات را انجام دهد (نسل قبلی موتور عصبی، در هر ثانیه، ۵۰۰ میلیارد عملیات را به‌انجام می‌رساند).

در تراشه‌ی جدید اپل، شاهد یک سیستم محاسباتی هوشمند جدید نیز هستیم که به‌صورت خودکار با شناسایی تسک‌های مختلف، اجرای الگوریتم‌های مربوط به خود پردازنده، GPU، موتور عصبی یا ترکیبی از هر سه را تعیین می‌کند.

اپلیکیشن‌هایی که توسط Core ML 2 (فریم‌ورک مبتنی بر یادگیری ماشین اپل) ساخته شده‌اند، روی تراشه‌ی جدید اپل، با مصرف یک‌دهم انرژی نسبت به قبل، تا ۹ بار عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند؛ به‌علاوه، سرعت اجرای آن‌ها به‌میزان ۳۰ درصد سریع‌تر از قبل شده است. از میان دیگر ویژگی‌های مبتنی بر یادگیری ماشین آنی که توسط پردازنده‌ی A12X قابل‌استفاده هستند، می‌توان به سیری شورتکاتس، میموجی، فیس آ‌ی‌دی و ARKit 2.0 اشاره کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات