جزئیات تازه‌ای از پردازنده اسنپدراگون 8150 کوالکام فاش شد

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌ی پرچمدار بعدی کوالکام با نام اسنپدراگون ۸۱۵۰ مجهز به هشت هسته اختصاصی کریو با همان ساختار قدیمی big.LITTLE خواهد بود.
تبلیغات

براساس گزارش‌ها، جدیدترین پردازنده‌ی موبایل کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۱۵۰ قرار است حاوی هشت هسته‌ی پردازشی باشد که از این بین، چهار هسته برای صرفه‌جویی در انرژی و چهار هسته برای اجرا با حداکثر قدرت طراحی شد‌ه‌اند و NPU یا واحد پردازش عصبی جداگانه‌ای نیز آن‌ها را همراهی می‌کند. کوالکام یک بار دیگر از به‌کارگیری طراحی‌های هسته‌ی آماده‌ی آرم اجتناب می‌کند تا از طراحی‌های اختصاصی‌های کریو خود بهره بگیرد. چهار هسته‌ی ضعیف‌تر به نام «نقره‌ای» با حداکثر سرعت ۱.۷ گیگاهرتز اجرا خواهند شد و انجام وظایف سبکتر و معمولی‌تر را برعهده خواهند گرفت. در همین حال، چهار هسته‌ی «طلایی» با سرعت بالای ۲.۶ گیگاهرتز اجرا خواهند شد و انرژی بیشتری مصرف خواهند کرد تا از پس انجام وظایف پیچیده‌تر بربیایند. در حال حاضر، جزئیات پراکنده‌ای درباره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی داخلی وجود دارد؛ اما براساس آزمایش‌های اولیه، ظاهرا این پردازنده فارغ از مشخصات احتمالی‌ با سرعت ۶۵۰ مگاهرتز اجرا می‌شود.

تراشه‌ی مورد بحث کوالکام در ابتدا قرار بود اسنپدراگون ۸۵۵ نامیده شود؛ اما کوالکام به دلایلی دست به تغییر نام تجاری آن زد. این احتمالا بدین معنی است که این پردازنده از بسیاری جهات صرفا یک به‌روزرسانی افزایشی نخواهد بود. در حال حاضر بر اساس گزارش‌های غیررسمی، انتظار می‌رود که ۸۱۵۰ مجهز به واحد پردازش عصبی مجزایی باشد که به جای فعالیت همزمان، در کنار هسته‌های اصلی اجرا می‌شود. علاوه بر این، پردازنده‌ی دیگری با نام اسنپدراگون ۸۱۸۰ نیز با هدف به‌کارگیری در لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ در دست توسعه است.

طرفداران کوالکام می‌توانند انتظار داشته باشند که گوشی‌های هوشمند پرچمدار ۲۰۱۹ در بسیاری از زمینه‌ها در مقایسه با نمونه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۴۵، عملکرد به‌شدت بهبودیافته‌تری داشته باشند. نام‌گذاری جدید کوالکام که مبتنی بر استفاده از اعداد چهار رقمی است، امکان عرضه‌ی نسخه‌های مختلفی از تراشه‌ها را برای هر نوع دستگاهی در هر طیف از پایین‌رده تا پرچمدار می‌دهد. همچنین این اسامی جدید می‌توانند به تمام تراشه‌های مجهز به واحد پردازش عصبی مجزا اطلاق شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات