پردازنده گلکسی S10 احتمالا واحد پردازش عصبی اختصاصی خواهد داشت

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
در فاصله‌ی چندین ماه مانده به رونمایی رسمی از گلکسی S10 سامسونگ، در شایعه‌ای داغ اعلام شده که پردازنده‌ی این گوشی قرار است دارای NPU اختصاصی باشد.
تبلیغات

طی یک سال اخیر، بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی ساخت تراشه و گوشی‌های هوشمند تمرکز ویژه‌ای روی پیاده‌سازی قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در محصولات خود داشته‌اند. یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات مرتبط، پردازنده‌ی کرین ۹۸۰ هواوی است که از واحد پردازش عصبی دوگانه (NPU) جداگانه بهره می‌برد و همین موضوع باعث شده است تا کاربران، انتظار عملکرد بسیار خوبی را در زمینه‌ی هوش مصنوعی از آن داشته باشند.

سامسونگ همواره جزو شرکت‌هایی بوده که به واحد پردازش عصبی علاقه‌ای نشان نداده است؛ با این‌همه، آن‌طور که شایعات اخیر می‌گویند، کره‌ای‌ها به‌دنبال سنت‌شکنی هستند و قصد دارند در گوشی موردانتظار گلکسی اس ۱۰، از پردازنده‌ای با NPU اختصاصی بهره بگیرند.

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی پروفایل لینکدین یکی از کارمندان پیشین سامسونگ، این شرکت کره‌ای توسعه‌ی نسل دوم واحد پردازش عصبی خود را در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز کرده است؛ البته با توجه به اینکه کارمند یادشده تنها به همین توضیح اکتفا کرده است، تاکنون جزئیات بسیاری کمی از این ماجرا می‌دانیم.

با در نظر گرفتن این موضوع که سامسونگ کار روی NPU را از حدود یک‌ سال پیش آغاز کرده است، می‌توان مدعی شد که احتمالا در گوشی پرچمدار Samsung Galaxy S10 شاهد بهره‌گیری از آن باشیم.

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

کارمند پیشین سامسونگ در متن خود به این موضوع اشاره می‌کند که NPU یادشده در حقیقت دومین نسل از NPUهای سامسونگ است؛ با توجه به اینکه در هیچ‌یک از گوشی‌های کره‌ای‌ها شاهد استفاده از تراشه‌ای با واحد پردازش عصبی اختصاصی نبوده‌ایم، می‌توان گفت که سامسونگ مدت‌ها پیش به‌فکر ساخت NPU افتاده است؛ اما پس از طراحی و تولید آن، نتیجه‌ی نهایی آن‌چیزی نبوده که خودشان انتظار داشته‌اند و به‌همین دلیل تصمیم گرفته‌اند تا از آن در گوشی‌هایشان استفاده نکنند. 

همان‌طور که بالاتر ذکر کردیم، اگر سامسونگ واقعا کار روی NPU اختصاصی خود را از یک سال پیش آغاز کرده باشد، می‌توان انتظار داشت که در گوشی گلکسی اس ۱۰ شاهد استفاده از آن باشیم؛ بنابراین NPU موردبحث ممکن است بخشی از تراشه‌ی موردانتظار اکسینوس ۹۸۲۰ باشد. اگر به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد NPU هستید، بد نیست نگاهی به این مقاله در زومیت بیاندازید.

بدیهی است که نمی‌توان با اطمینان درباره‌ی وجود NPU اختصاصی در پردازنده‌ی اس ۱۰ صحبت کرد؛ در حقیقت، تا زمان معرفی رسمی گوشی جدید سامسونگ، این خبر تنها در حد یک شایعه باقی می‌ماند.

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات