اینتل سیستم-روی-یک-چیپ ۴ هسته‌ای خود را با نام ValleyView معرفی کرد

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
SoC یا سیستم-روی-یک-چیپ به معنای آن است که تمام عناصر مورد نیاز یک سیستم مانند پردازنده، پردازنده گرافیکی، کنترلر حافظه، کنترلر ورودی و خروجی‌ها و غیره، همه در یک تراشه گنجانده می‌شوند. این کار را شرکت‌هایی مانند کوالکام با تراشه Snapdragon، سامسونگ با Exynos ، تگزاس اینسترومنت با OMAP و AMD با نام Fusion انجام می‌دهند. حال اینتل برای رقابت با سازندگان SoC که بیشتر محصولاتشان را بر پایه معماری ARM طراحی و تولید می‌شوند، تراشه جدیدی برپایه معماری  Atom و با نام ValleyView معرفی نموده است. با زومیت همراه باشید تا جزییات بیشتری در مورد این SOC پرقدرت بدست آورید.
تبلیغات

اینتل به منظور حضور قوی‌تر در بازار پر رونق System on a Chip ( سیستم-روی-یک-چیپ)، طراحی خود را به صورت چهار‌ هسته‌ای و با پردازنده گرافیکی قوی‌تری انجام داده است. در روز 15 اوت 2012 اسنادی در یک وب‌سایت چینی زبان منتشر شد که اینتل برای اولین بار SoC چهار هسته‌ای با ساختار اتم را به بازار عرضه خواهد کرد.

Silvermont، پردازنده اصلی سیستم-روی-یک-چیپ ValleyView است. همانطور که در ابتدای مقاله اعلام کردیم SOC از ترکیب CPU و GPU و کنترلرهای دیگر شکل می‌گیرند. CPU اصلی ValleyView با نام Silvermont از لیتوگرافی ۲۲ نانومتری و ۴ هسته مستقل بهره می‌برد که در نوع خود فعلا بی‌رقیب است.

این سیستم-روی-یک-چیپ از پردازنده گرافیکی قوی‌تری نیز برخوردار است. پردازنده گرافیکی این SoC از چهار موتور گرافیکی Gen 7 بهره می‌برد که عملکردی معادل هفت برابر مدل پیشین پردازنده های اتم E600 ارایه می‌دهد. این مقدار پیشرفت بسیار خیره کننده است. ValleyView از Decoder شرکت Imagination هم استفاده می‌نماید.

این SoC از امکانات دیگری همچون کنترلر حافظه یک کاناله و یا دو کاناله ، حمایت از حافظه DDR3L-1066 یا 1333 مگاهرتز تا 8 گیگابایت، رابط دوربین، پردازنده تصویر و کنترلر خروجی تصویر شامل VGA و HDMI برخوردار است.

رابط ورودی و خروجی این سیستم-روی-یک-چیپ از SATA2 و USB 2.0/3.0 حمایت می‌کند.

اما خبر ناراحت کننده این است که برای دسترسی به این SoC جذاب باید تا نیمه دوم سال 2013 صبر کنیم. با این‌حال SoC هایی از این دست امید آینده درخشانی را برای تبلت‌های پرقدرت و کم مصرف و نوید رقابتی سنگین‌تر میان سازندگان پردازنده را می‌دهند.

نظر شما در مورد آینده اینتل در دنیای SoC های کم مصرف چیست؟ آیا این شرکت می‌تواند شرکتهای ARM و Qualcomm را در این بازار کنار بزند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات