اپل با تراشه A9X در حال نزدیک شدن به عملکرد تراشه های رده پایین Core M اینتل است

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲
مطالعه 4 دقیقه
اپل شهریور ماه سال جاری میلادی در کنار معرفی آیفون‌های جدید خود، آیپد پرو را نیز معرفی کرد. یکی از مواردی که پس از معرفی این تبلت نظر بسیاری را به خود جلب کرد، تراشه‌ی قدرتمند A9X مورد استفاده در این محصول بود. حال اَنندتک به بررسی عمیق آیپد پرو پرداخته و تراشه‌ی A9X را با پردازنده‌ی Core M اینتل مقایسه کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل سال ۲۰۱۵ میلادی پس از دو سال انتشار اخبار و شایعات در مورد تبلت موسوم به آیپد پرو، این محصول را روانه‌ی بازار کرد. یکی از ویژگی‌های این تراشه بهره‌گیری از تراشه‌ی قدرتمند A9X بود که در همان ابتدا توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اَنندتک به بررسی عمیق پردازنده‌ی مورد استفاده در آیپد پرو پرداخته و عملکرد آن را در تست‌های مختلف با پردازنده‌ی Core M اینتل مقایسه کرده است.

در مجموعه‌ی تست‌های انجام شده، هدف به دست آوردن معیاری از عملکرد تراشه‌ی اختصاصی اپل است که این موضوع با استفاده از پردازنده‌ی Core M و مقایسه عملکرد A9X با این پردازنده میسر خواهد شد. اپل در سال‌های اخیر با معرفی نسل جدید از تراشه‌های سری A خود، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را از خود به نمایش گذاشته؛ هر چند این پیشرفت در مورد نسل‌های اخیر پردازنده‌های اینتل صادق نیست. به واقع متخصصان اپل تراشه‌های سری A خود را از نظر تولید و معماری به رده‌های بالاتری ارتقاء داده‌اند.

اَنند عملکرد تراشه‌ی A9X را در برابر نسخه‌های مختلفی از تراشه‌ی Core M با قدرت متفاوت مورد آزمایش و مقایسه قرار داده است. برای مثال می‌توان به تراشه‌ی نسل پنجمی (برادول) Core M مورد استفاده در مک بوک ۱۲ اینچی، تراشه‌ی Core M قدرتمند مورد استفاده در ترنسفورمر بوک T300چی ایسوس و Core m3 نسل ششمی مورد استفاده در ZenBook UX305CA اشاره کرد.

بنچمارک +SPECint2006 نشان از این دارد که آیپد پرو از نظر قدرت پردازشی می‌تواند با مک بوک رتینای اپل و ZenBook UX305CA ایسوس در برخی از تست‌ها رقابت کند. هرچند تبلت غول پیکر اپل در نیمی از تست‌ها موفق به نمایش برتری خود شده، اما در عملکرد کلی نتوانسته همچون نسخه‌هایی از تراشه‌ی Core M که به آن اشاره کردیم، موفق عمل کند. ترنسفورمربوک T300چی ایسوس که از نسخه‌ی قدرتمند تراشه‌ی Core M استفاده می‌کند موفق شده تا در تمام تست‌های انجام شده به راحتی آیپد پرو اپل را پشت سر بگذارد.

شواهد امر نشان از این دارد که تراشه‌های Core M اینتل از نظر پردازشی همچنان قدرت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ هرچند اپل به سرعت در حال کم کردن فاصله با محصولات این کمپانی بزرگ است.

اَنند در خصوص قدرت تراشه‌ی A9X اپل چنین اظهار نظر کرده است:

A9X قادر است با شماری از تراشه‌های Core M نسل اسکای لیک و برادول اینتل به رقابت بپردازد. نسل‌های پیشین تراشه‌های اختصاصی طراحی شده توسط اپل فاقد چنین قدرتی بودند و برخورداری از این قدرت برای رقابت با تراشه‌های Core M اینتل نشان از تقویت روزافزون تراشه‌های کاپرتینویی‌ها دارد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که A9X اپل تنها در برخی موارد توانسته قدرت خود را به رخ Core m3 بکشد. از این‌رو هنوز تراشه‌های تولید شده توسط اپل جای کار بسیاری دارند؛ هرچند پیشرفت صورت گرفته توسط متخصصان این کمپانی در این مدت کم نیز ستودنی است.

تلاش‌های اپل در راستای تولید تراشه‌های قدرتمند‌تر این شایعه را مطرح کرده که کاپرتینویی‌ها درصدد عرضه‌ی مک‌بوک‌های مبتنی بر تراشه‌های ARM و قطع همکاری با اینتل در آینده هستند. استفاده از پردازنده‌های سری A این امکان را در اختیار اپل قرار خواهد داد تا به راحتی فرآیند بروزرسانی پردازنده را کنترل کرده و فرآیند بروزرسانی محصولات خود را بصورت کامل در اختیار خود بگیرد. در حال حاضر اپل مجبور است برای بروزرسانی مک‌هایش به انتظار عرضه‌ی آخرین نسل از تراشه‌های اینتل به بازار بنشیند.

در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی، مینگ چی کو، تحلیل گر موسسه‌ی KGI پیش بینی کرده بود که اپل در یک تا دو سال آینده مک‌بوک‌های مبتنی بر تراشه‌ی ARM خود را روانه‌ی بازار خواهد کرد. با نگاهی به بنچمارک‌ها و توانایی تراشه‌ی A9X اپل می‌توان حدس زد که این کمپانی در ابتدا تراشه‌های اختصاصی خود را محدود به مک‌بوک‌های رده پایین و ضعیف از نظر سخت‌افزاری خواهد کرد. از این جمله می‌توان به مک بوک ۱۲ اینچی اشاره کرد که از ابتدا برای پردازش‌های سبک و غالبا وب‌ گردی توسعه یافته است.

در ماه می سال ۲۰۱۴ میلادی وب سایت فرانسوی MacBidoiuille با انتشار گزارشی اعلام کرد که اپل چندین گجت مبتنی بر تراشه‌ی ARM را که از جمله‌ی آن می‌توان به iMac، Mac mini و نوت بوکی ۱۳ اینچی اشاره کرد، توسعه داده که از تراشه‌های ۴ هسته‌ای با پردازش ۶۴ بیتی بهره می‌برند. همچنین باید به استفاده از کیبورد جدید در کنار ترک پد متحول شده در این گجت‌ها اشاره کرد.

با وجود گذشت بیش از یک سال از زمان انتشار گزارش‌های مورد نظر در مورد عرضه‌ی گجت‌های مبتنی بر ARM توسط اپل، هنوز نمی‌توان به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کرد. اما تقویت بیش از پیش تراشه‌های A9X اپل را باید به عنوان گواهی بر این امر خواند که اپل درصدد تقویت هر چه بیشتر تراشه‌هایش برای مقابله با محصولات رده پایین اینتل است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات