اپل در آزمایشگاه مخفی روی پردازنده‌ اختصاصی برای رایانه‌های مک کار می‌کند

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل قصد دارد پردازنده اختصاصی جدیدی برای رایانه‌های مک تولید کند تا دیگر نیازی به تراشه‌ اینتل نداشته باشد و ظاهرا این کار در آزمایشگاه مخفی در جریان است.
تبلیغات

اپل در تلاش است تا تراشه مورد نیاز برای رایانه‌های مک را خود تأمین کند و دیگر نیازی به تراشه‌های اینتل نداشته باشد. فروردین‌ماه امسال، خبری درباره تصمیم اپل برای جایگزین کردن تراشه‌های اینتل تا سال ۲۰۲۰ با تراشه‌ی جدید اختصاصی با کدنام Kalamata منتشر شد. 

زمان انتشار این اخبار، انتظار می‌رفت مراحل تولید و ساخت این تراشه‌ی اختصاصی در سال ۲۰۲۰ آغاز شود. ولی بر اساس گزارش‌های جدید، اپل در آزمایشگاه مهندسی مخفی خود در اورگان، پروژه طراحی و تولید این تراشه‌ی اختصاصی را آغاز کرده است. اپل برای تجهیز و تدارک این آزمایشگاه مخفی، فهرستی ۱۲ نفره از متخصص فناوری اورگان و کارمندان سابق اینتل نیز تهیه کرده است. قطعا تولید تراشه توسط اپل، می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید برای این شرکت شود. بالطبع تأمین تراشه از طریق خود شرکت به‌جای تأمین‌کنندگان دیگر، نه‌تنها باعث کاهش هزینه‌های داخلی شرکت می‌شود، بلکه کمک می‌کند اپل در تمام پروسه تولید نظارت کامل و دقیق‌تری داشته باشد.

تراشه‌های اینتل قابلیتی به نام پاور نپ (Power Nap) دارند. اپل در ابتدا قصد داشت تراشه‌ی جدیدی مجهز به این ویژگی طراحی و تولید کند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد طراحی چنین تراشه‌ای، بخشی از یک برنامه‌ی بلندمدت است و این شرکت نمی‌تواند آن را به‌صورت مجزا و در یک پروژه مستقل پیش ببرد. به‌علاوه باید در نظر بگیریم که اپل قصد دارد برای پروسه‌ی طراحی تراشه‌‌ی جدید، از متخصصان خبره‌ای کمک بگیردکه برای آن‌ها ردیف و پست شغلی تعریف کرده است. این موضوع نشان می‌دهد استراتژی جدید اپل در تولید تراشه‌ی اختصاصی بسیار جدی است. هنوز مکان دقیق این آزمایشگاه مخفی به‌صورت رسمی اعلام نشده؛ اما برخی منابع خبر داده‌اند که نزدیک هیلسبورو و بیورتون واقع شده است.

به نظر می رسد اپل به‌تدریج در حال فاصله گرفتن از تولیدکننده نیمه هادی Dialog Semiconductor است که مسئولیت مدیریت انرژی تراشه‌های اپل را بر عهده دارد. جلال باقری در فایننشیال تایمز اعلام کرده است که اپل حجم سفارشات خود را حدود ۳۰ درصد کاهش داده و تا سال ۲۰۱۹ به این رویکرد  ادامه خواهد داد. این اولین بار نیست که اپل همکاری خود را با تأمین‌کنندگان شخص ثالث قطع می‌کند و پیش از این نیز تصمیم گرفته بود تراشه‌ی گرافیکی اختصاصی تولید کند و به همین دلیل با شرکت ایمجینیشن (Imagination) قطع همکاری کرد. بعد از مدتی، این شرکت با قیمت ۷۴۳ میلیون دلار فروخته شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات