مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون 710 و اسنپدراگون 730 لو رفت

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مشخصات پردازنده‌های سری 700 کوالکام مبتنی بر هوش مصنوعی لو رفت. این پردازنده‌ها قابلیت‌های گوشی‌های بالارده را با قیمتی مناسب در اختیار گوشی‌های ارزان قیمت قرار می‌دهند.
تبلیغات

فوریه امسال،‌ شرکت کوالکام،‌ پردازنده‌ اسنپدراگون سری 700 مبتنی بر هوش مصنوعی (AI‌) را معرفی کرد. این پردازنده‌ها با قیمتی مناسب می‌توانند مشخصات و ویژگی‌های گوشی‌های بالارده را به گوشی‌های ارزان قیمت اضافه کنند. از این رو، مشخصات این پردازنده‌ها حایز اهمیت است. 

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، اولین تراشه‌های این سری،‌ پردازنده‌های اسنپدراگون 710 و اسنپدراگون 730 هستند که مشخصات آنها به صورت غیر رسمی و لو رفته در فضای مجازی منتشر شده است. پردازنده‌های سری 700،‌ جایگاهی بین پردازنده اسنپدراگون سری 600 و اسنپدراگون سری 800 پرچمدار دارند. پردازنده سری 700،‌ مجهز به CPU‌ هشت هسته‌ای است که شش هسته برای بهره‌وری و دو هسته برای عملکرد بهتر در نظر گرفته شده است.

پردازنده اسنپدراگون 730 کوالکام با طراحی لیتوگرافی ۸ نانومتری LPP ساخته شده است. در حالی که فرایند طراحی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری LPE در مقایسه با طراحی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری،‌ بهبود عملکرد ۲۷ درصدی و کاهش مصرف ۴۰ درصدی را ارائه می‌دهد،‌ فرایند LPP نسبت به این ارقام عملکرد را ۱۰ درصد و مصرف انرژی را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. 

پردازنده اسنپدراگون

فرستنده RF، که در تصویر بالا با کد نام SDR660 نامگذاری شده، همان فرستنده‌ای است که در پردازنده‌های اسنپدراگون 630 و 660 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این بدین معنی است که گوشی‌های هوشمند بعدی با پردازنده‌های سری 700،‌ از پهنای باند مشابه گوشی‌های مجهز به پردازنده سری 600 پشتیبانی می‌کنند.

حداکثر رزولوشنی که پردازنده‌های این سری پشتیبانی می کنند، رزولوشن ۳۰۴۰x۱۴۴۰ پیکسل یا WQHD + است. هم چنین این پردازنده‌ها می‌توانند از از نسبت تصویر ۱۹:۹ که این روزها در بسیاری از گوشی‌های هوشمند با بریدگی بالای صفحه نمایش (ناچ) وجود دارد نیز براحتی پشتیبانی کنند. از آنجایی که شرکت کوالکام اعلام کرده که پردازنده سری 700 مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند،‌ این پردازنده‌ها مجهز به واحد پردازش عصبی خاصی موسوم به NPU 120 هستند که با GPU/HVX در پردازنده اسنپدراگون 730 تجهیز شده‌اند. البته لازم به ذکر است که اسنپدراگون 710 فاقد این NPU اختصاصی است.

انتظار آن می‌رود که گوشی‌های مجهز به پردازنده اسنپدراگون 710 در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شوند. شایعه شده که شرکت شیائومی اولین برندی خواهد بود که گوشی هوشمند خود را با این پردازنده روانه بازار می‌کند. از آنجایی که شرکت سامسونگ در ماه نوامبر واجد شرایط دریافت پروتکل طراحی لیتوگرافی 8 نانومتریLPP خواهد شد،‌ گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون 730 در اواخر سال جاری میلادی به بازار معرفی خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات