تراشه کرین 980 هواوی با فرآیند ساخت 7 نانومتری را TSMC تولید می‌کند

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس اطلاعات به‌دست آمده، تراشه کرین ۹۸۰ با فرآیند ساخت ۷ نانومتری، قدرت پردازشی گوشی‌های سری میت ۲۰ هواوی را تأمین خواهد کرد.
تبلیغات

هواوی با رونمایی از تراشه پرچم‌دار کرین ۹۷۰ در اواخر سال گذشته، قدرتش را به رخ رقبا کشید؛ این پردازنده، یکی از بهترین تراشه‌‌هایی محسوب می‌شود که برای گوشی‌های هوشمند معرفی شده است. براساس اطلاعاتی که اخیراً به‌دست آمده است، جانشین این پردازنده تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ به صورت انبوه تولید خواهد شد. هواوی برای تولید انبوه تراشه جدیدش با صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) وارد همکاری شده است و تصمیم دارد تا پردازنده Kirin 980 را بر مبنای فرآیند ساخت ۷ نانومتری توسعه دهد.

همان‌طور که احتمالاْ در جریان هستید، تراشه‌های کرین به HiSilicon تعلق دارد؛ این شرکت توسط هواوی تصاحب شده است و چینی‌ها، گوشی‌های هوشمند خود را با تراشه اختصاصی در بازار عرضه می‌کنند. کرین ۹۷۰ به عنوان تراشه پرچم‌دار هواوی در سال ۲۰۱۷ در گوشی‌های میت ۱۰، میت ۱۰ پرو و میت ۱۰ پورش دیزاین مورد استفاده قرار گرفت؛ ضمن اینکه گوشی‌های رده‌بالا از سری «پی ۲۰» نیز از این پردازنده قدرتمند استفاده می‌کنند. قدرت‌مندترین پردازنده هواوی در حال‌حاضر، قلب تپنده گوشی ۲۰۰۰ دلاری میت آراِس (RS) پورش دیزاین است؛ البته برند «آنر» هواوی نیز گوشی‌‌هایی را با تراشه کرین ۹۷۰ ارائه یا توسعه داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به آنر وی ۱۰ اشاره کرد. ضمن اینکه پرچمدار آینده این برند یعنی آنر ۱۰ نیز از پردازنده کرین ۹۷۰ بهره می‌گیرد.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

کرین 980 که نیمه دوم سال ۲۰۱۸ معرفی خواهد شد، در فبلت میت ۱۱ (یا میت ۲۰) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ انتظار داریم دیگر پرچم‌دارانی که توسط این شرکت چینی تا پایان سال یا نیمه اول سال آینده معرفی می‌شوند، از تراشه کرین ۹۸۰ استفاده کنند. از آنجایی‌که هواوی از سری «میت ۱۰» در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی رونمایی کرده بود؛ انتظار می‌رود جانشین آن نیز در پاییز ۲۰۱۸ معرفی و به بازار عرضه شود. هرچند، برخی از گمانه‌زنی‌ها به عرضه زودهنگام فبلت میت ۲۰ اشاره دارند.

پردازنده‌ رده‌بالایی که در نیمه دوم امسال توسط هواوی معرفی خواهد شد، احتمالاً به واحد پردازش عصبی (NPU) مجزا مجهز خواهد بود؛ مانند آنچه در کرین ۹۷۰ دیده بودیم. این واحد پردازش عصبی، پردازش محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی را در پرچم‌داران هواوی برعهده خواهد گرفت. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، از فرآیند ساخت ۷ نانومتری برای توسعه کرین ۹۸۰ استفاده خواهد شد؛ نسل قبل یعنی کرین ۹۷۰ با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری توسعه یافته است. انتظار داریم جدیدترین پردازنده پرچم‌دار اختصاصی هواوی به هشت هسته پردازشی مجهز شده باشد و از واحد پردازش گرافیکی (GPU) قدرت‌مندی استفاده کند. این تراشه به احتمال زیاد از بلوتوث ۵.۰ پشتیبانی خواهد کرد؛ البته در این رابطه چندان مطمئن نیستیم زیرا مشخصات‌فنی پردازنده کرین ۹۸۰ هنوز به طور کامل اعلام نشده است. برای مقایسه، بد نیست اشاره کنیم که کرین ۹۷۰ از هشت هسته پردازشی (چهار هسته قدرت‌مند از نوع Cortex A73 و چهار هسته کم‌مصرف از نوع Cortex A53) بهره می‌گیرد و واحد پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP12 برای آن درنظر گرفته شده است.

در مقابل، سامسونگ نیز توسعه تراشه اکسینوس ۹۸۲۰ را آغاز کرده است که احتمالاً از آن در سری گلکسی اس ۱۰ استفاده می‌کند؛ این پردازنده با پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات (5G) معرفی خواهد شد. به طور مشابه، اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام با فرآیند ساخت ۷ نانومتری توسط سامسونگ یا صنایع نیمه هادی تایوان تولید خواهد شد؛ مشخصات این پردازنده، هنوز اعلام نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات