اینتل نسل جدید پردازنده‌های کم‌مصرف لپ‌تاپ با واحد گرافیکی آیریس پرو را معرفی کرد

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل با گسترش بازه‌ی محصولات خود، سعی در رقابت با موج جدید محصولات AMD دارد.
تبلیغات

اینتل برای مقابله با موج گسترده‌ی پردازنده‌های رایزن AMD، نسل هشتم پردازنده‌های خود را با تغییرات گسترده‌ای تا دندان مسلح کرده است. بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده در جهان، روز گذشته در کنار معرفی نسل جدید پردازنده‌های قدرتمند سری H‌ لپ‌تاپ‌، نمونه‌ی توانمند‌تر پردازنده‌های سری U را نیز معرفی کرد. این در حالی‌ است که سال گذشته‌ی میلادی نمونه‌های عادی نسل هشتم پردازنده‌های U اینتل معرفی و در حال حاضر به‌صورت گسترده در محصولات مختلفی به کار گرفته می‌شوند.

اینتل پیش‌تر برای اولین بار و با همکاری AMD از پردازنده‌ای مشترک با واحد پردازش گرافیکی وگا رونمایی کرد که به لطف بهره‌گیری از هسته‌های قدرتمند AMD و حافظه‌ی فوق‌ سریع HBM 2 این شرکت، توانایی فوق‌العاده‌ای در بخش پردازش‌ گرافیکی دارد؛ اما این پردازنده برای مقابله با انویدیا و استفاده در محصولات گران‌قیمت طراحی شده است. با این حال اینتل هم‌چنان به ارائه‌ی راه‌ حل جدیدی برای مقابله با پردازنده‌‌های موبایل AMD و واحد پردازش گرافیکی وگا نیاز داشت؛ زیرا واحد‌های گرافیکی اینتل اچ‌دی کنونی، هیچ حرفی برای گفتن در برابر رقیب خود ندارند. 

اگر با پردازنده‌های اینتل آشنایی داشته باشید، قطعا از عرضه‌ی نمونه‌های مخصوص لپ‌تاپ در دو سری مختلف (و در کنار سری پرمصرف و قدرتمند H) اطلاع دارید. نمونه‌های عادی عموما از سرعت کاری پایین‌تر، حافظه کش کمتر و البته واحد پردازش گرافیکی سری HD بهره می‌برند. این در حالی است که نوع دیگر پردازنده‌های موبایل اینتل با سرعت کاری و حافظه کش بیشتر و هم‌چنین تجهیز به واحد پردازشی قدرتمند آیریس (Iris) همراه شده‌اند. این پردازنده‌ها اکنون از لحاظ توان پردازشی در بخش میانی محصولات مخصوص لپ‌تاپ اینتل قرار می‌گیرند. 

برای بزرگ‌نمایی روی تصویر کلیک کنید

اینتل به‌تازگی سری کافی‌لیک پردازنده‌های موبایل ۲۸ وات خود را معرفی کرده است که از حافظه‌ی سریع اپتین (Optane) نیز پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها در یک مدل Core i7، دو نمونه‌ی Core i5 و در یک نمونه‌ی ابتدایی و دو هسته‌ای Core i3 در دسترس تولیدکنندگان قرار خواهند گرفت. اینتل در تولید این پردازنده‌ها از لیتوگرافی ++14nm بهره برده است. ۴۸ واحد اجرایی (EU) در کنار ۱۲۸ مگابایت حافظه‌ی eDRAM در واحد پردازش گرافیکی آیریس پلاس سی‌پی‌یو‌های جدید اینتل به کار گرفته شده است تا در برابر انواع اچ‌دی با ۲۴ واحد اجرایی و صفر حافظه‌ی eDRAM، حداقل بهبود توان دو برابری به ارمغان بیاورند. 

به گفته‌ی مدیران اینتل، هر چهار پردازنده‌ی موبایل جدید این شرکت از سوکت سری ۳۰۰ پشتیبانی می‌کنند. بهبود پخش صدا، سرعت بیشتر I/O، مودم وای‌فای یکپارچه‌‌شده‌ی اینتل و پشتیبانی از نسل دوم USB 3.1 با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه از دیگر مشخصات این پردازنده‌ها است. 

با معرفی این پردازنده‌ها، اکنون رقابت اینتل و AMD در بخش واحد‌ی گرافیکی پردازنده‌های موبایل نیز واحد مرحله‌ی جدیدی خواهد شد و باید منتظر عکس‌العمل AMD ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات