سامسونگ و کوالکام سال ۲۰۱۸ به همکاری خود پایان می‌دهند

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس یک گزارش‌ جدید، سامسونگ سال آینده‌ برای تولید پردازنده‌های پرچم‌دار، با کوالکام همکاری نخواهد کرد.
تبلیغات

واحد نیمه‌هادی سامسونگ، سودآوری بالایی برای این غول کره‌ای به همراه دارد و این شرکت همکاری‌های بزرگی در این زمینه با شرکت‌های مختلف نظیر کوالکام انجام داده و تراشه‌ی آن‌ها را در تأسیسات پیشرفته‌ی خود در حجم گسترده تولید کرده است. سامسونگ تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را برای کوالکام تولید کرده و به احتمال فراوان جانشین این تراشه یعنی اسنپدراگون ۸۴۵ را نیز تولید خواهد کرد.

با این حال، گزارش جدیدی نشان می‌دهد که سامسونگ احتمالا بخشی از کسب‌وکار کوالکام را در سال آینده‌ی میلادی به شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان یا به اختصار TSMC واگذار می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، سامسونگ اسنپدراگون ۸۳۵ را برای کوالکام به تولید رسانده است و پیش از همه به این تراشه دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس تنها گجت‌هایی بودند که در سه‌ماهه‌ی اول امسال از آخرین تراشه‌ی کوالکام استفاده کردند.

از آنجا که احتمال می‌رود سامسونگ در فرایند ساخت اسنپدراگون ۸۴۵ نیز دخالت کند؛ این مسئله سال آینده تکرار خواهد شد و گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، پرچم‌داران بعدی این شرکت جزو اولین دستگاه‌های مجهز به این تراشه خواهند بود.

با این حال در صورت صحت این گزارش اخیر، سامسونگ احتمالا نقشی در فرایند تولید اسنپدراگون ۸۵۵ نخواهد داشت. بر اساس این گزارش، تی‌اس‌ام‌سی قصد دارد در سال ۲۰۱۸ سفارش ساخت برخی از مودم‌های تراشه‌ و هسته‌های پردازنده‌ی کوالکام را برعهده بگیرد.

بر اساس گزارش‌ها، کوالکوم قصد دارد در سه‌ماهه‌ی اول سال آینده‌ی میلادی، با همکاری تی‌اس‌ام‌سی یک مودم تراشه عرضه کند. احتمال می‌رود که این شرکت تایوانی تا پیش از پایان سال ۲۰۱۸، تولید اسنپدراگون ۸۵۵، پردازنده‌ی بعدی پرچم‌دار کوالکام را نیز برعهده بگیرد.

گزارش می‌شود که تی‌اس‌ام‌سی تراشه‌ی جدید کوالکام را بر پایه‌ی فناوری ساخت ۷ نانومتری تولید خواهد کرد. این شرکت در سال آینده از همین فناوری برای تولید پردازنده‌ی آیفون‌های بعدی بهره خواهد گرفت.

ابتدای امسال گزارش شد که کوالکام همکاری با سامسونگ را متوقف و تی‌اس‌ام‌سی را به‌عنوان همکار جدید خود برای ساخت پردازنده‌های ۷ نانومتری انتخاب کرده است. انتظار می‌رود سامسونگ تولید گسترده‌ی تراشه‌های مبتنی بر فناوری ساخت ۷ نانومتری را نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی آغاز کند.

بر اساس گزارش‌ها، تی‌اس‌ام‌سی اکنون ابزارهای توسعه‌ی تراشه‌ی ۷ نانومتری‌اش را به مشتریان تحویل داده و در این زمینه از رقیب کره‌ای خود پیش افتاده است. سامسونگ تمرکز خود را بر پیشرفت فرایند ساخت ۱۰ نانومتری قرار داده است؛ در نتیجه آغاز فرایند ساخت ۷ نانومتری توسط این شرکت با تعویق مواجه خواهد شد. در مقابل، تی‌اس‌ام‌سی با عبور از فرایند ساخت ۱۰ نانومتری، تمرکز خود را به تولید تراشه‌های ۷ نانومتری معطوف کرده است.

سال گذشته، پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام در ده‌ها میلیون دستگاه به کار گرفته شد. در صورت توقف همکاری سامسونگ با کوالکام در توسعه و ساخت اسنپدراگون ۸۵۵ و واگذاری آن به تی‌اس‌ام‌سی، واحد نیمه‌هادی این شرکت برای جبران درآمد خود، ناگزیر به جذب مشتریان دیگر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات