همکاری AMD و کوالکام برای استفاده از مودم‌ LTE در کنار پردازنده‌ رایزن

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
پس از معرفی قابلیت موسوم به Always Connected در پی‌سی‌ توسط کوالکام، دو کمپانی AMD و کوالکام برای استفاده از مودم‌های LTE در پی‌سی‌های مجهز به پردازنده‌ی رایزن همکاری می‌کنند.
تبلیغات

اولین پی‌سی‌ها با قابلیت اتصال دائم (Always Connected) در راه هستند که از وجود تراشه‌های ارتباطی کوالکام با مصرف بسیار پایین انرژی بهره خواهند برد. هرچند مایکروسافت در کنار کوالکام اولین رایانه‌های مجهز به این فناوری را با بهره‌گیری از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی کرده‌‌اند؛ اما باید در انتظار همراه شدن فناوری اتصال دائم به همراه سایر کامپیوترها نیز باشیم؛ چراکه AMD و Qualcomm در این خصوص با یکدیگر همکاری می‌کنند. 

AMD اعلام کرده است که برای افزایش قابلیت‌های ارتباطی رایانه‌های قابل حمل مجهز به پردازنده‌های خود، با کوالکام همکاری می‌کند و از تراشه‌های ارتباطی این کمپانی مجهز به قابلیت اتصال دائم استفاده خواهد کرد. در واقع باید از این پس در لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌ی رایزن AMD بهره می‌برند، شاهد استفاده از مودم‌ LTE کوالکام نیز باشیم که ارتباط با شبکه‌های ارتباطی را در کنار مصرف پایین انرژی و همچنین اتصال همیشگی به ارمغان می‌آورد. 

البته نباید انتظار داشت که در رایانه‌های همراه مجهز به تراشه‌ی رایزن و مودم‌ کوالکام، عمر باتری بیش از ۲۰ ساعت را همچون رایانه‌های ویندوز ۱۰ مبتنی بر اسنپدراگون ۸۳۵ شاهد باشیم. اما در عوض رایانه‌های همراهی با داشتن قدرت پردازشی بالای پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی در کنار داشتن ارتباط LTE راهی بازار خواهد شد. 

AMD اعلام کرده است که همکاری دو کمپانی، ارتباط LTE گیگابیتی را در کنار پردازنده‌ی ۱۵ واتی چهار هسته‌ای قرار خواهد داد که پشتیبانی از هایپرتردینگ را با عملکردی سه برابر بیشتر از نسل پیشین تراشه‌های AMD در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین باید به قدرت پردازش گرافیکی اشاره کرد که تا ۲.۳ برابر بهتر از نسل پیشین خواهد بود و به‌مراتب انرژی پایین‌تری نیز مصرف خواهد کرد؛ به‌طوری‌که به ادعای AMD، مصرف انرژی تا بیش از نصف کاهش خواهد یافت. 

هرچند تا به امروز چنین محصولی با بهره‌گیری از پردازنده‌ی رایزن راهی بازار نشده است؛ اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان رایانه‌ی همراه در جریان CES 2018 که کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد، بهترین محصولات خود را راهی بازار خواهند کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات