اطلاعات پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل فاش شد

یک‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های نسل‌های بعد شرکت اینتل منتشر شده است که خصوصیات جالبی را نشان می‌دهد.
تبلیغات

اینتل اغلب در مورد محصولات عرضه‌نشده اظهار نظری نمی‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا زمان عرضه‌ی محصولات کسی اطلاع دقیقی از مشخصات آن‌ها نداشته باشد. بنابراین، برای اطلاع پیش از موعد از مشخصات محصولات اینتل باید به بررسی نرم‌افزارها پرداخت یا منتظر ماند تا خرده‌فروش‌ها سهوا یا عمدا جزئیاتی را فاش کنند. امروز، چند منبع آگاه فهرستی از دسته‌ی جدید پردازنده‌های نسل هشتم اینتل را افشا کرده‌اند که قرار است در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار شود. همچنین اطلاعاتی در مورد محصولات نسل بعدی اینتل نیز مشخص شده است.

از سری هشتم پردازنده‌های دسکتاپ اینتل تحت عنوان کافی لیک (Coffe lake) تا کنون شش پردازنده معرفی شده است. از پردازنده‌های نوت‌بوک سری هشتم که کبی لیک ریفرش (Kaby Lake) نام دارند نیز چهار پردازنده عرضه شده است. هر دو سری نسل هشتم نام گرفته‌اند که این کمی گیج‌کننده است. سابق بر این اینتل هیچ‌وقت پردازنده‌های با معماری مختلف را در یک نسل جای نمی‌داد؛ اما این رویه با تصمیم مورتی رندوچین‌تالا (Murthy Renduchintala) نایب رئیس شرکت اینتل تغییر کرد. در مورد نسل هشتم پردازنده‌های اینتل، انتظار می‌رفت هم در دسته‌ی دسکتاپ و هم موبایل، تنوع محصولات بیشتر باشد و علاوه بر این CPUهای پیشرفته‌ای با پشتیبانی از ECC را نیز شاهد باشیم.

حالا یکی از مواردی که در فهرست افشاشده وجود دارد تأیید تأمین همین انتظار است.

Core i9

Core i7

Core i5

Core i3

(Pentium Gold (Core

(Pentium silver (Atom

(Celeron G (Core

(Celeron N/J (Atom

پنتیوم حالا رسما به دو سری گلد و سیلور تقسیم شده است. پردازنده‌های گلد از معماری Core و پنتیوم سیلور از Atom استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های نسل هشتم اینتل

فهرستی که در اختیار ما است با پردازنده‌های موبایل شروع می‌شود. نکته‌ی کلیدی این است که اینتل برند Core i9 را به موبایل می‌آورد و یک پردازنده‌ی قابل اورکلاک نیز در کار است.

نسل هشتم پردازنده‌های اینتل با نام

Coffee Lake

-H                      

مشخصات تأیید شده نیستند

هسته‌ها

       فرکانس پایه

فرکانس توربو

    L3

         Nominal TDP

Core i9-8950HK

۶ / ۱۲

؟

؟

۱۲ مگابایت

۴۵ وات

Core i7-8850H

۶/ ۱۲

؟

؟

۱۲ مگابایت

۴۵ وات

Core i7-8750H

۶/ ۱۲

؟

؟

۱۲ مگابایت

۴۵ وات

Core i5-8400H

۶/۶

؟

؟

۹ مگابایت

۴۵ وات

Core i3-8300H

۴/۴

؟

؟

۸ مگابایت

۴۵ وات

آنچه منابع تأیید کرده‌اند این است که پردازنده‌های i7-H و i7-HK بر پایه‌ی سخت‌افزار Coffee Lake-H خواهند بود نه کبی لیک ریفرش. این موضوع ممکن است به دلیل ماهیت ۴۵ وات این پردازنده‌ها باشد. انتظار می‌رود نام‌گذاری i3، i5 و i7 نیز مانند سری دسکتاپ کافی لیک و با همان سیستم شمارش هسته باشد. یعنی core i3 چهارهسته‌ای، core i5 شش هسته‌ای و core i7 شش هسته‌ای به همراه فراریسمانی (hyperthreading) باشد. در این مورد وضعیت Core i9 نامشخص است؛ اما انتظار می‌رود نوع ارتقایافته‌ی Core i7 با قابلیت اورکلاک باشد؛ چرا که در نام‌گذاری آن HK وجود دارد.

همچنین این یعنی اولین پردازنده‌ی کافی لیک Core i9 مخصوص موبایل خواهد بود.

پردازنده‌های بدون حروف الفبا از سری Core i3 و بالاتر معمولا ۶۵ وات هستند در حالی که پردازنده‌های سری T غالبا ۳۵ وات هستند. تعداد هسته‌ها در هر سری مشخص است و گمان نمی‌رود که تغییری در آن به وجود بیاید. قیمت‌گذاری برخی پردازنده‌ها نیز نسل به نسل شکل ثابتی داشته است. پردازنده‌ی ۶۵ وات و نسخه‌ی ۳۵ وات آن همواره قیمتی برابر داشته‌اند. در مورد حافظه‌ی کش، می‌دانیم که پردازنده‌های i7 دوارده مگابایت، i5 نه مگابایت، i3-81xx هشت مگابایت و i3-81xx شش مگابایت کش L3 را پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌های پنتیوم و سلرون که در دسته‌ی پردازنده‌ها T قرار نمی‌گیرند اغلب مقادیر TDP غیرمعمولی مانند ۵۱ وات و ۵۴ وات دارند. بنابراین، به جای این مقادیر در جدول علامت سوال قرار داده‌ایم.

مجموعا ۴۶ پردازنده‌ی دسکتاپ در کار است که گمان می‌رود همگی بر پایه‌ی کافی لیک باشند. در مقام مقایسه با آنچه که تا کنون از اینتل شاهد بوده‌ایم با توجه به اینکه سری کبی لیک شامل ۲۸ پردازنده‌ی دسکتاپ، اسکای‌لیک ۳۰ پردازنده‌ی دسکتاپ، برادول ۲ و هسول ۸۰ پردازنده را شامل می‌شدند؛ کافی لیک را باید بعد از هسول گسترده‌ترین سری پردازنده‌های اینتل بدانیم. هسول یا Haswell آخرین سری پردازنده‌های ۲۲ نانومتری اینتل بود و بنابراین به نظر می‌رسد اینتل قصد دارد با اقدامی مشابه از ۱۴ نانومتری جدا و به سمت ۱۰ نانومتری برود.

اضافه شدن نسخه‌ی Core i5-8650K به عنوان دومین پردازنده‌ی قابل اورکلاک در خط تولید Core i5 نیز جالب است؛ زیرا i7 و i3 تنها یک پردازنده‌ی اورکلاک را در گروه خود دارند. از آن‌جایی که پردازنده‌های Core i5-8600K و Core i7-8700 در فرکانس‌های پردازشی تفاوت بسیاری دارند، این امکان وجود دارد که Core i5-8650K برای پر کردن فاصله‌ی بین این دو پردازنده طراحی شده باشد.

آیا نسل نهم پردازنده‌های اینتل کافی لیک ریفرش نام خواهند گرفت؟

نکته‌ی جالب توجه دیگر اضافه شدن سری پردازنده‌هایی با حرف B است. اینتل در طی سال‌های متمادی از حروف بسیاری مانند X، K، S، T، TE و P برای پردازنده‌های دسکتاپ و از Y، U، H، و HK برای نوت‌بوک‌ها استفاده کرده است. حرف B تا کنون توسط اینتل استفاده نشده است؛ اما پیش‌تر AMD خط تولید پردازنده‌های حرفه‌ای خود را با B نام‌گذاری کرده بود. این امکان وجود دارد که حرف B جایگزین S یا TE شود اما فعلا اظهار نظر قطعی در این خصوص نمی‌توان انجام داد.

نسل بعدی پردازنده‌های اینتل نسل نهم نام دارد یا کافی لیک ریفرش؟

شکی وجود نداشت که بعد از نسل هشتم نوبت نسل نهم است؛ اما اینکه این نسل شامل چه خواهد بود نامشخص است. بعد از این‌که در خانواده‌ی کافی لیک از پردازنده‌های ۱۴++ استفاده شد، اینتل اعلام کرد که در نسل بعدی از ۱۰+ به جای ۱۰ نانومتری استفاده خواهد کرد. دو احتمال وجود دارد. سری پردازنده‌های ۹۰۰۰ با تعدادی ویژگی جدید و استفاده‌ی مجدد از ۱۴++ با نام کافی لیک ریفرش عرضه شود. یا به عنوان نسل نهم سراغ استفاده از ۱۰+ برود. البته تمام این‌ها فعلا در حد گمانه‌زنی است.

مسئله‌ی دیگر این است که در نقشه‌ی راه اینتل پردازنده‌ی Z390 برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است. ممکن است این تصور به وجود بیاید که Z390 نسخه‌ی پیشرفته‌تر Z370 که به همراه پردازنده‌های دسکتاپ کافی لیک عرضه شد خواهد بود. اما فعلا به طور قاطع نمی‌توان چنین ادعایی کرد و احتمالا تا نمایشگاه CES در ماه ژانویه‌ی ۲۰۱۸ باید صبر کرد.

شاید به لحاظ فنی کافی لیک باید در نسل هشتم پردازنده‌های اینتل جای بگیرد؛ اما کبی لیک ریفرش پردازنده‌های چهارهسته‌ای موبایل را شامل می‌شود که دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و از لحاظ فنی در نسل هفتم جای می‌گیرند اما برچسب نسل هشتم به آن‌ها تعلق گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات