بنچمارک و تصاویر پردازنده مشترک اینتل و AMD فاش شد

یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به تازگی تصویری از ظاهر و عملکرد پردازنده‌ی مشترک اینتل و AMD منتشر شده است که جزئیات زیادی از جذاب‌ترین محصول دنیای سخت‌افزار ارائه می‌دهد.
تبلیغات

 یکی از بزرگ‌ترین اخبار دنیای فناوری در هفته‌ی گذشته، اتحاد اینتل و AMD‌ برای توسعه‌ی پردازنده‌های جدیدی با قدرت پردازشی بالا در بخش CPU‌ و GPU بود. اتحاد بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های پردازنده‌ی جهان برای مقابله با موفقیت‌های انویدیا، خبر از عرضه‌ی محصولات جذابی به بازار در آینده‌ی نزدیک می‌دهد. محصول نهایی همکاری اینتل و AMD، از پردازنده‌ی اینتل با معماری کبی‌ لیک در کنار پردازنده‌ی گرافیکی رادئون AMD‌ بهره خواهد برد که حافظه‌ی فوق‌ سریع با پهنای باند گسترده‌ی HBM نیز در آن به‌ کار گرفته خواهد شد. 

راجا کودوری، مدیر بخش معماری گرافیکی AMD که سابقه‌ی فعالیت در اپل را در کارنامه‌ دارد نیز به‌تازگی با استعفا از پست خود، برای توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی اینتل به این شرکت پیوسته است. وی مسئولیت توسعه‌ی کارت‌های گرافیکی مستقل اینتل را بر عهده خواهد داشت. 

رقابت اینتل و انویدیا اخیرا جلوه‌ی متفاوتی به خود گرفته است. با حرکت گسترده‌ی انویدیا برای تأمین واحد‌های پردازشی مورد نیاز سرورها، تهدیدی بزرگ متوجه کسب و کار اینتل شده است. 

پردازنده اینتل AMD

پس از عرضه‌ی پردازنده‌های رایزن AMD برای سرور، کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها و عملکرد بسیار خوب آن‌ها، اینتل اقدام به عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ خود با هسته‌های بیشتر در کنار پردازنده‌های جدید سری Core i9 برای رقابت با انواع تردریپر AMD کرد تا شاهد رقابتی داغ در این حوزه باشیم. حال با اتحاد تاریخی غول‌های نیمه‌‌هادی ایالات متحده برای جلوگیری از پیشرفت انویدیا، معادلات این حوزه از سخت‌افزار بیش از پیش پیچیده شده است.

به‌تازگی تصویری منتشر شده است که خبر از ظاهر احتمالی مادربرد و پردازنده‌ی مشترک اینتل و AMD‌ می‌دهد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، سه ماژول پردازنده‌ کاملا مجزا و قابل تشخیص هستند. طبق شایعات موجود، این پردازنده به‌صورت مجزا به فروش نخواهد رسید و به‌شکل یکپارچه با مادربرد در اختیار سازندگان لپ‌تاپ‌ قرار خواهد گرفت.

بنچمارک پردازنده

پیش‌تر بنچمارک‌های منتشرشده خبر از توان بسیار خوب پردازنده‌ی مشترک اینتل و AMD‌ را داده بودند. این پردازنده‌ها که در حال حاضر با نام‌های Core i7-8705G و Core i7-8809G شناخته می‌شوند، از چهار هسته‌ی پردازشی کبی‌ لیک در کنار چهار ترد مجازی (۸ واحد پردازشی) بهره می‌برند که حداکثر سرعت کاری ۳.۱ تا ۴.۱ گیگاهرتز خواهند داشت. در بخش گرافیکی نیز شاهد حضور ۲۴ واحد پردازشی، شامل ۱۵۳۶ پردازنده‌ی استریم هستیم. ۴ گیگابایت حافظه‌ی HBM2 نیز وظیفه‌ی انتقال اطلاعات را بر عهده خواهند داشت. 

بنچمارک پردازنده
بنچمارک پردازنده

همانطور که در نتایج بنچمارک گیک‌بنچ و 3dMark مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی نام‌برده عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌‌توان آن را هم‌رده با R9 285 یا R9 370 شرکت AMD و نزدیک به GTX 1050Ti انویدیا دانست.

شاید در وهله‌ی اول عملکرد پایین‌تر از حد انتظار این پردازنده و قدرت ۳.۴ ترافلاپسی آن (بیشتر از نیمی از توان پردازشی ایکس باکس وان ایکس با ۶ ترافلاپس)، منجر به ناامیدی گیمرها و کاربران از عرضه‌ی پردازندهای توانمندی با قابلیت برابری با انواع رده‌بالای انویدیا اعم GTX 1060 یا حتی GTX 1080 شود؛ اما در نظر داشته باشید که طراحی کوچک‌تر و تجمیع پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی منجر به عرضه‌ی محصولات کوچک‌تر با قابلیت خنک‌سازی بهتر برای سازنده‌های لپ‌تاپ خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات