زومجی: بررسی پردازنده های Core i5-6600K و Core i7-6700K اینتل

سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین قطعات رایانه‌های شخصی که آن را به نوعی می‌توان مغز متفکر یک رایانه‌ توصیف کرد، CPU یا پردازنده‌ است. شاید بسیاری علاقه‌ داشته باشند تا بدانند بازدهی و عمکرد جدید‌ترین پردازنده‌های بازار به چه صورت است و چه تکنولوژی‌هایی را یدک می‌کشند. زومجی در جدیدترین مقاله‌ی خود، نگاهی به پردازنده‌های Core i5-6600K و Core i7-6700K اینتل انداخته و تمام مشخصات فنی و کاربردی آن را مورد بررسی قرار داده است.
تبلیغات

ماهِ گذشته وقتی پردازنده‌ی Core i7-5775C با اسم رمز برادوِل را بررسی کردیم، در واقع اولین نگاهمان را به آخرین فناوری ۱۴ نانومتریِ اینتل برای سیستم‌های پی‌سی داشتیم. گذارِ اینتل به پروسه‌ی ساخت ۱۴ نانومتری سخت بود و باعث شد که عرضه‌ی پردازنده‌های برادول آنقدر تاخیر بخورد که دیگر عملا در بازار خرده فروشی هم وجود نداشته باشند.

از آنجا که برادول یک ‘tick’ در مدل طراحی و ساختِ “tick-tock” اینتل بود، ابعاد کوچکتر را در کنار برخی بهینه سازی‌های جزیی عرضه می‌کرد، اما اِسکای ِلیک یک ‘tock’ است و به معنی آن است که بازطراحیِ پردازنده باید راندمان بالاترِ CPU و GPU‌ی مجتمع را همزمان با کاهش مصرف توان فرآهم سازد و البته مانند برادول، روی همان روش ساخت ۱۴ نانومتری هم باقی بماند. رخداد جدید این است که چرخه‌ی مرسوم “tick-tock” اینتل در سال ۲۰۱۶ با ورود سومین محصول ۱۴ نانومتری به نام Kabylake شکسته خواهد شد. اینتل می‌گوید که مهاجرتش به تراشه‌های ۱۰ نانومتری دیرتر از موعد مورد انتظار خواهد بود و به نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ میلادی موکول می‌شود، زمانی که معماری جدیدی با اسم رمز Canonlake هم خواهد رسید.

برای مطالعه کامل این مقاله به زومجی مراجعه کنید.

زومجی

اگر به اخبار بازی و سرگرمی علاقه‌ دارید، به زومجی سر بزنید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات