بنچمارک‌های جدید نشان از برتری پردازنده NUCLUN 2 ال‌جی در مقابل اکسینوس سامسونگ دارد

جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
در حالی که کمپانی کره‌ای ال‌جی با تولید پردازنده‌ی NUCLUN ورورد خود را به جمع‌ تولیدکنندگان تراشه‌های موبایل جشن گرفته بود، ولی نتایج کسب شده چندان راضی‌کننده نبودند. حالا امتیازات به دست آمده در بنچمارک‌های جدید نشان از برتری نسخه‌ی دوم این پردازنده در مقابل تراشه‌های اکسینوس سامسونگ دارد.
تبلیغات

 در حال حاضر محصولات قدرتمند گلکسی سامسونگ شامل گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج این کمپانی و به تازگی گلکسی نوت 5 و گلکسی اس 6 اج+ که شب گذشته معرفی شدند، برتری بلامنازع را در بین دیگر پرچمداران اندرویدی به خود اختصاص داده‌اند. پردازنده‌ی به کار رفته در این گوشی‌ها تنها نمونه‌ی 14 نانومتری موجود است که از نظر عملکرد و میزان مصرف انرژی در بین بهترین تراشه‌های موجود در بازار قرار می‌گیرد و حتی سامسونگ به همین دلیل از به کارگیری یک باتری بزرگتر در گلکسی نوت ۵ و گلکسی اس ۶ اج+ سر باز زده است.

حالا به نظر می‌رسد پلتفرم اکسینوس این غول کره‌ای با چالشی جدید روبرو خواهد شد و به زودی رقیب دیرینه و هموطن سامسونگ یعنی ال‌جی با تراشه‌ی پرقدرت NUCLUN 2 وارد میدان رقابت می‌شود. این تراشه که دومین نسخه از سیستم روی یک چیپ ال‌جی است  قصد دارد ناکامی نسخه‌ی اول را به خوبی جبران کند. نمونه‌ی اول این پردازنده تنها روی گوشی جی 3 اسکرین ال‌جی به کار گرفته شده بود که چندان راضی‌کننده به نظر نمی‌رسید.

اما در طرف مقابل پردازنده‌ی نوکلون 2 (تلفظ NOO-Klun) را باید یک رقیب سرسخت و جدید برای سامسونگ و کوالکام بدنیم. تاکنون نتایج یکی از بنچمارک‌های این پردازنده منتشر شده که نشان می‌دهد نوکلون 2 توانسته از هر دو تست تک و چند هسته‌ای اکسینوس 7420 سامسونگ را پشت سر بگذارد.

Nuclun2

پردازنده‌ی جدید ال‌جی نیز از 4 هسته‌ی Cortex A72 در کنار 4 هسته‌ی کم مصرف Cortex A53 بهره می‌برد و به ترتیب بیشترین فرکانس کاری آنها 2.1 گیگاهرتز برای Cortex A72 و 1.5 گیگاهرتز برای هسته‌های Cortex A53 است. این فرکانس کاری با اکسینوس 7420 شباهت دارد ولی از بهینه‌سازی‌های نسل جدید پردازنده‌های آرم در بخش تک هسته‌ای استفاده می‌کند.

با این وجود نکته‌ی قابل توجهی که در تصویر دیده می‌شود این است که در بخش عملکرد چند هسته‌ای تقریبا دو پردازنده اختلاف قابل توجهی ندارند و شاید دلیل این موضوع مشکلات نسخه‌ی اولیه تراشه‌ی نوکلون 2 ال‌جی یا مشکلات گرمای هسته‌ی Cortex A72 باشد که نسبت به Cortex A57 زودتر داغ می‌کند. قبلا درباره‌ی بنچمارک‌های مخصوص گوشی‌های موبایل زیاد صحبت شده و به اعتقاد خیلی‌ها بنچمارک Geekbench کاملا برای ارزیابی ویژگی‌های معماری پردازنده مناسب است ولی نمی‌تواند معیار خوبی برای عملکرد نهایی یک گوشی هوشمند باشد.

گفته می‌شود در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی برای کار با چند هسته بهینه‌سازی نشده‌اند و 20 درصد امتیاز بیشتر نوکلون 2 شاید فقط به درد دستگاه‌هایی از ال‌جی بخورد که این توانایی را در بخشی دیگر مورد استفاده قرار می‌دهند. هنوز درباره‌ی فناوری پردازنده‌ی گرافیکی نوکلون 2 و میزان مصرف انرژی آن صحبتی نشده است. البته هنوز باید منتظر باشیم و ببینیم عملکرد پردازنده‌ی اسنپدراگون 820 با یک پردازنده‌ی گرافیکی جدید و امکان بهره‌گیری از هسته‌ی سفارشی Kryo در پردازنده چگونه است. گفته می‌شود ال‌جی از لیتوگرافی 16 نانومتری TSMC برای تراشه‌ی جدید خود کمک گرفته و از آنجایی که تولید انبوه این پردازنده آغاز شده شاید بتوانیم تا پایان سال 2015 یا اوایل سال 2016 میلادی شاهد به کارگیری نوکلون 2 باشیم.

به نظر شما با توجه به اینکه نتایج اعلام شده غیر رسمی است، ال‌جی می‌تواند به کمک NUCLUN 2 دستگاه‌های قدرتمند گلکسی سامسونگ را کنار بزند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات