اینتل دو پردازنده‌‌ی نسل ششمی اسکای لیک را مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری برای گیمرها معرفی کرد

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
با توجه به اینکه این روزها گجت‌های موبایل صنعت پی‌سی را تحت تاثیر خود قرار داده، از این‌رو اینتل به این نتیجه رسیده که حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و جلب نظر این بخش از کاربران پی‌سی از معدود راه‌های موفقیت در دنیای پی سی است. این کمپانی امروز نسل ششم از پردازنده‌های خود با نام اسکای لیک را با معرفی دو پردازنده رونمایی کرد.
تبلیغات

 اینتل امروز نسل ششم از پردازنده‌های خود را با عنوان اسکای لیک معرفی کرد. کمپانی آمریکایی عرضه‌ی نسل جدید از تراشه‌های خود را با معرفی دو پردازنده رسما آغاز کرد. این تراشه‌ها Core i7-6700K و Core i5-6600K نام دارند. نسل جدید پردازنده‌های اینتل مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتر روانه‌ی بازار خواهند شد. از جمله‌ی قابلیت‌های این دو پردازنده و تمام پردازنده‌های سری K، می‌توان به امکان اورکلاک کردن تا بیشترین مقدار ممکن اشاره کرد. دو پردازنده‌ی معرفی شده توسط اینتل دارای بیشترین مقدار فرکانس پردازشی در حالت پایه هستند. پردازنده‌ی Core i7 معرفی شده با فرکانس ۴.۰ گیگاهرتزی و نمونه‌ی دیگر با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. در مقایسه با نسل کنونی قیمت‌های تعیین شده برای این پردازنده‌ها مناسب به نظر می‌رسد؛ بطوریکه Core i7-6700K با برچسب قیمت ۳۵۰ دلار و Core i5-6600K با قیمت ۲۴۳ دلار روانه‌ی بازار خواهند شد.

در مقایسه با پردازنده‌ی Core i74790K از نسل هسول نسل جدید پردازنده‌ی Core i7 از نظر عملکرد تنها پیشرفتی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد که این تفاوت در مقایسه با پردازنده‌ی Core i7-5820K هسول-ای چندان پیشرفتی از نظر عملکرد به خود ندیده است. از نظر عملکرد، پردازنده‌های ۱۴ نانومتری نسل ششم اینتل با هدف گیمرها روانه‌ی بازار خواهند شد؛ چراکه پردازنده‌ی سری برادول با وجود بهره‌گیری از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری، از نظر عملکرد در زمان اجرای بازی‌ها چندان درخشان نبودند. براساس اطلاعات ارائه شده استفاده از ترانزیستورها با سایز کوچک‌تر باعث سهولت اورکلاکینگ می‌شود که در مورد Core i7-6700K شنیده‌ها حکایت از امکان افزایش فرکانس تا ۵ گیگاهرتز دارند. اینتل در نظر دارد تا در نسل بعدی پردازنده‌ها که کانن لیک (CannonLake) نام دارد، از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری استفاده کند.

SkyLake Int

اینتل برای تراشه‌های جدید خود چیپ‌ست Z170 را نیز معرفی کرده است. نسل ششم از تراشه‌های اینتل نیز همچون هسول-ای از حافظه‌های رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند که با وجود سرعت بیشتر در مقایسه با حافظه‌های DDR3 دارای قیمت بسیار بیشتری است. پردازنده های سری اسکای لیک را نمی‌توان روی مادربوردهای هسول-ای X99 مورد استفاده قرار داد؛ هرچند این مادربوردها از حافظه‌های رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند. چیپ‌ست Z170 از وجود کنترل کننده‌ی دوگانه بهره می‌برد، از این‌رو کاربران می‌توانند از وجود حافظه‌های DDR3L نیز استفاده کنند. یکی دیگر از بهبودهای صورت گرفته در نسل ششم پردازنده‌های اینتل بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 530 است که در مقایسه با نسل پیشین ۲۰ تا ۴۰ درصد سریع‌تر شده است. چیپ‌ست جدید اینتل از ۱۶ لین PCI Express 3.0 پشتیبانی می‌کند که این موضوع دسترسی به پورت‌های بیشتر USB 3.0 , سایر ماژول‌های گرافیکی و ذخیره‌ی داده را ممکن می‌کند. برای مثال می‌توان به حافظه‌های SSD اینتل با ظرفیت ۸۰۰ گیگابایت از سری ۷۵۰ اشاره کرد که مبتنی بر PCI Express 3.0 توسعه یافته و سرعت خواندن اطلاعات تا ۲٫۲۰۰ مگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کنند.

بسیاری از گمانه‌ها حکایت از این داشت که اینتل امروز اغلب محصولات مربوط به سری اسکای لیک را شامل پردازنده‌های اصلی و موبایل، معرفی خواهد کرد؛ اما این کمپانی تنها به معرفی دو نمونه از پردازنده‌هایش اکتفا کرد. اینتل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگانش در ۱۸ آگوست اطلاعات بیشتری را در خصوص محصولات جدیدش ارائه خواهد داد. انتظار می‌رود این کمپانی در سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی کل محصولات نسل ششم را معرفی کند. گمانه‌ها حکایت از این دارند که پردازنده‌های اصلی سری اسکای لیک اینتل با بهبود عملکرد فوق‌العاده‌ای همراه خواهند شد. این پردازنده‌ها در مک بوک‌ها، اولترا‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های آینده منجر به کاهش مصرف انرژی در کنار بهبود عملکرد پردازشی خواهند شد. همچنین باید به معرفی پردازنده‌های دسکتاپ قوی‌تر مخصوصا مدل Extreme اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات