AMD از تراشه رایزن سری U برای استفاده در لپ تاپ رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD برای رقابت بهتر با اینتل نسل جدید تراشه‌های سری U را برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرده که از وجود پردازنده‌ی گرافیکی وگا بهره می‌برند.
تبلیغات

در یک سال اخیر یکی از اتفاقات مهم دنیای فناوری رونمایی AMD از پردازنده‌های جدید این کمپانی با نام رایزن و مبتنی بر معماری جدید این کمپانی یا همان ذن بوده است. اِی‌اِم‌دی از ابتدای سال جاری میلادی رونمایی رسمی از پردازنده‌های سری رایزن را آغاز کرده که می‌توان به جرات گفت که ستون‌های اقتدار اینتل در بازار پردازنده‌ها را لرزانده است. پردازنده‌های رایزن اِی‌اِم‌دی برای استفاده در پی‌سی‌ها از قیمت بسیار خوب در مقایسه با عملکرد مناسب برخوردار هستند که از جمله‌ی آن‌ها باید به پردازنده‌های رده بالای تردریپر در کنار پردازنده‌های رده پایین رایزن ۳ اشاره کرد. 

حال AMD نشان داده که رویاهای بلند پروزانه‌تری را در سر می‌پروراند. ساعاتی پیش این کمپانی نسل جدید تراشه‌های سری U خود را برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرده که می‌توان از دو پردازنده‌ی جدید رونمایی شده باید به عنوان رقیبی جدی برای پردازنده‌های Core i3، Core i5 و Core i7 اینتل اشاره کرد. پردازنده‌های جدید رونمایی شده توسط AMD را باید شامل Ryzen 5 2500U و Ryzen 7 2700U خواند که برای استفاده در لپ‌تاپ‌هایی با بدنه‌ی باریک توسعه یافته است. 

همانطور که AMD در ماه می میلادی نیز اشاره کرده بود، دو تراشه‌ی جدید رونمایی شده را در واقع باید APUهایی خواند که از وجود دو پردازنده اصلی یا CPU در کنار یک پردازنده‌ی گرافیکی یا GPU بهره می‌برند. تراشه‌ی Ryzen 5 2500U و Ryzen 7 2700U با یک پردازنده‌ی گرافیکی از سری رادئون وگا همراه شده‌اند که می‌توان آن را در مقایسه با پردازنده‌های اینتل یک مزیت به حساب آورد. با توجه به اینکه AMD مالکیت ATI را در اختیار دارد، از این‌رو قادر است برخلاف اینتل که به انویدیا وابسته است، پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود را در تراشه‌هایش مورد استفاده قرار دهد. البته باید به این نکته اشاره کرد که اینتل در تراشه‌های خود از پردازنده‌های گرافیکی سری Iris و Intel HD بهره می‌برد، حال آنکه AMD پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در تراشه‌های لپ‌تاپیش را بسیار پیشرفته خوانده است. 

پردازنده سری U رایزن AMD

هر دو تراشه‌ی جدید رونمایی شده توان حرارتی ۱۵ واتی داشته و از وجود چهار هسته و هشت ترد پردازشی بهره می‌برند. Ryzen 5 2500U فرکانسی بین ۲.۰ تا ۳.۶ گیگاهرتز دارد، حال آنکه Ryzen 7 2700U از فرکانس پردازشی ۲.۲ تا ۳.۸ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. در مورد پردازنده‌ی گرافیکی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که 2500U از وجود یک پردازنده‌ی گرافیکی مجهز به هشت ماژول پردازشی وگا بهره می‌برد که فرکانس پردازشی آن‌ها ۱۱۰۰ مگاهرتز است. در مورد 2700U نیز از وجود پردازنده‌ی گرافیکی مجهز به ۱۰ ماژول پردازشی با فرکانس ۱٫۳۰۰ مگاهرتزی بهره می‌برد. 

با نگاهی به مشخصات تراشه‌های جدید AMD برای مورد استفاده در لپ‌تاپ می‌توان به روشنی دید که محصولات جدید اِی‌اِم‌دی رقیب مستقیمی برای پردازنده‌های نسل هشتمی Core i5 و Core i7 اینتل هستند. البته باید برای نتیجه‌گیری در مورد قدرت پردازنده‌های دو رقیب به انتظار نتایج بنچمارک بنشینیم.

اِی‌اِم‌دی مدعی است که نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD در مقایسه با نسل گذشته بسیار قدرتمندتر شده است. این کمپانی مدعی است که قدرت پردازنده‌ی این تراشه در حالت چند هسته‌ای ۲۰۰ درصد بهبود یافته و همچنین عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی نیز ۱۲۸ درصد بهتر شده است. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود عملکرد پردازنده‌های جدید AMD استفاده از فناوری Precision Boost است. 

براساس اطلاعات ارائه شده لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها از تعطیلات سال نوی میلادی راهی بازار خواهد شد. همچنین باید اخبار بیشتری را در این رابطه طی نمایشگاه CES 2018 بشنویم.  باید دید که آیا می‌تواند با پردازنده‌های جدید و قدرتمندش، بیش از پیش اینتل را به چالش بکشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات