زومجی: فناوری Turbo Boost در پردازنده های اینتل چیست و چگونه کار می کند؟

پنج‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
شاید عبارت Turbo Boost را زیاد شنیده یا حتی خودتان آن را به کار برده باشید. قابلیتی که قادر است راندمان پردازنده و گرافیک مجتمع در تراشه را تحت پردازش‌های سنگین افزایش دهد. در این مقاله، زومجی به Turbo Boost می‌پردازد تا بیش از پیش با این فناوری آشنا شوید.
تبلیغات

سَنَدی رسمی از شرکت اینتل در سال ۲۰۰۸ منتشر شد که فناوری Turbo Boost را به عنوان مشخصه‌ی جدیدی در پردازنده‌های مدرن بر پایه‌ی معماری Nehalem معرفی می‌کرد. امکان مشابهی با نام IDA یا Intel Dynamic Acceleration به معنی ”شتاب دهنده‌ی پویای اینتل“ هم قبل از آن در بسیاری از پلتفرم‌های Centrino خود اینتل وجود داشت که بر خلاف توربو بوست در بازار از آن استقبال چندانی نشد و مورد توجه قرار نگرفت. این تکنیک، فرکانس هسته‌ها را به صورت پویا بر اساس تابعی از هسته‌های فعال در آن زمان تغییر می‌داد. وقتی که سیستم عامل یکی از هسته‌ها را به حالت بیکار یا خواب سوییچ می‌کرد، بقیه‌ی هسته‌های فعال به صورت پویا به فرکانس بالاتر شتاب داده می‌شدند.

فناوری اختصاصی شرکت اینتل با نام توربو بوست قادر است راندمان پردازنده و گرافیک مجتمع در تراشه را تحت پردازش‌های سنگین افزایش دهد. در این تکنیک، هسته‌های پردازنده به صورت خودکار در فرکانسی بالاتر از فرکانس پایه‌ی تعیین شده کار خواهند کرد، البته این موضوع در صورتی اتفاق می‌افتد که بیشینه‌ی دما، مصرف توان و جریان ورودی به سقف میزان تعیین شده نرسیده باشد. اینکه پردازنده چه زمانی به حالت توربو بوست سوییچ کند و چه مدتی را در این حالت سپری کند بستگی به بار پردازشی و شرایط عنوان شده دارد.

برای مطالعه‌ی کامل این مقاله به زومجی مراجعه کنید.

Intel

اگر به رویدادهای مرتبط با بازی و سرگرمی علاقمند هستید به زومجی سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات