تراشه جدید AMD Zen به 16 هسته پردازشی مجهز خواهد شد

سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اولین جزئیات مربوط به پردازنده‌های نسل جدید AMD با نام Zen منتشر شده که اگرچه در حد شایعه بوده و هنوز تایید نشده، اما اگر این اطلاعات صحت داشته باشد، چیپ‌های AMD می‌توانند تحولی بزرگی در دنیای کامپیوتر ایجاد کنند.
تبلیغات

تمامی مشخصات احتمالی نسل جدید چیپ‌های AMD را بر اساس یک اسلاید منتشر شده می‌توان تشخیص داد. پردازنده‌ی جدید از ۱۶ هسته‌ی Zen استفاده خواهد کرد و هر هسته از دو رشته‌ی پردازشی پشتیبانی می‌کند که مجموعه ۳۲ رشته را در این پردازنده خواهیم داشت. هر هسته‌ی پردازنده دارای ۵۱۲ کیلوبایت حافظه‌ی کش سطح ۲ (L2 Cache) است و ۳۲ مگابایت کش سطح ۳ برای استفاده‌ی تمامی هسته‌ها در نظر گرفته شده است. این پردازنده از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM با سرعت ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه و چهار کنترلر DDR4-3200 پشتیبانی می‌کند. همچنین رابط‌های PCIe 3.0 و SATA Express پشتیبانی خواهند شد. 

SLI

حافظه‌های HBM که به تازگی وارد بازار شده‌اند، در سیستم‌های دسکتاپ‌ها و سرورها تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد. با وجود توانایی‌های بالقوه‌ی HBM، ساخت پردازنده‌ای با این مشخصات که قرار است تا چند ماه آینده عرضه شود کمی اغراقانه به نظر می‌رسد. احتمالا AMD یک چیپ ۱۶ هسته‌ای با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع قدرتمند، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM، تعداد ۶۴ مسیر PCI-Express، هسته‌ی پردازشی بازسازی‌شده، کنترل‌کننده‌ی حافظه‌ی چهارکاناله‌ی DDR4 تولید کند و توان مصرفی ۲۰۰ وات را تولید کند. 

هنوز صحت این اطلاعات تایید نشده و تنها با یک اسلاید به جزئیات احتمالی آن دست یافتیم. حال باید منتظر ماند تا ببینیم آیا واقعا AMD چنین پردازنده‌ی قوی را در رقابت با اینتل تولید خواهد کرد یا خیر؟ نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات