پردازنده A11 Bionic اپل؛ یک تراشه‌ی ۶ هسته‌ای با ۴.۳ میلیارد ترانزیستور

سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
دقایقی قبل دو گوشی آیفون 8 و 8 پلاس با پردازنده‌ی A11 اپل معرفی شدند. تراشه‌ای که نسبت به پردازنده‌ی A10 پیشرفت زیادی داشته است.
تبلیغات

اپل از جمله کمپانی‌هایی است که هرساله با همکاری دیگر شرکت‌ها مانند TSMC و سامسونگ، از تراشه‌های خود برای پرچم‌دارانش استفاده می‌کند. دقایقی قبل کوپرتینونشین‌ها از نسل جدید تراشه‌ی خود در نسل جدید گوشی‌های آیفون رونمایی کردند.

پردازنده‌ی A11 Bionic، قوی‌ترین پردازنده دنیای موبایل، یک تراشه‌ی شش‌هسته‌ای است و از معماری ۶۴ بیتی و ۴.۳ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد. این پردازنده به دو هسته‌ی قدرتمند مجهز شده است که نسبت به پردازنده‌ی A10 تا ۲۵ درصد سریع‌تر هستند. علاوه بر این شاهد بهره‌گیری از چهار پردازنده‌ی کم‌مصرف هستیم که نسبت به A10، تا ۷۰ درصد عملکرد سریع‌تری دارند. در این پردازنده از نسل دوم طراحی کنترلر اپل استفاده شده است که در کارهای چندگانه تا ۷۰ درصد سریع‌تر است.

این تراشه از نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی اپل بهره می‌برد که باز هم نسبت به A10، تا ۳۰ درصد سریع‌تر است. در این تراشه‌ به لطف پردازنده‌ی گرافیکی جدید، رندرها بهتر از قبل انجام می‌شود و با نمایش واقعی‌تری از تصاویر روبه‌رو هستیم. تراشه‌ی A11 Bionic و پردازنده‌ی گرافیکی آن، به‌خوبی برای سازگاری با واقعیت افزوده بهینه شده‌اند.

اپل تراشه جدید خود را برای پردازش بازی‌های سه بعدی و همچنین پشتیبانی بهتر از پلتفرم Metal 2 بهبود داده است.ضمنا باید به بهبود قابلیت یادگیری ماشین این تراشه مبتنی بر پلتفرم CoreML نیز اشاره کنیم. 

از دیگر ویژگی‌های تقویت شده‌ی تراشه‌ی A11 Bionic اپل باید به تغییرات ایجاد شده در پردازنده‌ی تصویر این تراشه اشاره کرد که عملکرد فوکوس دوربین را در محیط‌های کم نور بهبود می‌بخشد. ISP یا پردازنده‌ی تصویر تراشه جدید اپل امکان بهبود عکاسی پرتره را در حالت‌های نوری متفاوت فراهم کرده است. همچنین از بعد ثبت تصاویر ویدیویی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که انکدر جدید قابلیت پردازش سریع‌تر فریم‌های تصویری را ممکن کرده است. 

با توجه  به وجود امکان تشخیص چهره یا همان Face ID برخوردار است، پردازش‌های مورد نیاز برای شناسایی تصویر در آیفون ایکس یا آیفون ۱۰ توسط تراشه و پردازنده تصویر این تراشه با بهره‌گیری از دو هسته‌ی مبتنی بر موتور شبکه‌های عصبی انجام می‌شود. این قسمت از تراشه‌ی جدید اپل قادر است به تنهایی ۶۰۰ میلیارد دستور را بدون کمک را اجرا  کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات