مدیاتک هلیو پی 40 را با شش هسته پردازشی عرضه می‌کند

پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت مدیاتک قصد دارد از تراشه میان‌رده‌ی جدیدی با نام هلیو پی ۴۰ رونمایی کند؛ این تراشه دارای شش هسته پردازشی است.
تبلیغات

منابع مطلع مدعی هستند که چیپ‌ست هلیو پی ۴۰ مدیاتک از فناوری big.LITTLE استفاده خواهد کرد و دو هسته پردازشی قدرتمند Cortex A73 و چهار هسته پردازشی ضعیف‌تر Cortex A53 شرکت ARM برای آن در نظر گرفته شده است؛ ARM سال گذشته هسته‌های پردازشی Cortex A73 را معرفی کرد.

با توجه به این موضوع، دیگر خبری از افزایش تعداد هسته‌های پردازشی در تراشه‌ی جدید مدیاتک نیست؛ شرکت مدیاتکدر تراشه‌های قبلی خود از تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر اما ضعیف‌تر استفاده کرده بود؛ اما آن‏‌طور که پیدا است، این شرکت تایوانی در نظر دارد با کاهش تعداد هسته‌های پردازشی تراشه‌ی میان‌رده جدید خود و استفاده از دو هسته‌ی پردازشی قدرتمند، هلیو پی ۴۰ را به رقیب قدرتمندی برای چیپ‌ست‌های میان‌رده بازار مبدل کند.

هلیو پی ۴۰ بر مبنای لیتوگرافی ۱۲ نانومتری ساخته خواهد شد؛ هسته‌های پردازشی Cortex A73 که در این تراشه به کار گرفته شده است، تا ۴۰ درصد عملکرد بهتری ارائه خواهد داد. این در حالی است که سازنده، نیازی به افزایش ابعاد پردازنده و افزایش میزان سیلیکون مصرفی ندارد؛ به همین جهت، ناچار نیست هزینه بیشتری به‌منظور افزایش ابعاد تراشه هلیو پی ۴۰ متحمل شود. هسته‌ پردازشی Cortex A73 نزدیک به ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل‌های گذشته خود دارد که این موضوع، احتمالاً باعث افزایش شارژدهی محصولات مجهز به چیپ‌ست هلیو پی ۴۰ مدیاتک خواهد شد. طراحی هسته پردازشی Cortex A73، می‌تواند در طولانی‌مدت عملکرد بالای خود را حفظ کند و همین موضوع باعث خواهد شد تجربه کاربری بهتری توسط چیپ‌ست ارائه شود. 

در حال حاضر، جزئیاتی از واحد پردازش گرافیکی به کار گرفته‌شده در تراشه هلیو پی ۴۰ مدیاتک ارائه نشده است؛ اما امیدواریم که تغییرات چشمگیری برای این بخش در نظر گرفته شده باشد. همچنین هنوز نمی‌دانیم که سایر اجزای سخت‌افزاری به کار گرفته‌شده در تراشه هلیو پی ۴۰ مدیاتک چه تغییراتی در مقایسه با نسل‌های قبلی این تراشه دارند. بااین‌حال، مدیاتک به‌سختی تلاش می‌کند تا تراشه میان‌رده جدیدش، رقیب قدرتمندی برای چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام باشد.

ظاهرا مدیاتک با سازندگان مطرح مانند اوپو، ویوو، شیائومی، جیونی و ... در حال مذاکره است تا آن‌ها را نسبت به استفاده از چیپ‌ست هلیو پی ۴۰ در محصولات جدیدی که سال آینده عرضه می‌شود؛ متقاعد کند. بااین‌حال هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از سازندگان در نظر دارد اولین محصول مجهز به تراشه‌ی هلیو پی ۴۰ مدیاتک را معرفی کند. انتظار می‌رود در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷، مشخصات‌ فنی چیپ‌ست هلیو پی ۴۰ مدیاتک به‌صورت رسمی اعلام شود. این تراشه به‌ احتمال زیاد در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات