هواوی پردازنده‌ی معرفی نشده‌ی کرین 970 را در ایفا ۲۰۱۷ به نمایش گذاشت

جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
درحالی‌که پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ به طور رسمی معرفی نشده، کمپانی هواوی این تراشه را در رویداد ایفا ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته است.
تبلیغات

یکی از اتفاقات جالب رویداد ایفا امسال، این است که پردازنده‌ی معرفی نشده‌ی کرین ۹۷۰ حالا در معرض دید عموم قرار گرفته است. هواوی معمولا چیپ‌ست‌های جدید خود را طی یک رویداد مطبوعاتی و با جزئیات کامل معرفی می‌کند و انتظار داشتیم این رویه در مورد نسل جدید تراشه‌ی پردازشی این شرکت تکرار شود، اما حالا کمپانی نامبرده تصمیم گرفته بدون هیچ نمایش خاصی، از نسل جدید پردازنده‌ی موبایلی خودم موسوم به کرین ۹۷۰ رونمایی کند.

کرین ۹۷۰

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید کرین ۹۷۰، اضافه شدن شبکه‌ی عصبی اختصاصی به این چیپ‌ست است. این بخش با عنوان واحد پردازش عصبی یا به اختصار NPU نام‌گذاری شده است. عملکرد NPU پردازنده‌ی جدید هواوی معادل ۱.۹۲ ترافلاپس از FP16 است. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم که این عملکرد سه‌برابر بیشتر از عملکردی است که واحد پردازش گرافیکی کرین ۹۷۰ (تقریبا 0.6 ترافلاپس از FP16) می‌تواند ارائه دهد. هواوی می‌گوید که NPU در عمل می‌تواند در هر دقیقه ۲۰۰۵ تصویر را شناسایی کند و این در حالی است که بدون استفاده از این واحد پردازشی، تعداد عکس‌های قابل شناسایی در هر دقیقه به ۹۷ عدد کاهش می‌یابد. گفته می‌شود که این واحد جدید از نرم‌افزار تاندرسافت کرین استفاده می‌‌کند. انتظار می‌رود با توجه به قدرت بالای NPU، کمپانی هواوی این ویژگی را تا جایی که امکان دارد در محصولات آینده‌ی خود ارائه دهد. در ادامه جدول مقایسه‌ی مشخصات فنی تراشه‌ی کرین ۹۷۰ را با مدل‌های قبلی این چیپ‌ست مشاهده می‌کنید.  

سایر مشخصات پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ نیز نسبت به پردازنده‌ی کرین ۹۶۰ ارتقا داده شده است. اولین بهبود این تراشه‌ی جدید، بهره بردن از فرآیند ۱۰ نانومتری TSMC است. کرین ۹۶۰ چند ماه پیش از آنکه شاهد استفاده از پردازنده‌های ۱۰ نانومتری در گوشی‌های هوشمند باشیم، معرفی شد و به همین دلیل هواوی تصمیم گرفته تا برای رقابت بهتر با سایر شرکت‌های تولید‌کننده‌ی تراشه‌های موبایلی، اینبار از فرآیند ۱۰ نانومتری برای تولید چیپ‌ست پردازشی جدید خود بهره ببرد. هسته‌های این کریم ۹۷۰ به هسته‌های مورد استفاده در کرین ۹۶۰ شباهت دارد؛ این چیپ‌ست جدید از چهار هسته‌ی کورتکس A73 و چهار هسته‌ی کورتکس A53 کمپانی آرم بهره می‌برد ولی اینبار فرکانس کاری این هسته‌ها به ترتیب ۲.۴ و ۱.۸ گیگاهرتز تعیین شده است. پردازنده‌ی گرافیکی داخلی کرین ۹۷۰ نیز Mali G72 است که در کنار پردازنده‌های A75 و A55 در اوایل سال جاری معرفی شده است. 

کرین ۹۷۰

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه کرین ۹۷۰ می‌توان به آی‌اس‌پی دوگانه برای تشخیص حرکات و بهبود کیفیت تصاویر دوربین در شرایط نوری نامناسب اشاره کرد. چیپ‌ست جدید هواوی همچنین از پخش محتوای اچ‌دی‌آر ۱۰ با نرخ رمزگشایی 4K60 و نرخ رمزنگاری 4K30 پشتیبانی می‌کند. این تراشه به یک مودم LTE Cat 18 نیز مجهز شده و به همین دلیل امکان دانلود با سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه توسط این پردازنده فراهم خواهد بود. افزون بر این، تراشه‌ی کرین ۹۷۰ به یک موتور امنیتی داخلی مجهز شده و از TEE و inSE هم پشتیبانی می‌کند.

کرین ۹۷۰

نکته‌ی دیگری که هواوی در مورد NPU اعلام کرده این است که این واحد پردازشی می‌تواند تا ۲۵ درصد از عملکرد پردازنده‌ی مرکزی را با ۵۰ درصد مصرف انرژی کم‌تر ارائه دهد. NPU همچنین از هوش مصنوعی جدید های‌سیلیکون موسوم به HiAi استفاده می‌کند.

ریچارد یو، مدیرعامل هواوی اعلام کرده که برای بیان جزئیات بیشتر در مورد تراشه‌ی پردازشی جدید مورد بحث، این شرکت دیدارهایی را برگزار خواهد کرد. انتظار می‌رود هواوی گوشی‌های هوشمند جدید خود را به تراشه‌ی کرین ۹۷۰ مجهز کند.

نظر شما در مورد این پردازنده چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات