پردازنده Kirin 930 از هسته‌ های بهینه شده Cortex A53e استفاده خواهد کرد

شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی در بخش پردازنده‌ها به شدت در حال کار و پیشرفت است. این کمپانی چینی برای گوشی‌های هوشمندی که تولید می‌کند از پردازنده خود ساخته Kirin استفاده می‌کند که پرچم‌دار آن‌ها Kirin 930 است. امروز جزییات بیشتری از این پردازنده منتشر شده است.
تبلیغات

پردازنده هشت هسته‌ای Kirin 930 که بر پایه فرآیند ۱۶ نانومتری ساخته شده، در گوشی‌های هوشمند رده بالای هواوی در سال ۲۰۱۵ به کار گرفته خواهد شد. اطلاعات پیشین حاکی بودند Kirin 930 بر پایه هسته‌های Cortex A53 و Cortex A57 خواهد بود اما به تازگی در گزارش‌های تازه مشخص شده هشت هسته این پردازنده بر پایه Cortex A53 خواهد بود.

ظاهرا هواوی چهار هسته پردازنده Kirin 930 را بر پایه Cortex A53 و چهار هسته دیگر را بر پایه مدل بهینه شده همین هسته‌ها با نام Cortex A53e ساخته است. هواوی هسته‌های Cortex A53e را خود توسعه داده و توانسته با آن‌ها نتایجی بدور از انتظار در مقایسه با هسته‌های A57 و مدل معمولی A53 کسب کند.

Huaweis-Kirin-930-flagship-CPU

برای مثال هسته‌های معمولی A53 روی فرکانس ۱.۲ گیگاهرتز اجرا می‌شوند که برای عملکرد قوی یک دستگاه پرچم‌دار کافی به نظر نمی‌رسد. اما نسخه پیشرفته این هسته با نام A53e قادر است با سرعتی مشابه هسته‌های A57 کار خود را انجام داد و حتی انرژی بسیار کمتری مصرف کند. 

Huaweis-Kirin-930-flagship-CPU 1

بر اساس گزارش هواوی، هسته‌های A57 حدود ۵۶ درصد سریع‌تر از هسته‌های A53 هستند و همین موضوع باعث مصرف برق بیشتر تا حدود ۲۵۶ درصد می‌شود. مسلما این مقدار مصرف انرژی، عمر باتری دستگاه را به شدت کاهش می‌دهد. به همین دلیل هواوی خود دست به کار شده و هسته‌هایی با سرعت تقریبا مساوی اما با مصرف انرژی بهینه شده برای پردازنده Kirin 930 ساخته است.

Huaweis-Kirin-930-flagship-CPU 2
Huaweis-Kirin-930-flagship-CPU 3
Huaweis-Kirin-930-flagship-CPU 4
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات