مدیاتک اولین‌ تراشه‌ی مبتنی بر Cortex-A72 را با نام MT8173 معرفی کرد

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل، مدیاتک تراشه‌ی ۶۴ بیتی MT8173 را مبتنی بر معماری Cortex-A72 معرفی کرد. مدیاتک این تراشه را برای استفاده در تبلت‌ها توسعه داده تا با تکیه بر عملکرد و عمر باتری بالا در تبلت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات

 مدیاتک در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلون اولین تراشه‌ی مبتنی برهسته‌های پردازشی Cortex-A72 را معرفی کرد. این تراشه برای استفاده در تبلت‌ها طراحی شده و می‌تواند از صفحات نمایش 4K پشتیبانی کند. مدیاتک برای ساخت این تراشه از معماری big.LITTLE استفاده کرده است. در این تراشه از دو هسته‌ی پردازشی Cortex-A72 در کنار دو هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 بهره برده است. همچون بسیاری از تراشه‌هایی که از معماری big.LITTLE بهره می‌برند، این تراشه قادر است از هر چهار هسته‌ی پردازشی استفاده کند. مدیاتک در این تراشه از پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GX6250 ساخت ایمجینیشن استفاده کرده که از OpenGL ES3.1 و استانداردهای Open CL پشتیبانی می‌کند. تراشه‌ی جدید مدیاتک از پخش ویدئوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این تراشه با حداکثر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی کار می‌کند.

بسیاری از اپلیکیشن‌های مورد استفاده در اندروید تنها قادرند از دو هسته‌ی پردازشی استفاده کنند و از این‌رو با توجه به اینکه اندروید یک سیستم‌عامل مالتی تسکینگ است، شاهد کند شدن گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی در زمان اجرای چندین اپلیکیشن هستیم. مدیاتک به این دلیل تنها از دو هسته در معماری big.LITTLE استفاده کرده است. در واقع دو هسته‌ی پردازشی Cortex-A72 در زمان انجام کارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در شرایط عادی نیز پردازش امور توسط دو هسته‌ی کم مصرف Cortex-A53 انجام می‌شود.

مدیر تیم طراحی پردازنده‌ی مدیاتک در خصوص استفاده از معماری big.LITTLE رابطه‌ی مدیاتک را با این کمپانی بریتانیایی بسیار نزدیک خوانده است. براساس گفته‌های وی، مدیاتک با بهره‌گیری از معماری big.LITTLE و استفاده از CorePilot، عملکرد بالا را در کنار بهبود مصرف باتری به ارمغان آورده است.

انتظار می‌رود این تراشه در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی در قالب تبلت‌ها روانه‌ی بازار شود.

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات