آیا تاخیر در عرضه‌ی اسنپدراگون 810 برای سازندگان بزرگ دردسرساز خواهد شد؟

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
برندهای بزرگی همچون سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، سونی و... همگی برای نیرو بخشیدن به پرچمداران خود به کوالکام وابسته‌اند؛ و هم‌اکنون با خبرهایی که از احتمال تاخیر در عرضه‌ی اسنپدراگون 810 به گوش می‌رسد، ممکن است مشکل بزرگی برای سازندگان گوشی‌های هوشمند ایجاد شود.
تبلیغات

اغلب ما به دیدن نام‌های اسنپدراگون 801 و 805 در دل دستگاه‌های پرچمدار امروزی عادت کرده‌ایم. در واقع تمام ساختار  و صنعت دستگاه‌های هوشمند بر کوالکام و پردازنده‌های ساخت این شرکت تکیه دارد و به جرات می‌توان گفت صنعت موبایل بدون وجود کوالکام، شباهتی به آنچه که امروز شاهدش هستیم، نداشت. کوالکام نه تنها گنجینه‌ی پتنتی گسترده‌ای برای رقابت با هر کمپانی دیگری را دارد، بلکه نحوه‌ی استفاده‌ از دستگاه‌های موبایل و نیز انتظارات ما از این دستگاه‌ها را متحول کرده‌ است.

با اطمینان می‌توان گفت هر کدام از کاربران که اواخر سال 2013 تا کنون اقدام به خرید گوشی یا تبلت کرده‌اند، از سطح بازده و عملکرد سخت‌افزاری دستگاه خود کاملا راضی هستند. در واقع از آن زمان تا کنون پردازنده‌های موبایل به اندازه‌ای قوی شده‌اند که به راحتی پاسخگوی نیازهای پردازشی پلتفرم‌های خود باشند. یکی از نقش‌آفرینان اصلی این دستاورد، چیپ اسنپدراگون 800 کوالکام بود که یک SoC قدرتمند محسوب می‌شود. سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 800 عملکرد همه‌جانبه و خوبی ارائه می‌کند و قابلیت‌های گرافیکی آن جای گله و شکایتی باقی نمی‌گذارد.

طی سال 2014 شاهد ورود اسنپدراگون 801 به عرصه موبایل بودیم و در نهایت نیز دستگاه‌هایی نظیر گلکسی نوت 4 و نکسوس 6 از نسخه‌ی 805 چیپ‌های اسنپدراگون بهره بردند. معمولا دنبال کردن شماره مدل چیپ‌های کوالکام و تشخیص مفهوم و رده بندی آن‌ها دشوار است اما اسنپدراگون 801 و 805 به خوبی عملکردی در خور نام خود دارند. این دو چیپ به اندازه‌ی چشمگیری عملکردی بهتر از اسنپدراگون 800 که سال گذشته ارائه شد، ندارند. این مساله موجب مشکل برای سازندگانی شد که انتظار داشتند با تکیه بر کوالکام، هر ساله به سطحی بهتر و بالاتر ارتقا پیدا کنند؛ بنابراین عامه‌ی مردم علاقه‌ی خود را به پیگیری این مبحث از دست دادند.

دلیل اصلی اغلب ما برای ارتقای دستگاه‌هایمان، رسیدن به عمر باتری بهتر، سطح بازدهی بالاتر و ویژگی‌های جذاب‌تر است. سال 2014 به لطف باتری‌های بزرگ‌تر، عمر باتری در سطح مناسبی ارتقا یاففت و دستگاه‌های جدید نیز رضایت‌بخش بودند. با این وجود سال 2015 شاهد نسل بعدی پردازنده‌ها در قالب اسنپدراگون 810 و 808 خواهیم بود. برای آن دسته از کاربران که به مشخصات فنی علاقه دارند، جدول زیر از انندتک مرجع مناسبی برای مقایسه‌ی خط محصولات 64 بیتی کوالکام ارائه شده است.

qualcomm-64bit-lineup

هر دو مدل 808 و 810 چیپ‌های اسنپدراگون کوالکام از معماری big.LITTLE آرم بهره می‌برند که منجر به عمر باتری بهتر خواهد شد و به لطف طراحی هسته‌های Cortex-A53 و Cortex-A57 با قابلیت پردازش 64 بیتی، سطح عملکرد بالاتری به ارمغان خواهد آمد. متاسفانه به نظر می‌رسد اسنپدراگون 810 که تمام نام‌های بزرگ در پی بدست آوردن آن هستند با مشکلاتی روبرو شده است. بنا بر گزارش برخی منابع صنعتی، چیپ Snapdragon 810 با مشکلاتی همچون حرارت بیش از حد و مسائلی در زمینه‌ی RAM controller دست و پنجه نرم می‌کند. تصور می‌شود مورد دوم با توجه به پشتیبانی از LPDDR4 RAM بوجود آمده باشد. اگرچه نمی‌توان از صحت این گزارش‌ها مطمئن بود، اما بدون شک می‌توان یک مساله‌ی مهم را تشخیص داد؛ معطل شدن برای تراشه‌ی جدید کوالکام و عدم آماده شدن آن در زمان مقرر، می‌تواند مشکل و دردسر بزرگی برای شرکت‌های بزرگ نظیر سامسونگ و دیگران بوجود آورد.

پس از یک سال که پردازنده‌های جدید همگی حکم نسخه‌های اصلاح شده را داشتند، به نظر می‌رسد سال 2015 بالاخره زمانی خواهد بود که سازندگان بار دیگر کاربران را با مشخصات پردازشی هیجان‌زده کنند. در حقیقت این انتظار کاربران و بازار است و نمی‌توان سال پیش روی میلادی را نیز همانند سال گذشته تصور کرد. بنابراین فشار زیادی بر دوش سازندگانی نظیر اچ‌تی‌سی، سونی، سامسونگ (که سطح سودآوری آن با نزول همراه بوده)، ال‌جی و موتورولا قرار دارد تا محصولی کاملا نوین و هیجان‌انگیز ارائه کنند. اما بدون آماده شدن به موقع اسنپدراگون 810، این رویا دور از دسترس خواهد بود.

با این حال زمزمه‌هایی از آماده نشدن اسنپدراگون 810 در نیمه‌ی اول سال 2015 وجود دارد و چنین مساله‌ای می‌تواند دردسرهای اساسی با خود به همراه داشته باشد. مثلا سامسونگ و اچ‌تی‌سی شرکت‌هایی هستند که محصول برتر خود را نیمه‌ ابتدایی سال میلادی عرضه می‌کنند. عدم وجود پردازنده‌ی جدید و برتر، به سادگی می‌تواند انتخاب‌ها و راه‌حل‌های ممکن را به شدت برای آن‌ها دشوار و محدود کند. سامسونگ به لطف سری پردازنده‌های Exynos خود که عملکرد بسیار خوبی نیز داشته‌، یگانه به نظر می‌رسد؛ اما نام اکسینوس تا کنون هیچ‌گاه به خوبی با اپراتورهای غربی جفت و جور نشده است. اچ‌تی‌سی نیز می‌تواند به MediaTek روی آورد اما در این صورت اغلب مشتریان که در قشر معمولی قرار دارند از خود خواهند پرسید : "مدیاتک دیگر کدام شرکت است؟"  مشکل اساسی سامسونگ، اچ‌تی‌سی و سونی، عرضه‌ی محصول پرچمدار در نیمه‌ی اول 2015 آن هم بدون نسخه‌ی جدیدی از چیپ پردازشی اسنپدراگون است که می‌تواند به سادگی موجب آسیب دیدن آمار فروش آن‌ها شود.

qualcomm snapdragon processors generic official

مشتریان قشر متوسط در بازارهای غربی که امروزه بیش از هر زمان دیگری به دنیای تکنولوژی علاقه نشان می‌دهند، احتمالا حتی نام تگرا یا اکسینوس را نیز نشنیده‌اند اما برند اسنپدراگون در ذهن تک تک آن‌ها تثبیت شده است. زمانی که سال آینده، همین مشتریان برای ارتقا دستگاه خود به فروشگاه مراجعه کرده و پرچمدار سال گذشته و پرچمدار جدید را که تفاوت قیمت آشکاری دارند، با همان اسنپدراگون 805 بعنوان قلب پردازشی مشاهده کنند، چه چیزی باعث خواهد شد آن هزینه‌ی اضافی را بپردازند؟

در صورتی که قرار است تاخیری در آماده‌سازی سری Snapdragon 810 وجود داشته باشد، واکنش و تصمیم‌گیری نام‌های بزرگ صنعت گوشی‌های هوشمند در برابر آن دیدنی خواهد بود. بنابراین بعید است اغلب آن‌ها به MediaTek روی آورند و همچنین بخاطر هزینه‌ی بالای چیپ‌های تگرا کی۱ انویدیا، ممکن است سامسونگ و سری اکسینوس مرجع بعدی تولیدکنندگان باشد. این احتمال نیز با درصد وقوع بالایی وجود دارد که برخی سازندگان مجبور به استفاده از مدل‌های سال 2014 چیپ‌های اسنپدراگون شده و تلاش کنند از جنبه‌های دیگری مشتریان را ترغیب به خرید دستگاه‌های جدید کنند؛ هرچند همانطور که گفتیم، ظرفیت کاربران از یکنواختی قدرت پردازشی دستگاه‌ها در سال 2014 تکمیل شده و اکثر جوامع کاربری و کارشناسی در سال 2015 انتظار تحول در این حوزه را دارند.

در نهایت احتمال اینکه سامسونگ نیز بتواند در چنین شرایطی، چیپ مورد نیاز سایر شرکت‌ها را تامین کند بسیار کم است. این شرکت در فضای مورد فرض ما، خود به تنهایی به ذخیره‌ی بزرگی از پردازنده‌های اکسینوس نیاز خواهد داشت تا دستگاه‌های جدیدش را با آن‌ها روانه‌ی بازار کند. پردازش 64 بیتی حوزه‌ای است که همگان در سال جدید میلادی انتظار رونمایی گسترده‌ی آن در دنیای موبایل را دارند؛ به نحوی که غالب پرچمداران جدید توان اجرای این نوع پردازش را داشته باشند. حال به نظر می‌رسد در صورت تعلل کوالکام، چالش‌هایی اساسی بر سر راه این تصورات ایجاد خواهد شد.

دیگر زمان آن فرا رسیده که دیر یا زود شاهد دستگاه‌هایی به واقع متفاوت در قفسه‌ی فروشگاه‌ها باشیم؛ و اگر قرار باشد بهای آن، کم‌رنگ شدن نام اسنپدراگون و تلاش شرکت‌ها برای نوآوری در بخش‌های جدیدتر باشد، پس شاید بتوان سال 2015 را زمانی در نظر گرفت که صنعت دستگاه‌های هوشمند به مرحله‌ای جدید ارتقا یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات