ARM نسل جدید هسته های Cortex و Mali را معرفی کرد

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ARM از هسته‌های پردازشی Cortex-A75 و Cortex-A55 و هسته‌های گرافیکی Mali-G72 برای استفاده در دستگاه‌های موبایل رونمایی کرد.
تبلیغات

ساعاتی پیش ARM از نسل جدید هسته‌های پردازشی خود بر مبنای معماری ARMv8.2-A برای استفاده در سیستم‌ روی چیپ (SoC) رونمایی کرد. هسته‌های Cortex-A75 قرار است برای ساخت تراشه‌های بالارده استفاده شود و درنتیجه با تمرکز بر کارایی بالا طراحی شده‌اند؛ درحالی‌که هسته‌های Cortex-A55 با تمرکز بر مصرف بهینه‌ی انرژی در کنار هسته‌های گرافیکی Mali-G72 برای استفاده در دستگاه‌های میان‌رده طراحی شده‌اند. هسته‌های جدید قرار است به‌ ترتیب جایگزین هسته‌های قدیمی Cortex-A53 ،Cortex-A73 و Mali-G71 در دستگاه‌های موبایل شوند.

Cortex-A75 و Cortex-A55

هسته های کوتکس A ARM

به‌گفته‌ی ARM، عملکرد هسته‌های جدید Cortex-A75 درمقایسه با Cortex-A73 تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، ویژگی «عملکرد پایدار» که با A73 معرفی شده بود، در A75 نیز یافت می‌شود. با استفاده از این ویژگی، در‌صورت استفاده از ماکزیمم قدرت تراشه برای مدت طولانی، عملکرد آن ثابت باقی خواهد ماند و افت نخواهد کرد.

بهبود هسته‌های Cortex-A55 نسبت به Cortex-A53 بسیار قابل‌توجه‌تر است. ARM ادعا می‌کند با استفاده از این هسته‌ها، اپلیکیشن‌ها و وظایفی که وابستگی بیشتری به رم دارند، تا دوبرابر سریع‌تر از پیش اجرا خواهند شد. دیگر وظایف که وابستگی آن‌ها به پردازنده بیشتر است نیز با استفاده از هسته‌های Cortex-A55 شاهد بهبود عملکرد ۲۰ درصدی خواهند بود. همچنین مصرف انرژی A55 نسبت به A53 حدود ۲۰ درصد بهبود پیدا کرده است.

ARM اعلام کرده است که با معرفی هسته‌های جدید، دست سازندگان SoC را برای طراحی و ساخت تراشه‌های اختصاصی بسیار باز گذاشته است؛ به‌طوری‌که تولیدکنندگان قادر خواهند بود با انتخاب مقادیر مختلف کش L2 و L3 و به‌کارگیری تا ۸ هسته در هر کلاستر، به کانفیگ‌هایی تا ۳۰۰۰ حالت مختلف دست پیدا کنند. همچنین می‌توان هسته‌های Cortex-A55 و Cortex-A75 را با استفاده از تکنیک big.LITTLE در کنار یکدیگر در یک تراشه استفاده کرد.

Mali-G72

Mali-G72

از هسته‌های CPU که بگذریم، به هسته‌های جدید GPU آرم با نام Mali-G72 می‌رسیم. در مقایسه با Cortex-A75 و Cortex-A73، هسته‌های گرافیکی آرم تغییرات کمتری به‌ خود دیده‌اند. به‌گفته‌ی ARM، مصرف انرژی Mali-G72 در مقایسه با G71 تا ۲۵ درصد بهینه شده است؛ درنتیجه طراحان دستگاه‌ها می‌توانند از توان مصرفی مازاد، برای افزایش عمر باتری دستگاه‌های جدید یا افزایش عملکرد گرافیکی آن‌ها استفاده کنند.

علاوه بر این، «چگالی عملکرد» در G72 تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است که به معنای استفاده از هسته‌های بیشتر، روی تراشه‌ای با اندازه‌ی یکسان است. علی‌رغم اینکه ماکزیمم تعداد هسته‌های پشتیبانی شده در نسل قبل Mali به ۳۲ عدد می‌رسید، آرم Mali-G71 را برای استفاده در دستگاه‌های موبایل با ۱۶ تا ۲۰ هسته‌ی گرافیکی بهینه کرده بود. با معرفی G72 اما امکان افزایش تعداد هسته‌های سایه‌زن تا نزدیکی ماکزیمم پشتیبانی شده یعنی ۳۲ هسته، فراهم خواهد شد.

ARM انتظار دارد اولین دستگاه‌های مبتنی بر هسته‌های جدید، سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ یا اوایل ۲۰۱۸ معرفی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات