AMD از پردازنده سرور Naples مبتنی بر معماری زن رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از آنکه AMD‌ پردازنده‌های سری رایزن را هفته‌ی پیش رونمایی کرد، حال نوبت به پردازنده‌ی سرور مبتنی بر معماری زن این کمپانی رسیده که با نام Naples راهی بازار خواهد شد.
تبلیغات

پس از آنکه AMD از پردازنده‌های نسل جدید خود با نام رایزن رونمایی کرد، حال نوبت به پردازنده‌ی سرور این کمپانی مبتنی بر معماری زن رسیده که با نام ناپلِس در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

پردازنده‌های دو سوکت ناپلِس با هدف رقابت با پردازنده‌های زئون E5 V4 اینتل مبتنی بر Broadwell-EP توسعه یافته‌اند. در نگاه اول می‌توان دید که از نظر مشخصات فنی، پردازنده‌ی AMD از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. پردازنده‌ی سرور AMD از وجود ۳۲ هسته‌ی پردازشی با قابلیت پردازش ۶۴ ترد همزمان، هشت کانال حافظه با پشتیبانی از حافظه‌ی رم ۲ ترابایتی و همچنین ۱۲۸ لین PCEe 3.0 همراه شده است. برای درک بهتر ویژگی‌های پردازنده‌ی AMD بهتر است نگاهی به رقیب اینتلی آن داشته باشیم. پردازنده‌ی اینتل از وجود ۲۲ هسته‌ی پردازشی با قابلیت پردازش ۴۴ ترد، چهار کانال حافظه و پشتیبانی از بیشینه حافظه‌ی رم ۱.۵ ترابایتی همراه شده است.

پردازنده سرور Naples

پین‌های PCIe بصورت مالتی پلکس شده هستند و از این‌رو می‌توان از این پین‌ها برای کاربردهای دیگری نیز استفاده کرد. در سیستم‌های دو سوکته، ۶۴ لین PCIe برای ارتباط بین دو سوکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود تا هر سوکت تنها ۶۴ لین داشته باشه که برای I/O مورد استفاده قرار گیرد.

AMD اعلام کرده که هر پردازنده‌ی ناپلس حداقل می‌تواند تا چهار کارت گرافیک مبتنی بر پردازنده‌ی گرافیکی Radeon Instinct را پشتیبانی کند. براساس گمانه‌زنی‌ها، AMD پردازنده‌های گرافیکی Instinct را تا اواخر سال جاری میلادی راهی بازار می‌کند. این پردازنده‌های گرافیکی در کاربردهایی نظیر انجام پردازش‌های ابررایانه‌ها و همچنین افزایش قدرت پردازش گرافیکی در دسکتاپ‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ناپلس از ساختار تراشه‌ی مشابهی چون پردازنده‌های رایزن بهره می‌برد و از این‌رو تا ۱۲ درایو NVMe را پشتیبانی می‌کند. این پردازنده همچنین از ارتباط اترنت نیز پشتیبانی می‌کند. AMD اطلاعاتی را در خصوص تعداد پورت‌های اترنت و همچنین حداکثر سرعت پشتیبانی شده ارائه نکرده است.

پردازنده سرور naples

AMD آمار جالب توجهی را در مورد پردازنده‌ی سرور ناپلس ارائه کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط AMD، ناپلس اولین پردازنده‌ای است که کنترلر حافظه را در خود پردازنده‌ی x86 قرار داده است. ضمنا به گفته‌ی AMD پردازنده ناپلس اولین پردازنده‌ای است که حافظه‌‌ی کش پرسرعت را برای استفاده توسط هسته‌ها به‌صورت ارتباط داخلی در پردازنده قرار داده است.

AMD اطلاعاتی را در مورد فرکانس پردازشی محصول جدید خود ارائه نکرده و تنها به انتشار نتیجه‌ی بنچمارک انجام عملیات ممیز شناور اکتفا کرده است. AMD پردازنده ناپلس دو سوکته خود را با زئون E5-2699A V4 دو سوکته مورد آزمایش قرار داده است. در این بنچمارک ابتدا ۴۴ هسته از مجموع ۶۴ هسته مورد استفاده قرار گرفته است تا از نظر تعداد هسته‌ها دو پردازنده برابر باشند. فرکانس حافظه‌ی رم نیز روی ۱۸۶۶ مگاهرتز تنظیم شده و در نتیجه ناپلس موفق شده تاحجم پردازشی تعیین شده را ۱۸ ثانیه به اتمام برساند، در حالیکه پردازنده اینتل تنها در ۳۵ ثانیه پردازش مورد نظر را به اتمام رسانده است. ناپلس با بهره‌گیری از تمام ۶۴ هسته‌ی پردازشی و سرعت حداکثری ۲۴۰۰ مگاهرتز برای حافظه، موفق شده تا در ۱۴ ثانیه پردازش مورد نظر را انجام دهد.

پردازنده سرور naples

نتایج منتشر شده نشان از این دارد که انجام پردازش تنها محدود به پهنای باند حافظه است. در زمان استفاده از ۴۴ هسته و سرعت حافظه‌ی ۱۸۶۶ مگاهرتز، ناپلس از پهنای باند دو برابری حافظه در مقایسه با پردازنده اینتل بهره می‌برد که به لطف داشتن کانال‌های بیشتر حافظه است. در زمان استفاده از ۶۴ هسته‌ی پردازشی و سرعت حافظه‌ی ۲۴۰۰ مگاهرتزی نیز، ناپلس ۲۹ درصد بهبود عملکرد را نشان داده است. در زمان استفاده از تمام قوا، سرعت حافظه ۲۹ درصد و تعداد هسته‌ها ۴۵ درصد در مقایسه با حالت محدود بهبود یافته است.

AMD وعده داده تا پردازنده ناپلس را در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی راهی بازار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات