مقایسه پردازنده های ۱۰ نانومتری کوالکام، مدیاتک و هواوی

یک‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به زودی شاهد پردازنده‌هایی خواهیم بود که با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید شده‌اند. در این مطلب به مقایسه پردازنده‌های ۱۰ نانومتری کمپانی‌های کوالکام، مدیاتک و هواوی می‌پردازیم.
تبلیغات

سال آینده، سال پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خواهد بود و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده پردازنده نیز محصولات ۱۰ نانومتری خود را عرضه خواهند کرد. کوالکام، به‌تازگی اسنپدراگون ۸۳۵ را معرفی کرده است که توسط سامسونگ ساخته خواهد شد. مدیاتک، پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای X-30 را رونمایی کرده است که توسط TSMC تولید می‌شود. در مورد هواوی نیز شایعاتی در مورد تولید پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ منتشر شده است.

تعداد هسته‌ها

کوالکام در پردازنده‌ی جدید خود هم از معماری ۸ هسته‌ای ۴+۴ استفاده خواهد کرد؛ اما مدیاتک که پیش از این محصولاتی مانند X20 و X25 را با ۱۰ هسته تولید کرده است، تصمیم دارد X30 را نیز با همین معماری تولید کند. هلیو ایکس ۳۰ متشکل از ۴ هسته‌ی Cortex-A73 به‌علاوه‌ی ۴ هسته‌ی Cortex-A53 و ۲ هسته‌ی Cortex-A35 است. تاکنون در مورد پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری هواوی خبری منتشر نشده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود این پردازنده با معماری ۸ هسته‌ای؛ متشکل از ۴ هسته‌ی Cortex-A73 و ۴ هسته‌ی Cortex-A53 ساخته شود.

پردازنده 10 نانومتری

فرکانس پردازنده

اسنپدراگون ۸۳۵ حداکثر سرعت کلاک ۳.۰ گیگاهرتز خواهد داشت؛ البته از برخی سازندگان مانند شیائومی، درخواست می‌شود از حداکثر آن استفاده نکنند. مدیاتک در هنگام رونمایی هلیو ایکس ۳۰، عنوان کرد هسته‌های Cortex-A73 پردازنده‌ی جدیدش، می‌توانند تا سرعت ۲.۸ گیگاهرتز پردازش کنند. در مورد کرین ۹۷۰ شرکت هواوی  سرعت بین ۲.۸ تا ۳.۰ گیگاهرتز تخمین زده شده است.

شبکه‌های LTE

کوالکام قصد دارد در پردازنده‌ی جدید خود از ترکیب Cat. 13 و Cat. 16 برای ارتباطات 4G استفاده کند. از سوی دیگر، مدیاتک در هلیو ایکس ۳۰ از ترکیب Cat.10 و Cat.12 استفاده خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود هواوی در کرین ۹۷۰ از Cat.12 استفاده کند.

درمجموع به نظر می‌رسد اسنپدراگون ۸۳۵ نسبت به نسل قبلی خود، با افزایش ۲۷ درصدی بازده همراه باشد و هلیو ایکس ۳۰، افزایش حدود ۴۳ درصدی نسبت به نسل پیشین خود داشته باشد. در مورد پردازنده‌ی جدید هواوی نمی‌توان نظر قطعی داد؛ چرا که این شرکت هنوز کرین ۹۷۰ را رسما معرفی نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات