احتمال معرفی APU جدید گری هاوک توسط AMD در سال ۲۰۱۹

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
باوجود ناموفق بودن CPUهای AMD در سال‌های اخیر، APUهای این شرکت در کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان بسیار موفق عمل کرده‌اند.
تبلیغات

واحد پردازشیِ شتاب یافته یا APU (Accelerated Processing Unit) اصطلاحی است که AMD از آن برای بازاریابی ریزپردازنده‌های مجتمع خود که برای ایفای نقش CPU و GPU به‌صورت هم‌زمان و روی یک چیپِ واحد طراحی شده‌اند، استفاده می‌کند.

با عرضه‌ی نسل بعدی پردازنده‌های ساخت AMD با استفاده از معماری Zen در اوایل سال ۲۰۱۷، احتمال می‌رود محصولاتی بر مبنای معماری بعدی این شرکت با نام Zen Plus نیز با اندکی فاصله معرفی شوند. شایعات جدید از این قرار است که یکی از این محصولات جدید بر مبنای معماری ذن پلاس، یک APU جدید با نام رمز گری هاوک (Grey Hawk) خواهد بود و اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

بنا بر گزارش‌ها، APU های گری هاوک با استفاده از فرایند ساخت ۷ نانومتری و با تکنولوژی FinFET ساخته خواهند شد، که در آن از ترانزیستورهای ۳ بعدی برای فراهم آوردن عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر استفاده می‌شود. فرایند ساخت جدید، ماه گذشته توسط گلوبال فاوندریز معرفی شد و قرار است با استفاده از بودجه‌ای چندین میلیارد دلاری در کارخانه‌ی شماره ۸ این شرکت در نیویورک، برای ساخت پردازنده‌های آینده به کار گرفته شود. گلوبال فاوندریز تولید چیپ با استفاده از تکنولوژی ۷ نانومتری FinFET را در سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد کرد.

APU های گری هاوک AMD تا چهار هسته‌ی ذن پلاس و هشت رشته‌ی پردازشی (Thread) را پشتیبانی خواهند کرد و مصرف انرژی آن‌ها در برخی مدل‌ها تا ۱۰ وات کاهش یافته است. این چیپ‌ها از واحد گرافیکی بر مبنای معماری ناوی (Navi) استفاده خواهند کرد که در سال ۲۰۱۷، پس از معماری وگا (Vega) از راه خواهد رسید. معماری گرافیکی فعلی AMD که در کارت‌های سری RX 400 رادئون استفاده می‌شود، پلاریس (Polaris) نام دارد.

معماری ذن zen

باتوجه‌به آنچه در بالا گفته شد، از آنجا که معماری CPU و GPU استفاده شده در APU های گری هاوک دو نسل از معماری امروزی AMD جلوتر هستند، در نتیجه خود این APUها نیز دو نسل از APUهای فعلی AMD جلوتر خواهند بود. پردازنده‌های مجتمعی که قرار است پیش از گری هاوک، در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شوند Raven Ridge نام خواهند داشت و در بخش CPU از معماری ذن، و برای GPU از معماری وگا استفاده خواهند کرد.

درحالی‌که پردازنده‌های مجتمع فعلی AMD را بجز کنسول‌های بازی، در دیگر محصولات الکترونیکی موفق بازار نمی‌توان یافت، احتمال می‌رود APU های گری هاوک در طیف وسیعی از دستگاه‌ها از جمله کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و کنسول‌های بازی استفاده شود. انتظار می‌رود هم‌زمان با عرضه‌ی گری هاوک، AMD از پردازنده‌های ۳۲ هسته‌ای دسکتاپ خود با نام رمز Starship نیز رونمایی کند.

در جدول زیر می‌توانید نقشه‌ی راه APUهای AMD تا سال ۲۰۱۹ را مشاهده کنید.

APU های AMD

AMD قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، محصولات متنوعی از جمله پردازنده، کارت گرافیک و APU را با استفاده از فرایند ساخت ۷ نانومتری FinFET به بازار عرضه کند. مدیر ارشد اجرایی شرکت، لیسا سو، پیش از این تأیید کرده بود که AMD در حال کار روی چندین پردازنده است که ظرف ۳ تا ۵ سال آینده با استفاده از معماری ذن پلاس به بازار عرضه خواهند شد.

محصولات طراحی شده توسط معماری ذن پلاس نیز مانند پردازنده‌های بالارده‌ی Summit Ridge که بر مبنای معماری ذن طراحی شده و اوایل سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه می‌شوند، قسمت محصولات بالارده‌ی بازار را هدف قرار خواهند داد.

جدول زیر نیز نقشه‌ی راه چیپ‌های گرافیکی AMD را طی ۳ سال آینده نشان می‌دهد.

معماری گرافیک های AMD
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات