آرم از طرح تراشه های کورتکس ام 23 و ام 33 برای حوزه اینترنت اشیا رونمایی کرد

چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی آرم (ARM) که آن را به طراح ساختار تراشه‌های پردازشی می‌شناسیم، حالا از طرح جدید پردازنده‌های مبتنی بر هسته‌های Cortex-M23 و Cortex-M33 رونمایی کرده که در زمینه‌ی اینترنت اشیاء کاربرد خواهد داشت.
تبلیغات

شرکت انگلیسی ARM که به عنوان طراح چیپ‌ست‌های پردازشی شناخته می‌شود، در حال حاضر میزبان رویداد TechCon خود در سانتاکلارا کالیفرنیا است. این شرکت در رویداد مورد اشاره از ساختار جدیدی برای پردازنده‌ها رونمایی کرده که کاربرد این ساختار جدید نیز اینترنت اشیاء است. آرم دو طرح جدید برای چیپ‌های مورد استفاده در اینترنت اشیاء را معرفی کرده که یکی کورتکس ام ۲۳ و دیگری کورتکس ام ۳۳ نام دارد. با توجه به این خبر، می‌توان از علاقه‌ی این شرکت برای گسترش حوزه‌ی اینترنت اشیاء بخوبی آگاه شد. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.

Cortex-M23 و Cortex-M33 شرکت آرم، در واقع اعضای جدیدی از خانواده‌ی چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری ARMv8-M به شمار می‌روند. بنا به اعلام مایکل هورن، معاون بازاریابی و فروش تجارت اینترنت اشیاء شرکت ARM، تراشه‌های جدید مورد بحث به منظور افزایش امنیت، از تکنولوژی تراست‌زون (ٰTrustZone) ایم کمپانی استفاده می‌کنند. مایکل‌هورن می‌گوید: «این نوع چیپ‌ست‌ها قرار است به عنوان نسل جدیدی از پردازنده‌ها برای کاربرد در دستگاه‌ی حوزه‌ی اینترنت اشیاء مورد استفاده واقع شوند.» وی در ادامه می‌گوید که هدف کمپانی متبوعش این است که معماری‌های مناسبی برای کاربرد در اینترنت اشیاء را ارائه دهد که از نظر مصرف انرژی بهینه بوده و مقیاس‌پذیر باشند و نیز امنیت بالایی را هم ارائه دهند. در حالیکه بسیاری از کمپانی‌های دیگر چیپست‌های مختلفی دارند که هر کدام از یک نظر قابلیت‌های بهتری دارند، اما شرکت آرم قصد دارد تا بین امنیت، کارایی، عملکرد، و هزینه توازن قابل قبولی را یافته و یک معماری مناسب برای کاربرد در حوزه‌ی لوازم و محصولات مرتبط با اینترنت اشیاء را ارائه دهد.

بدین ترتیب، چیپ‌ست‌هایی که از این معماری بهره ببرند، به لامپ‌های هوشمند و ردیاب‌های سلامتی محدود نخواهند بود. دو طرح جدید ارائه شده توسط آرم، از نوع ۳۲ بیتی بوده و از همانطور که اشاره شد از فناوری تراست‌زون این کمپانی بهره می‌برند که این امر باعث می‌شود تا کورتکس M23 و M33 از پایه‌های کم‌قدرت CoreLink SIE-200 استفاده کند و در نتیجه یک اتصال داخلی بین محصولات اینترنت اشیاء و پردازنده برقرار خواهد شد. Cortex-M33 در مقایسه با نسب قبلی خود یعنی معماری Cortex-M4 و Cortex-M3  (که در ساعت هوشمند پبل‌تایم مورد استفاده واقع شده) تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری دارد. Cortex-M23 نیز برای اپلیکیشن‌هایی طراحی شده که از نظر مصرف انرژی بهینه عمل کرده و نقش مهمی را هم ایفا می‌کنند. در هر حال، از جمله برخی مهم‌ترین نکاتی که در فروش این معماری‌های جدید موثر‌ است می‌توان به دسترسی امن به سرویس‌های ابری و نیز بین این سرویس‌ها، مراحل بروزرسانی ساده‌سازی شده در سراسر شبکه‌های پیچیده و اتصال بهینه آن‌ها اشاره کرد.

شرکت‌هایی که قصد تولید محصولات مرتبط با حوزه‌ی اینترنت اشیاء را دارند، می‌توانن از لایسنس طراحی Cortex-M23 و Cortex-M33 در صنعت نیمه‌هادی استفاده کنند. علاوه بر این سازنده‌های مشهور میکروکنترلر در جهان از جمله آنالوگ‌دیوایسز، میکرو‌چیپ، ان‌ایکس‌پی، Nuvoton، Renesas، سیلیکون‌لبز، و اس‌تی میکروالکترونیکز اشاره کرد که از قبل حق استفاده از این معماری‌های جدید را برای کاربرد در محصولات جدید خود خریداری کرده‌اند. دفتر مرکزی شرکت ARM در شهر کمبریج انگلستان قرار دارد و بد نیست اشاره کنیم که این کمپانی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ توسط SoftBank Group ژاپن طی قراردادی به ارزش ۳۲ میلیارد دلار خریداری شد.

cortex m33

نظر شما در این مورد چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات