TSMC اولین پردازنده‌ی ۱۶ نانومتری خود را به نمایش گذاشت و وعده‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را داد

جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی‌ TSMC که در زمینه‌ی تولید تراشه فعالیت می‌کند، خبر از عرضه‌ی تراشه‌های ۱۶ نانومتری داده و همچنین گفته است که کارخانه‌های این شرکت به زودی قادر به تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری خواهند بود. به این ترتیب شاهد تولید تراشه‌های به مراتب بهینه‌تر و تلفن‌های هوشمند قدرتمندتری خواهیم بود.
تبلیغات

TSMC توان تولید تراشه‌های ۱۶ نانومتری FinFET را پیدا کرده است. این کمپانی در بیانیه خود گفته است که بکار گیری فناوری 16FF باعث می‌شود تا یک پردازنده قوی و بزرگ Cortex-A57 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز به راحتی در تلفن‌های هوشمند بکار گرفته شود. یکی از چالش‌های اصلی در پردازنده‌های موبایل کنترل دما و میزان مصرف انرژی است. از نظر تئوری هرچه لیتوگرافی پردازنده بهبود یابد و اعداد مربوط به آن کوچک‌تر شوند این دو مورد نیز بهبود می‌یابد. اگر TSMC بتواند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را عملی کند آن وقت شاهد یک رشد خارق‌العاده در قدرت و بازده‌ی SoCهای موبایل خواهیم بود و به موجب آن تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های به مراتب قوی‌تری وارد بازار خواهند شد. هرچه لیتوگرافی پردازنده کوچک‌تر شود، کمپانی‌ها می‌توانند تراشه‌های قوی‌تری تولید کنند که ترانزیستورهای بیشتری را در خود جای داده باشند.

TSMC Roadmap

کمپانی TSMC ادعا می‌کند که نسخه‌ی کم‌بازده از پردازنده‌ی مبتنی بر معماری Cortex-A53 با ساختار ۱۶ نانومتری FF تنها ۷۵ میلی‌وات انرژی مصرف می‌کند که خارق‌العاده به نظر می‌رسد. TSMC همچنین وعده‌ی نوع جدیدی از FinFET که بصورت مختصر FF+ نوشته می‌شود را در برنامه دارد که پس از عملی شدن آن، ۱۱ درصد بازده‌ی پردازنده‌های مبتنی بر معماری Cortex-A57 بهبود می‌یابد و مصرف انرژی پردازنده‌های مبتنی بر معماری Cortex-A53 نیز ۳۵ درصد کمتر می‌شود.

TSMC زمان تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری را سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ عنوان کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات