ال جی تراشه اختصاصی خود را مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل با معماری ARM تولید می‌کند

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از آنکه اینتل نتوانست فروغ چندانی در حوزه‌ی تراشه‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به دست بیاورد، حال شاهد توافق این کمپانی با ARM برای تولید تراشه‌های مبتنی بر معماری کمپانی بریتانیایی براساس لیتوگرافی ۱۰ نانومتری هستیم. ال‌جی نیز که در پی توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی برای محصولات خود است، از زیرساخت‌های اینتل برای ساخت تراشه‌ی اختصاصی مبتنی بر ARM خود استفاده می‌کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس اعلام اینتل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان، این کمپانی طی توافقی با ARM تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید می‌کند. این همکاری به موجب دست یافتن به بهترین تراشه با قدرت، بهره‌وری و سایز کوچک انجام می‌پذیرد. از سوی دیگر، ال‌جی به عنوان یکی از کمپانی‌هایی که از سال‌ها پیش تحقیقات خود برای توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی را آغاز کرده، با استفاده از این همکاری، اولین تراشه‌های خود را تولید خواهد کرد.

اینتل در سال‌های گذشته تلاش‌ کرد تا در زمینه‌ی تراشه‌های موبایل بتواند جایی را برای خود دست و پا کند، اما شرایط برای اینتل به خوبی سلطه‌ی این کمپانی در بازار پردازنده‌های دسکتاپ نبود. اینتل نتوانست آنچنان که باید در برابر طراحی ARM حرفی برای گفتن داشته باشد و کمپانی‌هایی نظیر کوالکام و اپل با تراشه‌های اسنپدراگون و سری A موفق شدند تا حضور اینتل را کمرنگ کنند.

اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که توافق اینتل و ARM به معنای رد و بدل شدن فناوری‌های مربوط به معماری تراشه‌ها نیست و این همکاری تنها محدود به استفاده از زیرساخت‌های فوق پیشرفته‌ی اینتل برای تولید تراشه با استفاده از معماری ARM است.

ورود اینتل به این حوزه را می‌توان زنگ خطری برای سایر تولیدکنندگان تراشه‌های مبتنی بر ARM خواند. برای مثال اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سفارش‌دهندگان ساخت تراشه برای گوشی‌های هوشمند و سایر گجت‌هایش، همکاری تنگاتنگی با اینتل برای استفاده از تراشه‌های این کمپانی در مک‌بوک‌ها و سایر محصولاتش دارد، حال آنکه استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، می‌تواند اپل و سایر کمپانی‌ها را به سمت اینتل جذب کند.

در این بین باید ال‌جی را جزو اولین کمپانی‌هایی خواند که به نظر می‌رسد از تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM با فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری اینتل استفاده خواهد کرد. البته تولید این تراشه‌ها محدود به پردازنده‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند نبوده و این همکاری شامل تولید تراشه برای طیف گسترده‌ای از محصولات الکترونیک حتی برای اینترنت اشیا است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات