کوالکام از خنک‌ سازی پردازنده های اسنپدراگون می‌‌گوید

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌های موبایل از بسیاری لحاظ پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد که میزان حرارت تولیدی و مدیریت آن به مسئله‌ای چالش‌برانگیز بدل شده است. در ادامه به اظهار نظر شرکت کوالکام در این رابطه می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گوشی‌ها نسبت به گذشته بسیار قدرتمند شده‌اند، از همین رو مصرف انرژی آنها نیز افزایش یافته است. این مسئله معمولا به داغ شدن گوشی‌های هوشمند می‌انجامد، بنابراین تولیدکنندگان در پی توسعه‌ی فناوری‌های پخش حرارت بهتری هستند. وب‌سایت Androidpit از کمپانی کوالکام، سازنده‌ی پردازنده‌های اسنپدراگون، در خصوص نحوه‌ی خنک‌سازی تراشه‌هایشان سوال کرده است.

داغ شدن پردازنده‌‌‌ی گوشی‌های هوشمند امری طبیعی است، بنابراین گرم شدن گوشی در حین انجام بازی یا تماشا‌ی ویدیوی اچ‌دی نگران‌کننده نیست. کوالکام‌ می‌گوید توان پردازشی گوشی‌های هوشمند امروزی معادل یک لپ‌تاپ است اما در قاب بسیار کوچک‌تری قرار گرفته است. مهم‌تر از همه اینکه گوشی‌های هوشمند برخلاف کامپیوتر‌ها از وجود فن بی‌بهره هستند و این مسئله چالش بزرگی را برای پایدار نگه داشتن دماهای عملیاتی ایجاد می‌کند.

سخنگوی کوالکام می‌گوید:

تراشه‌های اسنپدراگون سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که از اجزای متنوعی مانند واحد‌های پردازش مرکزی و گرافیکی، پردازنده‌های سیگنال دیجیتال، فناوری‌های مرتبط با دوربین، رادیو و مودم تشکیل شده است. ما پردازنده‌ها را با استفاده از بهینه‌ترین قطعات ممکن می‌سازیم و میزان مصرف انرژی در تمام جنبه‌های طراحی این سیستم‌های روی چیپ پیچیده (SoC) در نظر گرفته شده است.

با توجه به ماهیت گوشی‌های هوشمند و طراحی کامپکت آنها، خنک نگه داشتن سخت‌افزار، بدون منجر شدن به ناراحتی کاربران، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها محسوب می‌شود.

اسنپدراگون 820

همانطور که می‌دانید کوالکام در تراشه‌ی اسنپدراگون  ۸۱۰ که در بسیاری از پرچمداران سال ۲۰۱۵ استفاده می‌شد، با مشکلات حرارتی عدیده‌ای مواجه بود. اغلب این گوشی‌ها بیش از حد داغ می‌شدند و برای مقابله با این مسئله باید سطح عملکرد خود را پایین می‌آوردند. اما پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ با چنین مشکلی مواجه نیست. اما پردازنده‌های اسنپدراگون به چه طریق عمل می‌کنند؟ کوالکام این موضوع را از نقطه‌نظر فنی تشریح می‌کند.

سخنگوی کوالکام می‌گوید:

گره‌های پردازشی (process nodes) پیشرفته و معماری سیستم روی چیپ، نقشی کلیدی دارند. برای حصول اطمینان از توزیع بهینه‌ی حرارت، معماری SoC به صورت کلی متوازن شده است. از عوامل مهم دیگر برای مدیریت مصرف انرژی در سیستم روی چیپ می‌توان به مواردی همچون مقیاس‌گذاری کلاک و ولتاژ، معماری بهینه برای به کارگیری بهترین گردش جریان (data flow) مربوط به اپ‌های مختلف و استفاده از پردازش نامتجانس جهت تخصیص بهینه‌ترین منبع برای وظیفه‌ی پردازشی جاری اشاره کرد.

اما روش‌هایی نیز وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید گوشی خودتان را خنک نگه دارید. کوالکام نکاتی را در این رابطه به اشتراک گذاشته است:

  • تا جایی که ممکن است، امکان گردش هوا را در اطراف گوشی فراهم کنید
  • از تابش مستقیم آفتاب روی بخش پشت گوشی جلوگیری کنید
  • در حین استریم ویدئو به تلویزیون یا انجام بازی‌های ویدئویی سنگین، گوشی را نپوشانید
  • پردازنده‌ی پیشرفته‌ای همچون اسنپدراگون، در صورت نیاز، حرارت را از طریق مدیریت سطح عملکرد اجزای داخلی و به کارگیری مکانیزم‌های کنترلی کاهش پارامترهایی همچون نرخ فریم، نرخ شارژ و روشنایی تصویر، کنترل می‌کند
  • به یاد داشته باشید که بسیاری از اپ‌های نامی کنونی از چندین هسته به صورت همزمان استفاده می‌کنند، اما باز هم SoC باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر به مدیریت حرارت تولیدی باشد تا میزان آن برای کاربران نگران‌کننده نباشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات