با Exynos 5430، اولین پردازنده‌ی ۲۰ نانومتری سامسونگ آشنا شوید

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ همزمان با معرفی گلکسی آلفا از سیستم-روی-یک-چیپ جدید خود با نام Exynos 5430  نیز رونمایی کرد. این اولین SoC سامسونگ است که براساس لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تولید می‌شود. گلکسی آلفا از یک باتری کوچک ۱٫۸۶۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد پس پردازنده‌ی جدید سامسونگ باید مصرف بسیار بهینه‌ای داشته باشد تا با آلفا با مشکل طول عمر کوتاه باتری روبرو نشود. در ادامه مطلب جزییات کامل مربوط به SoC جدید سامسونگ را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

درست در زمانی که تلفن‌های پرچمدار بازار به باتری‌های ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی یا بیشتر مجهز می‌شوند، گلکسی آلفا سامسونگ با باتری ۱٫۸۶۰ میلی‌آمپر ساعتی رونمایی شده است. این تلفن تنها در یک نسخه و آن هم با پردازنده Exynos 5430 تولید می‌شود.

پردازنده‌ی Exynos 5430 سامسونگ شامل یک CPU هشت هسته‌ای است که خود از دو جفت ۴ هسته‌ای تشکیل شده که براساس معماری big.LITTLE در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. ۴ هسته‌ی اول براساس معماری Cortex-A15 طراحی شده‌اند و با حداکثر فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کار می‌کنند؛ اما ۴ هسته‌ی ضعیف دوم براساس معماری Cortex A7 طراحی شده و حداکثر فرکانس آن‌ها ۱.۳ گیگاهرتز است. در 5430 هر زمان که سیستم نیاز به پردازش سنگین داشته باشد هر ۸ هسته بطور همزمان به کار گرفته می‌شوند. اگر بار سیستم زیاد نباشد ۴ هسته‌ی ضعیف فعال می‌شوند و در شرایطی که بار بیش از توان ۴ هسته‌ی A7 باشد، آن‌وقت ۴ هسته A15 شروع به کار می‌کنند.

اختلاف اصلی بین Exynos 5430 و Exynos 5420 که در گلکسی تب اس‌ها و گلکسی نوت ۳ بکار گرفته شده بود در فرایند تولید آن‌ها است. Exynos 5420 با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری HKMG تولید شده بود، اما Exynos 5430 براساس لیتوگرافی ۲۰ نانومتری HKMG تولید می‌شود.

استفاده از لیتوگرافی ۲۰ نانومتری باعث می‌شود تا نه تنها گرمای پردازنده کاهش یابد، بلکه مصرف انرژی در آن نیز به شکل چشم‌گیری کم شود. سامسونگ ادعا می‌کند که لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تا ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتری در مقایسه با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری دارد. شاید به همین دلیل است که باتری ۱٫۸۵۰ میلی‌آمپر ساعتی بکار رفته در گلکسی آلفا توان تامین انرژی مورد نیاز این محصول برای مدت زمان قابل قبولی را داشته باشد. انندتک بکارگیری لیتوگرافی ۲۰ نانومتری را یک گام بزرگ و اساسی نسبت به نسل قبل می‌داند.

سامسونگ در Exynos 5430 از همان پردازنده‌ی گرافیکی Mali T628 بهره برده است؛ اما فرکانس آن را از ۵۳۳ مگاهرتز در 5420 به ۶۰۰ مگاهرتز افزایش داده است.

SoC جدید سامسونگ همچون نسل قبل از حافظه رم ۳۲ بیت دو کاناله از نوع LPDDR3e/DDR3 پشتیبانی می‌کند؛ اما از آنجایی که فرکانس آن به ۱۰۶۶ مگاهرتز افزایش یافته سرعت انتقال اطلاعات در حافظه از ۱۴.۹ گیگابایت در ثانیه به ۱۷.۰ گیگابایت در ثانیه افزایش یافته است.

پردازنده‌ی Exynos 5430 سامسونگ همچون Snapdragon 805 از دی‌کدر H.265 پشتیبانی می‌کند. یک هسته‌ی اختصاصی مبتنی بر معماری Cortex A5 با نام Seiren  نیز برای کنترل صدا و دریافت دستورات صوتی در نظر گرفته شده است. این پردازنده وظیفه دی‌کد کردن استریم‌های MP3 یا DTS یا Dolby DS را دارد. از این تراشه برای تشخیص صدا بدون نیاز به درگیر کردن پردازنده‌ی اصلی نیز استفاده می‌شود.

هنوز برای اظهار نظر در باره‌ی طول عمر باتری گلکسی آلفا و میزان بهینگی این پردازنده زود است و باید تا بررسی این محصول منتظر بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات