کوالکام تراشه های اختصاصی سرور را برای چینی‌ها در چین تولید می‌کند

شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کوالکام درصدد است تا تراشه‌های اختصاصی خود را برای بازار چین طراحی و تولید کند. این کمپانی آمریکایی طی توافقی با مسئولان استان گوئیژو در چین، کارخانه‌ای را در این استان احداث کرده و از نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی تراشه‌های اختصاصی را برای کشور چین تولید خواهد کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس گزارش منتشر شده در وال استریت ژورنال، کمپانی کوالکام طی توافقی با مسئولان استان گوئیژو در کشور چین، کارخانه‌‌ای را برای تولید تراشه‌های اختصاصی به منظور عرضه در بازار چین احداث می‌کند. این همکاری بصورت شراکت بین کوالکام و استان گوئیژو است و ۵۵ درصد از سهام کمپانی احداث شده نیز در اختیار دولت چین خواهد بود.

کوالکام که در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین تامین کننده‌ی تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند بود، با کاهش فروش گوشی‌های هوشمند و افول این حوزه در کنار ورود رقبای کاربلد، حوزه‌های دیگری را برای کسب درآمد برگزیده است. از این جمله می‌توان به تولید تراشه‌های مورد استفاده در سرور‌ها اشاره کرد. ا‌ز این‌رو کوالکام برای استفاده از پتانسیل بازار چین با دولت این کشور همکاری کرده و به تولید تراشه‌های اختصاصی برای آنها خواهد پرداخت. این تراشه برای استفاده در رایانه‌هایی توسعه می‌یابند که در دیتا سنترها و کامپیوترهای سرور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

درک آبرله، رئیس هیئت مدیره‌ی کوالگام به این موضوع اشاره کرده که تقاضا برای تراشه‌های مورد استفاده در سرورها در کشور چین بیش از پیش افزایش یافته و از تقاضا در ایالات متحده‌ی آمریکا پیشی خواهد گرفت. وی اضافه کرد: «کمپانی شراکتی بین کوالکام و دولت چین به یکی از اصلی‌ترین تامین کنندگان تراشه‌های مورد استفاده در سرور‌ها تبدیل خواهد شد که نیاز بازار چین را تامین می‌کند. ما در پی آن هستیم تا به جای اعطای گواهی استفاده از فناوری‌های خود، به عرضه‌ی محصولات کاربردی به بازار بپردازیم.»

تصمیم جدید کوالکام در پی مشکلاتی است که در یک سال اخیر گریبان‌گیر این کمپانی شده است. کوالکام از سویی درگیر دریافت حق اشتراک و انعقاد قراردادهای جدید بود و از سویی دیگر تحقیقات انجام شده توسط کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین، دست و پای این کمپانی را برای دریافت حق گواهی فناوری‌هایش محدود می‌کرد. به عنوان بخشی از توافق صورت گرفته، کوالکام باید مبلغ ۹۷۵ میلیون دلار را به عنوان جریمه زیر پاگذاشتن قانون ضد انحصار به دولت چین پرداخت کند.

دسامبر سال گذشته، کوالکام قرارداد بسیار مناسبی برای ارائه‌ی حق پتنت فناوری‌های 3G و 4G به شیائومی منعقد کرد. کوالکام طی این توافق امکان استفاده از فناوری‌هایش در گوشی‌های هوشمند شیائومی را برای پشتیبانی از شبکه‌های 4G و 3G را فراهم آورده است. لی جون، مدیرعامل شیائومی پس از توافق با کوالکام اعلام کرد که این موضوع نقش چندان پررنگی در بهبود کیفیت محصولات سری Mi ایجاد نخواهند کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات