آی‌بی‌ام سریع‌ترین پردازنده دنیا را برای غلبه بر انحصار طلبی اینتل در بازار سرورها رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
شرکت IBM از اولین سرور مجهز به پردازنده سری Power8 خود رونمایی کرد. این پردازنده قدرتمند، ۴ میلیارد ترانزیستور را در تراشه‌ای به ابعاد 650 میلی‌متر مربع جای داده است. پردازنده جدید IBM از لیتوگرافی ۲۲ نامتری بهره می‌برد و ۱۲ هسته بسیار سریع را در خود جای داده است. IBM ادعا می‌کند که این پردازنده تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از پردازنده‌های x86 اینتل عمل می‌کند.
تبلیغات

پردازنده Power8 شرکت IBM، احتمالاً سریع‌ترین CPUای است که تا به حال تولید شده است. آی‌بی‌ام اطلاعات مربوط به معماری Power8 به همراه دیگر اطلاعات فنی مرتبط با آن را از طریق OpenPower Foundation منتشر کرده است تا دیگر کمپانی‌ها بتوانند محصولات مبتی بر این پردازنده را تولید کنند. از طریق این اسناد تولید‌کنندگان می‌توانند GPU یا FPGAهای سازگار با Power8 را طراحی و تولید کنند.

آی‌بی‌ام با معرفی این پردازنده قصد دارد تا بر انحصار‌طلبی اینتل بر بازار سرورها خاتمه دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این راه شرکت‌هایی همچون گوگل، سامسونگ و انویدیا نیز IBM را همراهی می‌کنند و همگی جزئی از گروه OpenPower Foundation به شمار می‌روند.

اما آیا Power8 از پردازنده Xeon اینتل قوی‌تر هستند؟ ظاهرا این پردازنده‌ها به مراتب‌ سریع‌تر از Xeonها عمل می‌کنند. Power8 دارای ۱۲ هسته است که هر کدام ۵۱۲ کیلوبایت حافظه کش L2 SRAM و ۸ مگابایت حافظه سطح سوم کش L3 EDRAM بهره می‌برند که با یک حافظه کلی ۶ مگابایتی سطح دوم کش و ۹۶ مگابایت حافظه سطح سوم کش کامل می‌شوند. این پردازنده از حافظه رم تا سقف ۱ ترابایت و با حداکثر سرعت 230GB/s (گیگابایت در ثانیه) پشتیبانی می‌کند و این اعداد و ارقام حتی در دنیای سرورها نیز خارق‌العاده به نظر می‌رسند.

پردازنده‌های Xeon اینتل قادر به پردازش همزمان دو Thread هستند. این در حالی است که پردازنده Power 7+ آی‌بی‌ام قادر به پردازش همزمان چهار Thread است و حالا آی‌بی‌ام در Power8 تعداد Threadهای هم‌زمان را به ۸ رسانده است. این پردازنده همچنین دارای ۸ دیکودر و ۶ دیپچر در هر کلاک است.

ibm-power8-microarchitecture-block-diagram-640x411

سرعت کلاک پردازنده Power8 تا ۴.۵ گیگاهرتز قابل افزایش است و در این حالت حداکثر مصرف انرژی به ۲۵۰ وات می‌رسد. در این سرعت کلاک پردازنده Power8 بیش از ۶۰ درصد سریع‌تر از پردازنده Power7 عمل خواهد کرد.

آی‌بی‌ام ادعا می‌کند که در برخی شرایط پردازنده Power8 قادر است با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از بهترین پردازنده مبتنی بر معماری X86 عمل کند. در دنیای پردازش، هزار برابر سرعت‌ بالاتر چیزی نیست که به این آسانی بتوان از کنار آن گذر کرد.

گوگل اعلام کرده که استفاده از سروهای مبتنی بر پردازنده Power8 را آغاز کرده است و انتظار می‌رود بسیاری از دیتاسنترهای دنیا در آینده نزدیک به سمت استفاده از این پردازنده‌های پرسرعت عمل کنند.

جالب است بدانید که پردازنده‌های سری Power آی‌بی‌ام، براساس معماری کلی RISC طراحی شده‌اند؛ همان معماری که پردازنده ARM نیز از آن بهره می‌برند در مقابل پردازنده‌های x86 اینتل براساس معماری پایه CISC طراحی می‌شوند؛ اما این‌ها به چه معنی هستند؟ برای رسیدن به پاسخ به این مقاله اختصاصی از زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات