آموزش خرید و قیمت بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال بیتمکس

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بیتمکس
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
اگر قصد خرید بیت کوین دارید و اصلاً نمی‌دانید باید چه کار کنید، این مقاله کارتان را راه می‌اندازد!
تبلیغات

سعی می‌کنیم چگونگی انجام این کار را از اولین نقطۀ شروع تا ایدئال‌ترین شکل نگهداری آموزش دهیم و مقاله‌ای کامل و جامع تقدیمتان کنیم.

بیایید شروع کنیم.

انتخاب صرافی مناسب

در اولین قدم از فرایند خرید بیت کوین، باید یک صرافی معتبر و درست‌وحسابی پیدا کنید. یادتان باشد یک غفلت کوچک، ممکن است به از دست رفتن کل سرمایه‌تان منجر شود.

صرافی انتخابی باید پشتیبانی کامل و خوبی داشته باشد؛ به این ترتیب، اگر احیاناً در فرایند خرید رمزارز (در اینجا مشخصاً منظورمان بیت کوین است) مشکلی پیش بیاید، می‌توانید با تیم پشتیبانی صرافی ارتباط بگیرید و از کمک آن‌‌ها برای رفع مشکل استفاده کنید.

به‌علاوه، ایمن بودن صرافی هم بسیار مهم است. بازار کریپتوکارنسی، یکی از اهداف جذاب برای هکرهای بدذات است؛ هکرهایی که دنبال روزنه‌ای برای نفوذ می‌گردند و می‌خواهند تمام دارایی شما را در یک چشم‌برهم‌زدن بدزدند! پس صرافی‌ای مناسب محسوب می‌شود که به‌واسطۀ زیرساخت‌های فنی به‌روز، بتواند بالاترین سطح امنیتی ممکن را برای کاربرانش و دارایی‌های آن‌ها فراهم کند.

در کنار این‌ها، یکی دیگر از خصوصیات هر صرافی خوبی، ارائۀ رمزارزهای متنوع برای خریدوفروش است؛ البته که در این مورد خاص، شما قصد خرید بیت‌ کوین دارید و داشتن یا نداشتن این ویژگی خیلی برایتان مهم نیست؛ اما به هر حال، هرچقدر یک صرافی بازارهای متنوعی را جهت معامله برای کاربرانش فراهم کند، گزینۀ بهتری به حساب می‌آید.

همۀ صرافی‌های ایرانی‌ موظفند کاربران را احراز هویت کنند. در بخش بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

احراز هویت

قانون حکم می‌کند هر کاربری که در یک صرافی ثبت‌نام می‌کند، اطلاعات هویتی خود مثل کد ملی، نام و نام خانوادگی، محل سکونت و... را در آن ثبت کند. کار اینجا تمام نمی‌شود! کاربر باید درستی اطلاعات را با ارائۀ مدارک خواسته‌شده ثابت کند.

تمام صرافی‌‌های قانونی کشورمان برای تداوم فعالیت، باید به این قانون پایبند باشند و به همین خاطر، سراغ هر گزینه‌ای بروید، احراز هویت بخشی از فرایند ثبت‌نام شما خواهد بود.

برخی صرافی‌ها این فرایند را خیلی پیچیده می‌کنند! در حدی که ممکن است کاربر بیخیال آن‌ها شود و سراغ دیگر رقبایشان برود.

در عوض، صرافی‌هایی هستند که برای خلق بهترین تجربۀ کاربری ممکن، فرایند احراز هویت را تا جایی که توانسته‌اند آسان کرده‌اند. مسلماً شما هم مثل هرکس دیگری ترجیح می‌دهید سراغ چنین صرافی‌هایی بروید.

در هر صورت، اگر قصد خرید بیت کوین دارید، احراز هویت بخشی جدانشدنی از کل فرایند است.

روش‌های واریز و برداشت

اگر قرار است پول فیات (ارز رسمی کشورها) را تبدیل به بیت کوین کنید، مبلغ موردنظر باید از طریق حساب بانکی شما به صرافی منتقل شود. بعد از انجام این کار، حسابتان شارژ می‌شود و می‌توانید با آن هرچقدر که می‌خواهید بیت کوین بخرید. این از چگونگی واریز پول برای خرید بیت کوین.

حالا فرض می‌گیریم بیت کوین خریدید و بعد از مدتی، به هر دلیل خواستید آن را به پول نقد تبدیل کنید. اول از همه باید بیت‌ کوین را بفروشید تا پول در حساب ریالی شما بنشیند. بعد باید درخواست برداشت ثبت کنید تا صرافی پول را به حساب بانکی شما منتقل کند. مدت‌زمان تکمیل این فرایند، بسته به قوانین و شرایط هر صرافی متفاوت است.

اگر رمزارز دیگری دارید و می‌خواهید آن را به بیت کوین تبدیل کنید، باید به صرافی‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اید بروید و آدرس آن رمز ارز (مثلاً تتر) را استخراج کنید. با در اختیار داشتن آدرس، می‌توانید تتر را (برای مثال) به صرافی منتقل کنید و با آن بیت‌ کوین بخرید.

برداشت رمز ارز هم روالی مشابه دارد. آدرس مقصد را می‌دهید و فرایند انتقال تکمیل می‌شود.

آموزش خرید و فروش بیت کوین

بررسی قیمت بیت کوین

تا اینجا با اقدامات اولیه آشنا شدیم و برخی مسائل پایه‌ای را یاد گرفتیم. حالا یک قدم عقب برویم. طبیعتاً قبل از اینکه اقدام به خرید بیت کوین کنید، باید از قیمت آن آگاه شوید تا تصمیم درستی بگیرید.

همۀ صرافی‌ها قیمت در لحظۀ رمز ارزهایی که ارائه می‌کنند را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. علاوه‌بر قیمت لحظه‌ای، چارت تغییرات قیمت هم نمایش داده می‌شود.

البته که برای بررسی قیمت هر رمز ارز، می‌توانید از منابع دیگر هم استفاده کنید؛ مثلاً برای دیدن چارت هر رمز ارز، می‌توانید به سایت Tradingview که مرجع اصلی چارت‌ها است.

بیتمکس

از قدیم گفته‌اند سود در خرید است! این گزاره در رابطه با بیت کوین و هر نوع رمز ارز دیگری هم صدق می‌کند.

حواستان باشد در سقف‌ها خرید نکنید تا حداقل در کوتاه‌مدت متضرر نشوید. حتی اگر قصد هولد کردن و نگهداری بلند‌مدت دارید هم باید از قیمت بیت کوین در لحظۀ خرید کاملاً مطلع باشید؛ چون بعداً وقتی بخواهید ببینید در سود هستید یا ضرر، باید بدانید خریدتان در چه نقطه‌ای رقم خورده است.

حالا دیگر وقت خرید بیت کوین است.

خرید بیت کوین

اول از همه یک صرافی مناسب انتخاب کردید که به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای شما است. بعد از ثبت‌نام در این صرافی و تکمیل فرایند احراز هویت، اطلاعات بانکی خود را وارد کردید تا امکان واریز و برداشت برایتان مهیا شود.

بعد هم قیمت لحظۀ بیت کوین را بررسی کرده‌اید تا بدانید خریدتان قرار است در چه نقطه‌ای انجام شود. اگر تحلیل تکنیکال بلد باشید، کارتان راحت‌تر می‌شود؛ چون می‌توانید روند قیمتی را پیش‌بینی کنید و تصمیم عاقلانه‌تری بگیرید.

البته آن‌هایی که هدفشان هولد کردن یا نگهداری بیت‌ کوین به‌صورت بلندمدت است، تغییرات موقتی و کوتاه‌مدت برایشان اهمیتی ندارد.

به هر حال؛ وارد صرافی انتخابی خود می‌شوید؛ همانی که در آن ثبت‌نام و احراز هویت کردید. احتمالاً از دو طریق می‌توانید خرید را انجام دهید:

1. معاملۀ سریع

2. معاملۀ حرفه‌ای

در روش اول، بلافاصله بعد از ثبت سفارش، مقدار بیت‌ کوین مدنظرتان با قیمت لحظه‌ای وارد حسابتان می‌شود.

روش دوم، همان‌طور که از نامش مشخص است، بیشتر به کار حرفه‌ای‌ها می‌آید. در معاملۀ حرفه‌ای، مقدار بیت‌ کوین مدنظرتان را همراه با قیمتی که می‌خواهید معامله روی آن جوش بخورد وارد می‌کنید؛ بعد از رسیدن قیمت به مقدار مدنظر شما، معامله انجام می‌شود و خریدتان به حساب می‌نشیند.

فرض کنید قیمت در لحظه 44 هزار دلار باشد. شما فکر می‌کنید قیمت به‌خاطر نوسان‌های روزانه، تا 39500 دلار پایین می‌آید؛ پس مشخص می‌کنید که در این قیمت، نیم بیت‌ کوین خریداری شود. اگر قیمت به این ناحیه برسد، 0.5 بیت کوین به‌صورت خودکار خریداری و به حسابتان منتقل می‌شود.

بعد از خرید بیت کوین، بحث نگهداری از آن مطرح می‌شود.

نگهداری بیت کوین

طلا، به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب بیت‌ کوین در سرمایه‌گذاری، یک دارایی فیزیکی است و می‌توانید از آن در گاصندوق نگهداری کنید. ولی بیت‌ کوین وجود خارجی یا فیزیکی ندارد. بلکه با کدهای دیجیتالی طرف هستیم که باید از آن‌ها در فضای دیجیتال نگهداری کنیم.

اینجا هم دو راه جلوی پایتان قرار دارد.

اول این‌که می‌توانید از بیت‌ کوین خریداری شده در همان صرافی نگهداری کنید. همۀ صرافی‌ها، این امکان را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند که از رمز ارزهایشان در همان پلتفرم نگهداری کنند؛ منتهی توجه داشته باشید که پیش رفتن با این رویکرد، خطرات امنیتی زیادی دارد.

بزرگ‌ترین تهدید باز هم از جانب هکرها است. کلاً همان‌طور که بالاتر هم گفتم، صرافی‌ها یکی از اهداف جذاب برای مجرمان سایبری به حساب می‌آیند. جایی که با نفوذ به آن می‌توانند کلی رمز ارز بی‌زبان را صاحب شوند.

به همین خاطر، اگر قرار است هولد کنید و بیت کوین را با هدف نگهداری بلندمدت می‌خرید، توصیه می‌کنیم آن را به کیف پول شخصی خودتان منتقل کنید.

کیف پول بیت کوین

کلاً کیف پول، امن‌ترین جا برای نگهداری از هر نوع رمز ارز است. در یک دسته‌بندی کلی، کیف پول‌ها به دو دوسته تقسیم می‌شوند.

کیف‌پول‌های نرم‌افزاری

همان‌طور که نام آن‌ها نشان می‌دهد، با نرم‌افزارهایی طرفیم که کارشان نگهداری از بیت کوین و انواع مختلف رمز ارزها است. بعد از نصب این نرم‌افزارها را روی موبایل یا کامپیوتر شخصی خود، آدرس بیت کوین آن‌ها را استخراج کنید و به صرافی برگردید. در آنجا با وارد کردن آدرس استخراج‌شده می‌توانید فرایند انتقال را تکمیل کنید.

از جملۀ معروف‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین، یعنی کیف پول‌هایی که خدمات نگهداری از بیت کوین را ارائه می‌کنند، می‌توان به Trust Wallet و Metamask اشاره کرد.

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری

بر خلاف انواع نرم‌افزاری، کیف‌پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی هستند که دائماً به اینترنت وصل نیستند! به همین خاطر، امنیت آن‌ها بسیار بیشتر از رقبای نرم‌افزاری است. فقط زمانی که قصد واریز و برداشت رمز ارز داشته باشید، این دستگاه‌ها را به اینترنت متصل می‌کنید و بعد از اتمام کار، اتصال باید قطع شود.

تفاوت مهم دیگر بین انواع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این است که برای داشتن کیف‌پول‌های سخت‌افزاری باید هزینه کنید؛ ولی تقریباً تمام کیف‌پول‌های نرم‌افزاری، به‌صورت کاملاً رایگان قابل‌استفاده هستند.

معروف‌ترین مدل این نوع کیف‌پول‌ها، یعنی سخت‌افزاری‌ها با نام Ledger Nano S شناخته می‌شود.

بیتمکس

بیت کوین بخریم یا نه؟

این تصمیمی است که شما باید بگیرید! به‌طور کلی، اگر قصدتان سرمایه‌گذاری بلندمدت است، احتمالاً بیت کوین یکی از بهترین انتخاب‌هایتان باشد؛ چون اگر دنیای رمز ارزها در نهایت موفق باشد (که با توجه شواهد این‌طور خواهد بود)، قطعاً قیمت بیت کوین سر به فلک می‌کشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات