
سیگار محصولی است که تبلیغات آن بصورت کامل منع شده، اما بودجهی تبلیغاتی بزرگترین شرکتهای دخانیات در سال ۲۰۱۷ از مرز ۹ میلیارد دلار عبور کرده است. شرکتهای دخانیات با وجود منع تبلیغات، چگونه تبلیغ میکنند؟
سیگار به عنوان یکی از مشتقات دخانیات، یک تجارت بسیار بزرگ را طی یک قرن اخیر شکل داده است. این محصول مرگبار طی سدهی بیستم جان بیش از ۵۰۰ میلیون نفر را گرفته و براساس پیشبینیهای انجام شده، در صورت تداوم روند مصرف سیگار، در قرن بیستویکم بیش از یک میلیارد نفر جان خود را از دست خواهند داد. سوال اصلی اینجاست که با وجود منع تبلیغات سیگار طی نیم قرن گذشته، شرکتهای دخانیات چطور و چگونه تبلیغ میکنند؟
براساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط وزارت بهداشت ایالات متحدهی آمریکا، بودجهی تبلیغاتی بزرگترین شرکتهای دخانیات طی سال ۲۰۱۷ بیش از ۹ میلیارد دلار بوده است؟ تبلیغات با استفاده از محصولات جانبی، بازاریابی در قالب اشاعهی سبک زندگی و حضور پررنگ در فیلمها و سریالهای محبوب را باید از جملهی مواردی خواند که باعث شده همچنان شاهد تبلیغات بصورت زیرپوستی و اثربخشی بالای آن باشیم؟ به طور حتم اتحاد کمپانیهای سیگار در مسیر تبلیغات و حضور مستمر در بازار قابل انکار نیست، بطوریکه براساس برخی آمارها، تعداد مصرفکنندگان محصولات دخانی طی چند سال اخیر از مرز یک میلیارد نفر عبور کرده است.
هرچند ضد تبلیغ برای دخانیات بسیار پررنگ است، اما همچنان این صنعت را باید یک کسبوکار بزرگ و پولساز دانست، چراکه دخانیات بازاری به ارزش ۸۰۰ میلیارد دلار است که حاصل مصرف ۵٫۴ تریلیون نخ سیگار در سال میشود.
اما شرکتهای دخانیات چطور با وجود محدودیت و منع تبلیغات، به چنین آماری دست یافتهاند؟ این شرکتها در طول سالهای فعالیت خود چه سیاستهایی را در پیش گرفته و پس از منع تبلیغات، چگونه تبلیغات میکنند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات به پادکست زومیت گوش کنید.
میتوانید برای گوش دادن به سایر قسمتهای پادکست زومیت، به کانال زومیت در نوار مراجعه کنید. نظر شما در این خصوص چیست؟
قوانین و مقررات ارسال دیدگاه در بخش دیدگاههای زومیت
لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهدهی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاحدید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.
در صورت مشاهدهی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آنها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.