اشتباهات رایج در عکاسی موبایل

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
عکاسی با آیفون ۱۴ پرو اپل
با اجتناب از برخی اشتباهات رایج هنگام عکاسی با گوشی‌های هوشمند می‌توانید به‌مرور توانایی خود را در این زمینه بهبود دهید.
تبلیغات

دوربین یکی از قابلیت‌های جذاب گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که باعث شده است بسیار از افراد نسبت به خرید آن‌ها ترغیب شوند. تقریباً همه‌ی مردم در سرتاسر جهان از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و این محصولات امکان ثبت عکس‌های سریع و باکیفیت مطلوب را دراختیار شما قرار می‌دهند.

بااین‌حال، اگر تمایل دارید با گوشی هوشمند خود به‌طور جدی‌تر عکاسی کنید باید کارهای بیشتری انجام دهید و قبل‌از ثبت عکس جوانب مختلفی را درنظر داشته باشید.

در طول دوره‌ای که مشغول یادگیری عکاسی موبایلی هستید امکان دارد اشتباهاتی داشته باشید که البته این موضوع کاملاً عادی است و می‌توانید در طور مسیر عکاسی خود آن‌ها را رفع کنید.

در این مقاله قصد داریم فهرستی از مهم‌ترین اشتباهات رایج هنگام عکاسی با گوشی‌های هوشمند را مرور کنیم تا بتوانید با جلوگیری از بروز این اشتباهات، تصاویر بهتری با گوشی خود بگیرید.

۱. مشخص نبودن سوژه

موضوع عکس اهمیت بسیار زیادی دارد. سوژه همان چیزی است که تمرکز اصلی عکس شما باید روی آن متمرکز باشد و بدون سوژه‌ی مشخص، افراد با نگاه کردن به عکس شما دچار سردرگمی می‌شوند.

برنامه دوربین موتورولا اج ۳۰

شاید این نکته کمی عجیب به‌نظر می‌رسد زیرا احتمالاً فکر می‌کنید وقتی کسی می‌خواهد با دوربین گوشی خود عکس بگیرد، سوژه‌ی او افراد دیگر یا اشیای پیرامون است. به‌هرحال تصاویر زیادی وجود دارند که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم، هدف اصلی عکاس در آن‌ها مشخص نیست و نمی‌دانیم سوژه‌ی اصلی چیست.

البته منظور ما از مشخص بودن سوژه فقط به عکاسی انتزاعی ختم نمی‌شود. در عکاسی انتزاعی، سوژه‌ها معمولاً غیرمتعارف هستند. منظور ما افرادی هستند که سعی دارند از سوژه‌ای عکس بگیرند اما موفق نشده‌اند.

به‌عنوان مثال امکان دارد در برخی سناریوها، سوژه‌ی موردنظر با زمینه‌ی عکس ترکیب شود و درنتیجه تشخیص آن از سایر المان‌های موجود در تصویر بسیار دشوار خواهد بود.

ازجمله دلایل دیگری که می‌تواند منجر به ثبت تصاویر مبهم شود می‌توان به فاصله‌ی زیاد سوژه، تاریکی بیش‌از حد محیط یا تاری تصویر اشاره کرد. این یک مشکل است زیرا عکس بدون سوژه‌ی مشخص، اصلاً جذاب به‌نظر نمی‌رسد.

درصورت تمایل می‌توانید سری به مقاله‌ی ترفندهای کاربردی عکاسی با گوشی موبایل زومیت بزنید تا با راهکارهای گرفتن عکس‌های بهتر آشنا شوید.

۲. نوردهی نامناسب

نور، ستون فقرات عکاسی است. اگر نورپردازی را درست انجام دهید، عکس‌های شما شگفت‌انگیز به‌نظر خواهند رسید. ازطرف دیگر اگر هنگام عکاسی با گوشی هوشمند به نور توجه نداشته باشید، نتیجه‌کار ناامیدکننده و نامطلوب خواهد بود.

عکاسی با شیائومی 12 لایت

از آن‌جا که دوربین گوشی‌های هوشمند از حسگرهایی با ابعاد کوچک بهره می‌برد، نسبت به دوربین‌های معمولی برای ثبت تصاویر باکیفیت نیاز به نور بیشتری دارد. وقتی درطول روز از فضای باز عکس می‌گیرید مشکل چندانی در نوردهی وجود نخواهد داشت اما هنگام عکاسی در شب یا شرایط کم‌نور، این مورد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نهایی عکس داشته باشد.

هنگامی‌که نور کافی نباشد، دوربین این مشکل را به روش دیجیتالی و با افزایش ISO جبران می‌کند. اگرچه این روش تاحدودی اثربخش خواهد بود اما نویزهای دیجیتالی روی تصویر ایجاد می‌کند که کیفیت عکس نهایی را به‌میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

برای جلوگیری از مشکل نوردهی نامناسب، باید اطمینان حاصل کنید در مکان‌ها و مناطقی که نور کافی دارند عکس می‌گیرید.

اگر در شب عکاسی می‌کنید، برای نوردهی بهتر می‌توانید از چراغ‌های خیابانی یا وسایل روشنایی داخل خانه برای افزایش نور روی سوژه استفاده کنید. هر چیزی که به‌عنوان منبع‌نور در عکاسی با گوشی استفاده کنید، می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت تصاویر نهایی ایجاد کند.

۳. ویرایش بیش‌ازحد عکس

پس‌از گرفتن یک عکس با گوشی هوشمند خود، می‌توانید آن را به براساس نیازتان ویرایش کنید. با ابزارهای بسیار زیادی که امروزه دردسترس هستند می‌توانید تقریباً هر تغییری روی عکس‌های گرفته شده با گوشی هوشمند اعمال کنید و به‌عبارت دیگر، ویرایش می‌تواند به بهبود کیفیت و افزایش جذابیت عکس شما کمک کند.

عکاسی سلفی با شیائومی 12 لایت

از آن‌جا که ویرایش عکس براساس سلیقه‌های شخصی انجام می‌شود، شاید باعث شود برخی افراد تصاویر را بسیار جذاب توصیف کنند، درحالی‌که برخی دیگر به‌دلیل سلیقه‌ی شخصی می‌توانند نظری کاملاً متفاوت نسبت‌به دسته‌ی اول داشته باشند. علاوه‌براین توجه داشته باشید میزان ویرایش برای هر عکس می‌تواند متفاوت باشد. به‌همین دلیل میزان دقیقاً ویرایش برای بهبود یک عکس مشخص نیست.

بااین‌حال، امکان دارد برخی افراد پس از عکس گرفتن با گوشی هوشمند، زمان زیادی را صرف ویرایش آن کنند. وقتی چنین اتفاقی رخ دهد، تصویر بیش‌ازحد پردازش‌شده به‌نظر می‌رسد و زیبایی طبیعی خود را ازدست خواهد داد. ازجمله اشتباهات رایج در ویرایش عکس‌ها می‌توان به اشباع بیش‌از حد رنگ در تصاویر یا صاف کردن پوست اشاره کرد.

ویرایش بیش‌از حد می‌تواند باعث افزایش نویز دیجیتال روی تصاویر شود. هنگام مواجه با تنظیماتی مثل نوردهی، روشنایی و کنتراست باید دقت زیادی داشته باشید که عکس شما بیش‌از حد روشن نشود، درغیر این‌صورت امکان دارد نویزهایی در سایه‌های تصویر مشاهده کنید.

به‌طور مشابه، سیاه‌کردن بیش‌از حد عکس می‌تواند برخی جزئیات آن را در نواحی تیره‌تر ازبین ببرد.

۴. استفاده از فلش روی دوربین

پیش‌از این به موضوع نوردهی مناسب اشاره کردیم و این مورد به‌خصوص در شب یا مکان‌های کم‌نور باید بیشتر مدنظر قرار گیرد. بسیاری از کاربران برای جبران کمبود نور، از فلش تعبیه‌شده روی گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند اما این راهکار همیشه عملکرد و اثربخشی خوبی ندارد.

عکاسی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی شیائومی 12T پرو

هنگام استفاده از دوربین‌های اختصاصی مثل دوربین‌های DSLR، عکاسی با فلش می‌تواند نتایج بسیار خیره‌کننده‌ای به‌دنبال داشته باشد. در این سناریوها می‌توان از نور فلش به‌طور مستقیم روی سوژه استفاده کرد. علاوه‌براین می‌توانید فلش را از زاویه‌ی دلخواه خود و جدا از دوربین، روی صحنه اعمال کنید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد با استفاده از نور و سایه، سوژه‌ی موردنظرتان را به هرشکلی که تمایل دارید روشن و تیره و نهایتاً قاب‌بندی کنید.

فلش دوربین گوشی مثل فلش دوربین‌های معمولی قابل جداشدن نیست و همچنین نمی‌توان آن را تنظیم کرد. اگرچه گوشی‌های هوشمند امروزی از انواع مختلفی از فلش‌ها استفاده می‌کنند اما همه‌ی آن‌ها نسبت به فلشی که در دوربین‌های اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار کم‌نورتر هستند.

عکس‌هایی که با روشن بودن فلش گوشی گرفته می‌شوند، ظاهر نامطلوبی ندارند. به‌عنوان مثال اجسامی که به دوربین نزدیک‌تر هستند ظاهر بهتری دارند درحالی‌که پس‌زمینه‌ی عکس تاریک باقی خواهد ماند. علاوه‌براین در بسیاری از موارد استفاده از فلش برای عکس گرفتن از افراد باعث می‌شود چشم آن‌ها قرمز رنگ شود. ازطرفی سطوح براق، نوری که باعث تابش خیره‌کننده می‌شود را منعکس می‌کنند که این موارد جلوه‌ی بدی به عکس نهایی می‌دهند.

این یعنی استفاده از فلش برای گرفتن عکس با گوشی‌های هوشمند ایده‌ی خوبی نیست. البته درصورت نیاز به فلش می‌توانید نمونه‌های اکسترنال را خریداری کنید و در چنین شرایطی امکان تنظیم نور با روشی مشابه دوربین‌های اختصاصی فراهم خواهد شد.

۵. استفاده از زوم دیجیتال

برخی افراد برای عکس گرفتن از سوژه‌هایی که فاصله‌ی زیادی با آن‌ها دارند، از قابلیت بزرگ‌نمایی گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد دوربین گوشی‌ها برای ارائه‌ی قابلیت بزرگ‌نمایی، از زوم دیجیتال استفاده می‌کند که البته این ویژگی کیفیت عکس‌ را پایین می‌آورد.

رابط کاربری نرم‌افزار دوربین شیائومی 12T پرو

لنزهای بزرگ‌نمایی معمولی برای دوربین‌های بزرگ‌تر، از زوم اپتیکال استفاده می‌کنند. در این حالت برای بزرگ‌نمایی بهتر و با کیفیت‌تر از عناصر شیشه‌ای داخل دوربین استفاده می‌شود تا وضوح عکس کاهش پیدا نکند.

ازطرف دیگر، زوم دیجیتال از روش‌های نرم‌افزاری برای برش دادن بهره می‌برد. در این سناریوها تصویر نهایی معمولاً کیفیت پایینی خواهد داشت.

اگر برای ثبت عکس به قابلیت بزرگ‌نمایی نیاز دارید سعی کنید ابتدا فاصله‌ی خود را با آن به کم‌ترین حد ممکن برسانید. اگر امکان نزدیک‌شدن به سوژه وجود ندارد، عکس خود را بدون بزرگ‌نمایی بگیرید و سپس موقع ویرایش آن را برش دهید. بدین‌ترتیب حتی با استفاده از قابلیت زوم، عکس‌هایی با کیفیت مطلوب ثبت خواهید کرد.

علاوه‌براین می‌توانید از لنزهای اضافه روی دوربین گوشی خوداستفاده کنید. درحال‌حاضر انواع لنزهای تله‌فوتو، اولتراواید و غیره در بازار وجود دارند که به ثبت تصاویر بهتر و جلوگیری از کاهش کیفیت آن‌ها کمک می‌کنند.

اگر مشخصات سیستم دوربین‌های چندگانه روی گوشی‌های هوشمند را بررسی کرده باشید، احتمالاً متوجه خواهید شد برخی از آن‌ها ادعا می‌کنند قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال دارند.

۶. عدم استفاده از حالت دستی

بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی، از دوربین‌های قدرتمندی بهره می‌برند که قابلیت‌های بسیار زیادی دراختیار کاربران قرار می‌دهند. البته اکثر افراد هیچ‌کدام از ویژگی‌های دوربین گوشی خود را بررسی نمی‌کنند و اکثراً از حالت خودکار برای عکاسی و فیلم‌برداری استفاده می‌کنند. این درحالی است که حالت دستی (Manual Mode) در برنامه‌ی دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند، پتانسیل‌های بسیار زیادی دارد که شاید از آن‌ها بی‌اطلاع باشید.

نرم افزار دوربین آیفون ۱۴ اپل

باید اشاره کنیم حالت خودکار روی دوربین گوشی‌های هوشمند به‌دلیل پیشرفت‌های فراوان الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، در بسیاری از سناریوها با بررسی خودکار صحنه و سوژه، بهترین تنظیمات را برای گرفتن عکس اعمال می‌کند و این قابلیت بسیار جذاب است.

البته همان‌قدر که حالت خودکار هنگام عکاسی با گوشی‌های هوشمند، جذاب به‌نظر می‌رسد، خلاقیت را ازبین خواهد برد زیرا کنترل ظاهر نهایی عکس به رایانه واگذار شده است.

حالت دستی دوربین گوشی‌های هوشمند که در برخی از دستگاه‌ها با عنوان حالت حرفه‌ای نیز شناخته می‌شود، مزیت‌های زیادی دارد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد نحوه‌ی نمایش داده شدن تصویر را به‌طور کامل با جزئیات دقیق کنترل کنید. این قابلیت باعث می‌شود موتورهای خلاقیت ذهن شما فعال شوند تا تصاویر جذاب‌تری بگیرید.

اکثر کاربران هنگام عکاسی با موبایل از حالت دستی استفاده نمی‌کنند و شاید دلیل اصلی آن، عدم اطلاع از مزیت‌های ویژگی مذکور است. حالا که می‌دانید حالت دستی می‌تواند چه تأثیر درخورتوجهی روی کیفیت و جذابیت تصاویر شما داشته باشد توصیه می‌کنیم دفعه‌ی بعد که قصد داشتید با گوشی خود عکس بگیرید، از ویژگی‌های این گزینه بهره ببرید.

۷. ترکیب‌بندی ضعیف و استفاده از زاویه‌های عجیب

ترکیب‌بندی به روش قرارگیری سوژه و همه‌ی عناصر موجود در عکس اشاره دارد. ترکیب‌بندی خوب باعث می‌شود دیگران از تماشای عکس‌های شما بیشتر لذت ببرند. ازطرف دیگر با نگاه کردن به عکس‌هایی که ترکیب‌بندی درآن‌ها رعایت نشده، احتمالاً احساس خواهید کرد چیزی در تصویر کم است.

نرم افزار دوربین آیفون ۱۴ پرو

یکی از رایج‌ترین قوانین ترکیب‌بندی، به اصل یک‌سوم شهرت دارد. این یعنی وقتی افراد به تصاویر نگاه می‌کنند، مناطق خاصی در کادر وجود دارد که چشم به سمت آن‌ها کشیده می‌شود. تراز کردن سوژه در امتداد این قسمت‌ها باعث می‌شود تصاویر شما زیبایی‌شناسی دل‌پذیرتری داشته باشند.

توجه کنید نباید فضای زیادی بین ناحیه‌ی بالای سوژه تا بالای کادر وجود داشته باشد، مگر این‌که اتفاقی در آن بخش رخ داده باشد.

زاویه‌ای که در آن عکس می‌گیرید تفاوت زیادی در نتیجه‌ی کار ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال اگر یک کودک کوچک از قد خود عکس بگیرد، یک عکس با زاویه‌ی بالا ثبت خواهید کرد و او باید به دوربین نگاه کند.

ازطرف دیگر اگر زانو بزنید و عکس را از سطح چشم کودک بگیرید، با وجود یکسان بوده سوژه‌ها، تصویر نهایی به‌طور قابل‌توجهی متفاوت به‌نظر خواهد رسید.

بهتر است برخی عکس‌ها را از زاویه‌هایی پایین بگیرید. بنابراین مشخص کنید سوژه‌ی شما چگونه و کجای کادر قرار داشته باشد و سپس زاویه‌ی مناسبی برای عکس گرفتن انتخاب کنید.

۸. پشتیبان نگرفتن از عکس‌ها

شاید برای شما هم پیش آمده است که عکس‌های مهمی را از گوشی خود حذف کرده‌اید و دیگر به آن ها دسترسی نداشتید. می‌توانید با برنامه‌هایی مثل Google Photo در اندروید یا خدمات آی‌کلاد در گوشی‌های آیفون، همه‌ی عکس‌های موجود روی حافظه‌ی دستگاه را در فضاهای ابری نیز دخیره کنید تا درصورت پاک شدن، همچنان به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بدین منظور باید قابلیت همگام‌سازی خودکار تصاویر روی سرورهای ابری را در گوشی خود فعال کنید. علاوه‌براین می‌توانید عکس‌های خود را روی یک هارد یا فلش‌درایو دیگر کپی کنید. توصیه می‌کنیم برای گرفتن نسخه‌ی پشتیبان از عکس‌های خود همچنین سری به مقاله‌ی برترین سرویس‌های خدمات ابری بزنید.

۹. عکس‌های تار

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که عکاسان آماتور گوشی‌های هوشمند با آن مواجه می‌شوند، تار شدن تصاویر است. این افراد عکس موردنظر خود را ثبت می‌کنند و سپس هنگام مشاهده‌ی آن، متوجه می‌شوند همه‌چیز مبهم و تار است.

عکس تار

یکی از مهم‌ترین دلایل تار شدن عکس‌های گرفته‌شده با دوربین گوشی‌های هوشمند، کثیف‌ بودن لنز است. به‌همین دلیل پاک کردن لنز دوربین گوشی قبل‌از عکاسی بسیار مهم است و به رفع مشکل تاری کمک می‌کند.

دلیل دیگری که می‌تواند باعث تارشدن عکس‌ها شود این است که از سرعت شاتر آهسته استفاده کرده باشید. کم‌ کردن سرعت شاتر هنگام ثبت عکس‌ در شب یا محیط‌های کم‌نور می‌تواند باعث افزایش جذب نور روی حسگر شود و درنتیجه عکس نهایی وضوح و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

از آن‌جا که عکس گرفتن با سرعت شاتر آهسته باعث می‌شود ثبت عکس به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، حتی کوچک‌ترین حرکت دست شما هنگام انجام این‌کار می‌تواند تصویر نهایی را تار کند. بهترین راهکار برای حل این مشکل، استفاده از هولدر یا سه‌پایه است.

۱۰. تمرین ناکافی

یکی از مهم‌ترین اصول برای موفقیت در هرکاری، تمرین مستمر و طولانی است. به‌عبارت دیگر برای بهتر شدن در هرکاری باید آن را بارها و بارها انجام دهید.

البته منظور ما این نیست به‌عنوان تمرین عکاسی با گوشی هوشمند، به‌طور دائم عکس‌های تصادفی بگیرید و امیدوار باشید عکس‌های بعدی شما بهتر و بهتر شوند. برای رسیدن به این هدف باید سنجیده عمل کنید و تمرین شما با هدف باشد.

اگر می‌خواهید توانایی شما در عکاسی از فضای باز با نور طبیعی بهبود یابد، در طول یک روز و ساعات مختلف، از سوژه‌هایی متفاوتی عکس بگیرید. این‌کار را تا زمانی ادامه دهید که روش کار با نور و تأثیر آن روی عکس‌ها را به‌درستی درک کنید.

با ادامه دادن روند تمرین عکاسی با گوشی‌های هوشمند، به‌مرور با موضوعاتی مثل ترکیب‌بندی، تنظیمات دوربین، نورپردازی حرفه‌ای و غیره مواجه خواهید شد. به‌هرحال توصیه می‌کنیم تمرین را فراموش نکنید و به‌طور منظم از سوژه‌های مختلف در شرایط متفاوت عکس بگیرید.

منبع: TheSmartphonePhotographer

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات