پنج نکته برای بهبود عکاسی رویداد

شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در عکاسی رویداد باید به شکلی ویژه به تنظیمات نور و حرکت دقت و لحظات آنی را ثبت کرد؛ زیرا امکان تکرار آن‌ها وجود ندارد. در این مقاله نکاتی برای بهتر شدن این سبک عکاسی ارائه می‌دهیم.
تبلیغات

برای عکاسی از رویداد نه‌تنها باید به‌صورت پیوسته به اطراف حرکت کنید، بلکه باید بدانید در هر صحنه‌ای از چه تنظیماتی استفاده کنید. برای مثال اگر در سالنی با نورپردازی ضعیف عکاسی می‌کنید باید روش‌های افزایش نور تصاویر را بدانید. استفاده از حالت خودکار دوربین می‌تواند زمان باز شدن شاتر را افزایش بدهد و تصاویر تار را به دنبال داشته باشد. آشنایی با تجهیزات مهم‌تر از داشتن بهترین تجهیزات است. در این مقاله نکاتی برای بهبود عکاسی رویداد ارائه خواهیم کرد.

نکات مقدماتی عکاسی

نکات زیادی برای بهبود کیفیت تصاویر وجود دارند؛ اما برخی نکات اولیه و اساسی برای ثبت تصاویر نفس‌گیر و هیجان‌انگیز مفید لازم هستند.

  • نزدیک شدن به سوژه: تا حد ممکن از لنزهای زوم اجتناب کنید و بکوشید از فاصله‌ی نزدیک و با لنز پرایم (لنز با فاصله‌ی کانونی ثابت) از سوژه‌ها عکاسی کنید.
  • تمرین روزانه: هرچه زمان بیشتری صرف آشنایی و تمرین با دوربین کنید، به نتایج بهتری می‌رسید. ترکیب‌بندی کلیدی اصلی موفقیت است. بدون نگاه و ترکیب‌بندی خوب، تصاویر تخت به نظر می‌رسند. حتی اگر در آغاز کار در ترکیب‌بندی مهارت‌ ندارید می‌توانید با تمرین آن را توسعه بدهید.
  • استفاده از قانون یک‌سوم: قرار دادن سوژه در مرکز عکس از نظر بصری کسل‌کننده است. سعی کنید از خطوط راهنما برای قرار دادن سوژه‌ها استفاده کنید.
  • دقت در پس‌زمینه: مطمئن شوید هیچ عنصر گمراه‌کننده‌ای در تصویر وجود ندارد.
  • ساعت طلایی: از ساعت طلایی می‌توانید برای خلق تصاویر زیبا استفاده کنید. ساعت طلایی معمولا دقایقی قبل از طلوع آفتاب یا لحظاتی قبل از غروب آفتاب رخ می‌دهد.
  • اطمینان از نورپردازی مناسب: صرف‌ نظر از اینکه با نور طبیعی عکاسی می‌کنید یا فلش، مطمئن شوید تنظیمات نور مناسبی دارید.
  • شارژ باتری‌ها: این نکته به نظر ساده می‌رسد؛ اما ممکن است به‌طور ناگهانی با خاموش شدن دوربین غافل‌گیر شوید. به همین دلیل همیشه از داشتن باتری اضافه مناسب با زمان رویداد اطمینان پیدا کنید.
عکاسی از کنسرت

نکاتی برای بهبود عکاسی رویداد

عکاسی رویداد کاملا با عکاسی پرتره متفاوت است. در این نوع عکاسی باید لحظه‌ها را شکار کنید. نمی‌توانید از گروه موسیقی بخواهید حرکتی را تکرار کنند تا صرفا بتوانید از آن عکاسی کنید؛ اما هنگام ثبت پرتره می‌توانید از سوژه بخواهید یک ژست را چند مرتبه تکرار کند. برای رسیدن به بهترین نتایج، نیاز به تمرین دارید. در رویدادهایی مثل جشن عروسی باید لحظه‌های عاطفی را شکار کنید؛ در غیر این صورت مشتریانتان رضایت نخواهند داشت.

  • استفاده از فلش جانبی: ‌یکی از بهترین کارها هنگام عکاسی رویداد، استفاده از فلش جانبی است. به این صورت نور شگفت‌انگیزی خواهید داشت و با وجود چند فلش می‌توانید تصاویر زیبایی از نقاط مختلف ثبت کنید. استفاده از فلش به‌ویژه هنگام عکاسی در فضای داخلی به کمکتان می‌آید.
  • تهیه‌ی فهرست عکس: صرف‌ نظر از اینکه رویداد مورد نظر جشن عروسی یا عکاسی از کنسرت موسیقی باشد، همیشه باید فهرستی از سوژه‌ها را تهیه کنید. به این صورت مطمئن می‌شوید همه چیز را ثبت کرده‌اید و می‌توانید انتظارات مشتری خود را برآورده کنید.
  • ثبت تصاویر پیش از رویداد: بسیاری از افراد در این مورد فکر نمی‌کنند؛ اما از ثبت تصاویر پیش از رویداد لذت می‌برند. شما باید از کل رویداد عکاسی کنید. به این صورت مشتری می‌تواند با دیدن تصاویر خاطره‌ی کل رویداد را برای خود زنده کند.
  • مراقب باشید مهمان‌ها را آزار ندهید: قرار است از همه چیز عکاسی کنید؛ اما نباید این کار باعث آزار مهمان‌های حاضر در رویداد شود. در درجه‌ی اول جلوی دید کسی را نگیرید؛ مگر اینکه انتخاب دیگری نداشته باشید. همیشه رفتار مؤدبانه‌ای داشته باشید و هرگز از افرادی که نمی‌خواهند در عکس باشند عکسی نگیرید. در نهایت، برای عکاسی مزاحم مهمان‌ها نشوید. برای لحظه‌ی مناسب منتظر بمانید.
  • به دنبال فرصت‌هایی برای عکاسی کاندید باشید: پس از ثبت یک تصویر کاندید باید منتظر فرصتی دیگر باشید. عکس کاندید به عکسی گفته می‌شود که سوژه‌های آن متوجه دوربین نیستند. به همین دلیل همیشه باید خود را برای ثبت لحظات آماده کنید. البته باید مراقب باشید از چه چیزی عکس می‌گیرید؛ مثلاً در گذشته عکاسان جشن عروسی از غذا خوردن مهمان‌ها عکس می‌گرفتند که چندان خوشایند نبود.

چند تصویر تنظیم‌شده هم از استیج بگیرید و این تصاویر را در جدول زمانی خود قرار بدهید. به این صورت تمام افراد حاضر در عکس می‌دانند چگونه و به چه طریقی ژست بگیرند.

با رعایت نکات فوق می‌توانید عکاسی رویداد خود را بهبود بدهید. توصیه می‌شود در درجه‌ی اول مقدمات عکاسی را مطالعه کنید. سپس می‌توانید روی حرکت‌ها کار کنید. همچنین از فلش جانبی استفاده کنید. زود به صحنه بروید و تصاویر قبل از رویداد را ثبت کنید. باعث آزار مهمان‌ها نشوید و مؤدبانه با آن‌ها برخورد کنید. در نهایت منتظر سوژه‌های کاندید باشید تا به نتایج چشمگیری برسید.

درباره‌ی مؤلف: گری شیر (Gary Sheer)، عکاس رویداد مستقر در منطقه‌ی Greater Denver است که علاقه‌ی زیادی به عکاسی از کنسرت دارد. روش‌های غیر سنتی او از جمله نوردهی‌های متعدد داخل دوربینی، انباشته‌سازی فوکوس و تصاویر HDR وضوح بالایی به تصاویرش می‌بخشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات