۱۰ نکته کاربردی برای پیشرفت در عکاسی

پنج‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
عکاسی جزو آن دسته از فعالیت‌هایی است که می‌توان بخشی از آن را به‌صورت خودآموز و با آزمون و خطا یاد گرفت.
تبلیغات

چه عکاس حرفه‌ای باشید و چه مبتدی، خواندن تجربه‌های شخصی عکاس دیگر می‌تواند در پیشرفت کارتان بسیار تأثیرگذار باشد. در این مقاله، از زبان آلبرت دروس (Albert Dros)، عکاس آلمانی، دَه نکته و راهکار مفید را برای پیشرفت در عکاسی می‌خوانیم. آثار این عکاس در بعضی رسانه‌های مهم و معتبر جهان، ازجمله مجلات تایم (Times) و دیلی‌میل (Daily Mail) و نیز وب‌سایت نشنال‌جئوگرافیک (National Geographic) منتشر شده است.

آلبرت دروس مطلبش را این‌گونه آغاز می‌کند:

سال ۲۰۱۸، سال پرباری در حوزه‌ی عکاسی برایم بود؛ اما می‌دانم که هنوز درحال‌پیشرفت هستم. در این مقاله، قصد دارم نکاتی را ذکر کنم که شاید بسیار ساده باشند؛ ولی برای خودم در عکاسی راهگشا بوده و امیدوارم برای شما هم مفید باشد.

با زومیت همراه باشید تا این نکات کاربردی را باهم بررسی کنیم.

۱. از محدوده‌ی امن خود خارج شوید

بد نیست گاهی اوقات شاخه‌ای دیگر را در عکاسی امتحان کنید تا درنهایت، متوجه شوید در کدام‌یک موفق‌تر هستید. من عکاس طبیعت و فضای شهری هستم؛ اما گاهی عکاسی خیابانی نیز می‌کنم یا به یکی از دوستانم می‌پیوندم که عکاسی پرتره می‌کند. این موضوع باعث می‌شود از منطقه‌ی امن خودتان خارج شوید و اطرافتان را با نگاه متفاوت‌تری ببینید.

۲. دربرابر بازخوردها گشاده‌رو باشید

از خانواده و دوستانتان بخواهید دیدگاه‌های صادقانه‌‌شان را درباره‌ی عکس‌هایتان بیان کنند. با اینکه عکاسی حرفه‌ای هستم؛ اما همیشه سعی می‌کنم فضا را برای شنیدن بازخوردها باز بگذارم. گاهی با انتقادها موافقم و گاهی مخالفم. این درحالی است که بعضی عکاسان به‌سرعت دربرابر نقد منفی واکنش تند و تدافعی نشان می‌دهند. بهتر است این نکته را به‌یاد داشته باشید که بیشتر افرادی که عکس‌هایتان را می‌بینند، عکاس حرفه‌ای نیستند. پس، با خیال راحت عکس‌هایتان را به دوستان و خانواده‌تان نشان دهید و دیدگاه‌هایشان را جویا شوید.

آموزش عکاسی

عنوان عکس: دُبی در آتش

۳. زمان بیشتری برای پیشرفتتان بگذارید تا تماشای آنچه دیگران انجام می‌دهند

در رسانه‌های اجتماعی، کاربران زیادی می‌بینم که با حسدورزی پیگیر فعالیت دیگران هستند و سعی می‌کنند ارزش کار آن‌ها را پایین بیاورند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، بهتر است همین حالا دست از این کار بکشید و بیشتر وقتتان را صرف پیشرفت خود کنید. شک نکنید نتیجه بُرد‌بُرد است.

۴. حداقل یک‌بار در هفته عکاسی کنید

اهمیتی ندهید وضعیت آب‌وهوایی مساعد است یا نامساعد. توجه کنید شرایط برای همه‌ی عکاسان در هر شاخه‌ای از عکاسی یکسان است. تجربه به من ثابت کرده حتی گاهی که ذهنم خالی از هرگونه ایده و خلاقیتی است، وقتی شروع به عکاسی کرده‌ام، نتیجه‌ی درخورتوجهی به‌دست آورده‌ام.

آموزش عکاسی

آلبرت دروس: «آب‌وهوای خاکستری همیشه بد نیست. این عکس را در آمستردام گرفته‌ام.»

۵. از لنزی استفاده کنید که تابه‌حال با آن عکاسی نکرده‌اید

حتی اگر قدرت خرید لنز جدید را ندارید، آن را کرایه کنید یا از دوستتان قرض بگیرید. به‌تازگی متوجه شدم علاقه‌ی زیادی به لنز جدید شرکت سونی (24mm, f 1\4) دارم. این درحالی است که تصور هم نمی‌کردم روزی از چنین لنزی استفاده کنم. دلیل اصلی‌ام برای استفاده از آن، خلق جلوه‌ی بوکه‌ی زیبایی است که در پس‌زمینه‌ی تصویر ایجاد می‌کند. پیشنهاد دیگرم استفاده از لنز چشم ماهی (Fish Eye) است. در عکاسی پرتره، این لنز به خلق تصاویر جالبی منجر می‌شود.

۶. هر سال به کشور یا مکانی جدید سفر کنید

ممکن است در اینترنت عکس‌های زیادی از طبیعت و مکان‌های شگفت‌انگیز ببینید و بعد، به آن مکان سفر کنید و بکوشید عکس‌هایی بگیرید مشابه آنچه دیدید. این موضوع کاملا پذیرفتنی است و من هم گاهی این کار را می‌کنم. بااین‌حال، درکنار آن سعی می‌کنم حداقل در سال یک‌بار به مکان‌های ناشناخته سفر کنم؛ به‌طوری‌که از ابتدا حتی نمی‌توانم تصور کنم که قرار است با چه عکس‌هایی به خانه برگردم.

آموزش عکاسی

سفری به قزاقستان

۷. ابتدا در زادگاه خودتان گشت‌وگذار کنید

بیشتر افراد وقتی برای مدت طولانی در مکانی زندگی می‌کنند، دیگر توجه چندانی به زیبایی‌های آنجا نمی‌کنند. به‌یاد داشته باشید بعضی از مکان‌ها در محل زندگی‌تان منحصربه‌فردند؛ آن‌هم نه‌فقط مختص عکاسی شهری یا معماری، بلکه همه‌ی ژانرهای عکاسی.

آموزش عکاسی

جاده‌ای که فقط پنج دقیقه با خانه‌ام فاصله دارد

۸. وب‌سایت شخصی داشته باشید و عکس‌هایتان را به‌اشتراک بگذارید

اهمیت وب‌سایت‌های عکاسی معمولا دست‌کم گرفته می‌شوند؛ چراکه امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی بسیار فراگیر شده است. باوجوداین، داشتن وب‌سایت جذاب و همواره به‌روز، می‌تواند ارزش کارتان را ارتقا دهد و در این حوزه، جایگاهتان را به‌عنوان شخص حقیقی مستحکم کند.

۹. کارگاه آموزشی عکاسی بگذرانید

کارگاه‌های عکاسان خوش‌ذوق و کاربلد می‌تواند در رسیدن شما به پاسخ پرسش‌هایتان در هر زمینه‌ای مربوط به عکاسی کمک بزرگی باشد. درست است باید هزینه پرداخت کنید؛ اما باور کنید ارزشش را دارد.

۱۰. در شبکه‌های اجتماعی عضو شوید

به‌طور مثال، به وب‌سایت رِدیت (Reddit)، وب‌سایتی برای بحث و تبادل‌نظر درباره‌ی همه‌ی موضوعات بروید و در بحث‌های مرتبط با عکاسی شرکت کنید. از مطرح‌کردن حتی ابتدایی‌ترین پرسش‌هایتان خجالت نکشید. تبادل‌نظر با دیگران کاربران بسیار در پیشرفتتان تأثیر می‌گذارد.

آموزش عکاسی

آلبرت دروس: «آسیاب‌های بادی از میان مِه سر برافراشته‌اند. عکسی که سال‌ها برای گرفتنش صبر کرده‌ام.»

درانتها، پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر با آلبرت دروس و دیدن عکس‌هایش به وب‌سایت وی به آدرس www.albertdros.com و صفحه‌ی اینستاگرامش albertdrosphotography@ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات